Hallo allemaal!

Ik ben Christian maar noem mij graag rustaaagh :wink:

In verbinding met mijn werk rij ik elke dag naar Nederland.
Het is er niet verplicht Nederlands to praten maar volgens mij makkelijker voor iedereen, dus ben ik begonnen met het leren van het taal.

Ik kijk vaak Amerikaans films op Videoland i.v.m. Nederlandse Ondertiteling maar ook Series zoals Nieuwe Buuren, dat lukt ondertussen wel goed.

Mijn spelling ist niet het beste omdat ik alleen praat/luister en nooit iets schrijf.

Ik ben benieuwd wat in het forum gebeurd! :slight_smile:

Groetjes…

2 „Gefällt mir“

Ha Christian, welkom! Voor iemand die nooit Nederlands schrijft doe je het heel goed, vind ik.

Warum “rustaaagh” mit drei “a”? Gibt es da einen bestimmten Grund?

Super, dass du niederländische und amerikanische Serien schaust. Davon lernt man richtig viel – und das ohne große Anstrengung :wink:

Heel veel groetjes,
Alex

Dankje, aber falsch geschriebene Wörter werden im Texteditor zum Glück Rot unterstrichen, das hilft viel :blush:

Das Original “Rustaaagh” kommt wohl von Fußballspieler Tom Beugelsdijk, ich kenne das aber von Aufklebern die ich häufig an Fahrzeugen sehe.

Groetjes…

1 „Gefällt mir“

Aha, ik zie wat je bedoelt, Christian :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Hoi rustaaagh,

Ik vind het super dat je de Nederlandse taal leert hoewel het niet wordt geeist van jouw werkgever.
Petje af!
Groetjes
Rike

(@Alex en @Ralf gewoon schrijf ik het trema op de “e” met de combinatie alt 137, maar als ik dat doe dan wordt ik elke keer eruit gegooid en beland op een nieuwe site :astonished: hoe kan ik hier de trema’s op e en i schrijven??)

2 „Gefällt mir“

O, dat is vervelend Rike, ik zal kijken of ik een oplossing vind. Ik werk met een Mac en daar gebruik ik Alt-u en dan typ ik de letter waar ik het trema op wil hebben.

Ik neem aan dat jij Windows hebt? Weet jij toevallig hoe het daar werkt, @ralf?

PS: In diesem Thread geht es auch um das Trema: https://forum.nl-ganz-schnell.de/t/daniel-of-daniel-wat-is-het-verschil/243

Vielleicht wissen @Daniel_H oder @Ruth Rat?

1 „Gefällt mir“

Goedemorgen Rike,
Het trema op de ‘e’ is soms inderdaad een uitdaging. Ik kan je drie tips geven:

  1. Nederlandse spellingscontrole aan je browser toevoegen: je krijgt dan automatisch tips en het woord met trema staat er dan meestal ook bij, dat kun je dan simpel aanklikken;
  2. je kunt ergens op internet (in Google) een e met trema kopiëren;
  3. je kunt een Nederlandse toetsenbordinstelling op je computer installeren.

Zelf werk ik met alle drie de opties (afhankelijk van waar ik ben), maar het meeste met de eerste optie. Gaat het zo lukken, denk je? Misschien heeft iemand anders nog anderen ideeën (ah, weer een trema :smiley: ).
Groetjes, Ralf

2 „Gefällt mir“

Ja @alex ik gebruik windows en normaal lukt het met deze toetsencombinatie

Hmm, dat is raar, Rike. Ik ken die toetsencombinatie inderdaad ook nog van vroeger, toen ik zelf nog met Windows werkte. Helpen de tips van @ralf?

Het is inderdaad vervelend als je geen trema’s kunt typen, die komen in het Nederlands toch best vaak voor.

@Alex en @ralf : met de combinatie van jou Alex lukt het prima! ë ï :clap: dank je wel
en de mogelijkheid van @ralf probeer ik ook nog, ik installeer net de Nederlandse toetsenbordinstelling voor windows 10 op mijn laptop.
Ik zal het jullie laten weten of dat gelukt is ( ik ben niet echt een computerliefhebber) :confounded:

Hartelijk dank voor jullie hulp
Groetjes
Rike

2 „Gefällt mir“

Ha super! Ik wist niet dat die Mac-combinatie ook onder Windows werkt. Weer wat geleerd :slight_smile:

1 „Gefällt mir“