Zoek de fouten (Nederlands)

Ik geloof dat er geen “t” komt omdat het een vraag is. Dus is het “Vind je ook niet?” Is dat juist?

4 „Gefällt mir“

Ja, zo is het. Als ‘je’ of ‘jij’ (in de betekenis van ‘du’) achter het werkwoord staat, blijft de ‘t’ weg. Je hebt nu alle fouten gevonden. Correct is dus:

Vandaag is het erg warm. Vind je ook niet? Ik heb net boodschappen gedaan. Nu zit ik op de bank, maar ik moet zo weg, want ik ga de kinderen ophalen.

@DirkS: ‘net’ bedeutet u.a. ‘gerade’. Nach ‘want’ ist die Reihenfolge der Verben wie bei ‘denn’ im Deutschen (also ein Hauptsatz).

Goed gedaan jullie!

Wie maakt er een nieuwe zin? :slight_smile:

3 „Gefällt mir“

@ralf
Ich kannte “net” als “genauso”, das machte für mich keinen Sinn.
Danke für die Hilfe.

2 „Gefällt mir“

Das stimmt auch, Dirk.

Zum Beispiel in ‘Hij is net zo snel als ik’ = ‘Er ist genauso schnell wie ich’.

‘Net’ hat mehrere Bedeutungen, war eine Fangfrage von mir :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Ik maak even een nieuwe zin:

Vlieland is naar Schiermonnikoog quo inwoonertal de kleinste gemeente van nederland. Verder de eiland is net als Schiermonnikoog autoluw. Alleen inwooners mogen gebruiken een auto.

Veel plezier!

3 „Gefällt mir“

Vlieland is na Schiermonnikoog qua inwonertal de kleinste gemeente van Nederland. Verder is het eiland net als Schiermonnikoog autoluw. Alleen inwoners mogen een auto gebruiken.

4 „Gefällt mir“

Dat klopt. :slight_smile: Je hebt alle fouten gevonden.

3 „Gefällt mir“

Hach, ben ik goed! :nerd:

3 „Gefällt mir“

Super zijn jullie :slight_smile:

Hier komt een nieuwe zin:

Zij zegt ze zul morgen bodschappen doen omdat ze nu geen zin heft om na de winkel to gaan.

(6 fouten)

2 „Gefällt mir“

Ik ga het proberen:

Zij zegt dat ze morgen boodschappen zal doen omdat ze nu geen zin heeft om naar de winkel te gaan.

4 „Gefällt mir“

Dat is helemaal goed, Jutta. Prima gedaan!

2 „Gefällt mir“

De website van dit bedreif maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbaar technieken.

IIII fouten (drie fouten, sorry!)

1 „Gefällt mir“

Hoffentlich stimmt das :worried:

Ich habe mir noch mal ausgiebig die Regeln und Grammatik angeschaut. Sonst kann ich nur sagen: Ik snap het niet, hoor.

Deze website van dit bedrijf maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

1 „Gefällt mir“

Prima, Andrea!:+1:

Ich sollte das nachts lieber nicht mehr tun :wink: Tatsächlich verstecken sich doch nur drei Fehler hier in diesem Satz.

bedreif = bedrijf
website maken = website maakt
vergelijkbaar technieken = vergelijkbare technieken

1 „Gefällt mir“

Niet deze website, maar de website (deze ist das Demonstrativpronomen, hier geht es aber um den Artikel)

Dankjewel, @GoodbyeRoutine en @alex.

Ich hatte auch die ganze Zeit de website gelassen. Ich dachte nur, wo ist denn, der 4. Fehler.
Das ist ja super und auch ne gute Übung für mich.

Ich habe mir eine Eselsbrücke überlegt, Alex. Da ich mir das nie merken konnte, mit dit, dat, deze und die.

DE-Wörter: DEze hier - DiE dort
heT-Wörter: diT hier - daT dort

3 „Gefällt mir“

Hierbij een nieuwe uitdaging. Hopelijk vinden jullie het niet te moeilijk. In totaal zitten er 12 fouten in. Heel veel succes!

Als we zijn in Vakanzie, gaan we vaak kano-en. Soms faren we dan heelemaal nar veenendaal. Onderwegs ist er vele mooie natur!

4 „Gefällt mir“

Das ist ein super Satz, Anja - und eine echte Herausforderung :wink:

Wer traut sich?

1 „Gefällt mir“

Als we zijn op vakantie, gaan we vaak kanoën. Soms varen we dan helemaal naar Veenendaal. Onderweg is er veel mooie natuur!

3 „Gefällt mir“

Wauw! Heel goed. Je bent er alleen eentje vergeten. De rest klopt allemaal

3 „Gefällt mir“