Zoek de fouten (Nederlands)

Voortzetting van de discussie Finde die Fehler im Satz:

Ik zou het heel leuk vinden, als we ook een topic voor Nederlandse zinnen hebben. Ik vind het een goede mogelijkheid om fouten te herkennen.

Ik begin meteen; als het goed is moeten jullie -tenminste- 3 fouten vinden:

Wist jullie al dat Lionel Messi en eigen themapark in china krijgt?

1 „Gefällt mir“

Weten jullie al dat Lionel Messi een eigen themapark in China zal krijgen?

2 „Gefällt mir“

Prima. Dat kan volgens mij ook! @Gerd

Misschien heeft een Nederlandstalige zin in om een foute zin te schrijven? @Emigrantegirl @KevinBakker1988 @Haagsehans ? :slight_smile:

Het is alteit interresant om naar een historieke dokumentaire te kijken omdat je dar veel van kan leeren

Ik heb er 6 fouten in verstopt.

1 „Gefällt mir“

Das ist meine Lösung.

1 „Gefällt mir“

Perfekt, Saylana! :slight_smile: Ich würde zwischen “kijken” und “omdat” noch ein Komma setzen, aber das ist eher Geschmackssache.

Mein (gerade sehr zutreffender…) Satz: “Als ik me niet goet op mijn werk kan concentreren ga ik vaak een stuckje wandelen of voor mijn computer zitten.”

In totaal zitten er vier fouten in, waarvan er eentje een beetje gemeen is. :wink:

1 „Gefällt mir“

Moeilijk! Ik heb alleen drie fouten gevonden. Of ontbreekt er een komma? Nederlandse kommaregels ken ik niet. :confused:

2 „Gefällt mir“

Toch heel knap hoor! Ik dacht dat „achter de computer“ moeilijk zou worden, maar dat heb je direct al gezien. :slight_smile: De vierde fout was inderdaad een komma. De vier fouten:

„Als ik me niet goet goed op mijn werk kan concentreren , ga ik vaak een stuckje stukje wandelen of voor achter mijn computer zitten.“

De ontbrekende komma is ook wel erg gemeen. Ergens anders op het forum (in het topic „Zeichensetzung“, geloof ik) hebben we het er al even over gehad dat er in het Nederlands weinig kommaregels zijn, maar er is er eentje die wel meestal gebruikt wordt. Volgens die regel hoort er een komma tussen de persoonsvormen (Personalformen) die niet tot hetzelfde gezegde (Prädikat) behoren. Als het werkwoord van de hoofdzin (Hauptsatz) dus direct voor het werkwoord van de bijzin (Nebensatz) staat, zetten we daar een komma tussen. Meer uitleg daarover vind je hier: Komma tussen twee werkwoordsvormen - Taaladvies.net.

Maar zoals gezegd - knap hoor! Was geen makkelijke zin. :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Bedankt voor de kommaregel. Kan ik hopelijk onthouden. :smirk:

2 „Gefällt mir“

Iemand zin in om misschien een nieuw tekstje te schrijven? :slight_smile:

Ik ga een poging doen! Eens kijken of ik iets uitdagends kan bedenken… :smile:

2 „Gefällt mir“

Ha, leuk, Maartje!

1 „Gefällt mir“

Komt-ie:

"Lieve Renske,

hoe gaat het met jouw? Hoe gevalt je nieuwe woning in Amsterdam? Heb je al gehoord van Michelle*, die eindelijk een vriend gefonden heeft? Dat we dat nog mogen mee maken zeg…
Met mij gaat het best ok. Ik voelde me vandaag niet zo lecker en ben daarom héél lang in bed blijven liggen. ’S middags heb ik een beetje geklusd in huis en veel opgeruimd. Dat was ook behoorlijk notig! Zojuist heb ik zelfs geknutselt met een kartonnen doos, dat nu als “opbergruimte” voor allerlei kabels dient.

Liefs

Maartje"

Ik tel zelf 13 fouten, maar het kunnen er altijd meer zijn. :grin: Veel plezier!

P.S. *gefingeerde naam… :wink:

1 „Gefällt mir“

[details=poging][quote=“Maartje, post:13, topic:779”]
"Beste Renske,

Hoe gaat het met jou? Hoe bevalt je nieuwe woning in Amsterdam? Heb je al gehoord van Michelle*, die eindelijk een vriend gevonden heeft? Dat we dat nog mogen meemaken zeg…
Met mij gaat het best oké. Ik voelde me vandaag niet zo lekker en ben daarom héél lang in bed blijven liggen. ’s Middags heb ik een beetje geklust in huis en veel opgeruimd. Dat was ook behoorlijk nodig! Zojuist heb ik zelfs geknutseld met een kartonnen doos, die nu als “opbergruimte” voor allerlei kabels dient.

Liefs ,

Maartje"
[/quote][/details]

2 „Gefällt mir“

In één keer goed, Jessi! Super! Was dus eigenlijk gewoon te makkelijk… :yum:

2 „Gefällt mir“

Hier en daar moest ik wel heeeeeel goed kijken :wink: :see_no_evil::+1:

2 „Gefällt mir“

Ik zou schrijven: Hoe bevalt je je nieuwe woning in Amsterdam?

1 „Gefällt mir“

Dat is ook absoluut correct! Waarschijnlijk zelfs beter dan mijn versie. :slight_smile: Online vind ik beide varianten, maar wederkerend (dus met een extra “je”) lijkt de enige echt juiste oplossing te zijn. “Mijn” variant is waarschijnlijk meer spreektaal.

Nee hoor @Maartje. Het kan allebei.

2 „Gefällt mir“

Dat is goed om te weten @alex . Een regel heb ik daarvoor niet gevonden maar instinktief had ik dat ook gezegd. Beide mogelijkheden voelen niet raar.

1 „Gefällt mir“