Diskussionsforum Niederländisch für Deutsche – Deutsch für Niederländer

Plätter

Gifft dat hier eegentli ook Plattsnackers?

Helaas - pindakaas… Van zo ver ik weet niet, tenminste niemand die mij bekend is. Je bedoelt mensen van de Duitse kust en zo, denk ik?

Ik was gewoon even nieuwsgierig. Platt, Plattdeutsch, Plattdüütsch, Niederdeutsch - noem het wat je wilt. Van de kust, maar ook wel verder in het binnenland, hoor.
Spreek jij een dialect?

Nee, geen dialect. Opgegroeid in de buurt van Bielefeld - niet ver weg van Hannover, is hier nauwelijks een dialect te vinden. En mensen die het plaatselijke „Platt“ nog spreken zijn er bijna niet meer.

Ik kan het Münsterländer Platt begrijpen en in delen ook spreken.

Wat leuk. Ik heb in Nord-Friesland (Schleswig-Holstein) wat Platt meegekregen en luister nog wel eens naar de Bremer Nahrichten op Platt.

terzijde

„deels“ ook spreken.
Een grote kledingkast kun je „in delen“ verhuizen.

Munsterlands, dat ligt ook dicht tegen de dialecten in Nederland aan. Heeft dat je nog een beetje geholpen?

Ja, ik denk wel.

tip

plaatselijk, van plaats, met een gerekte aaaa

tip

Ja, ik denk het wel.
Ja, ik denk van wel.

„Du, denkst du schon, oder hast du dein Gehirn noch nicht eingeschaltet?“

Ja, sorry, ik was te snel…

Kein Plattsprecher, aber Missingsch https://de.wikipedia.org/wiki/Missingsch
In Hamburg aufgewachsen mit Missingsch im Elternhaus und benutze es auch noch aktiv, wenn ich in Norddeutschland bin. :grinning:

2 Like
Voor Jörn

„Woher soll ich wissen, was ich denke, bevor ich höre, was ich sage?“ :wink::upside_down_face: F. Parianen

1 Like

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Plat en plat is niet hetzelfde. Ik begrijp het Drentse plat wel goed, maar als je bv iets in Mecklenburgisch plat of (dode taal) Oostpruisisch plat leest en het vergeijkt met Hamburgisch of Oostfriese plat, dan zie je de brede verschillen.
Zo makkelijk is het niet om „op plat“ met elkaar te praten.

4 Like

Stimmt. In Mecklenburg muss ich die Ohren doch sehr weit aufsperren. Wenn dann auch noch so herrlich genuschelt wird…