Zoek de fouten (Nederlands)

Ze realiseerde zich dat ze al een hele tijd geen boterham met pindakaas en hagelslag had gegeten.

2 „Gefällt mir“

Precies Andrea. Dat is de juiste oplossing :+1:

2 „Gefällt mir“

En een nieuwe zin…

Ze zijn voor het eerst met vieren op vakantie gegaan, en dat is kennelijk zo goed meegevallen dat ze al een nieuwe trip hebben gepland.

3 „Gefällt mir“

Moeilijk! Ik kan tot nu toe maar een fout vinden.

2 „Gefällt mir“

In principe zat er maar één fout in, Verena. En die heb je gevonden. Maar welk woord zou je hier in het Nederlands anders schrijven? Het is geen fout, omdat deze in het zuiden des lands wel voorkomt.

2 „Gefällt mir“

In principe zat er maar één fout in, Verena.

Dat klopt niet, Kitty.

Maar welk woord zou je hier in het Nederlands anders schrijven? Het is geen fout, omdat deze in het zuiden des lands wel voorkomt.

meegevallen

Het woord „meevallen“ betekent het was beter dan gedacht. Volgens mij is „goed meevallen“ een pleonasme, bij wijze van spreken dubbelop.

Zo gezien moet het zijn:

zo meegevallen of zo goed bevallen.

3 „Gefällt mir“

Juist! Goed meevallen is echter geen fout omdat dit in het zuiden des lands en Vlaanderen zo wel gebruikt wordt.

1 „Gefällt mir“

„meevallen“, ja, dat klopt wel en je hint was goed, Kitty. Toen ik je hint heb gelezen, wist ik het meteen.
Ik bedoel:

Het is geen fout, omdat deze in het zuiden des lands wel voorkomt.

Maar „goed meevallen“ vind ik erg verwarrend en nu ja, ik heb het al geschreven, het is volgens mij dubbelop.

2 „Gefällt mir“

Ah, toch ‘goed meevallen’! Die idee had ik ook, maar ik heb op het internet gekeken en heb deze uitdrukking toch vaak kunnen vinden. Daarom dacht ik dat het een vaste zegswijs is.

1 „Gefällt mir“
voor Verena

Dit idee, omdat het in het Nederlands een het-woord is

3 „Gefällt mir“

Tijdens het koffieuur rookte Hendrik veel teveel sigaretten. Naar eigen zeggen zou hij anderes slechtgehumeurd worden.

2 „Gefällt mir“

Ik begin met:

2 „Gefällt mir“

Liebe Verena,

du hast alle Fehler gefunden und 'nen neuen Fehler gemacht. :wink:

3 „Gefällt mir“

slechtgehumeurd wird samen geschreven (het groene boekje)

http://woordenlijst.org/#/?q=slechtgehumeurd

3 „Gefällt mir“

Je heb gelijk, Andrea! Ik denk dat Kitty deze ‘nieuwe’ fout óók bedoelt.

1 „Gefällt mir“

Precies, Andrea en Verena :smiley:

1 „Gefällt mir“

Voor de liefhebbers een nieuwe zin:

Als piepjongen jongen had hij immer al belangstelling in alles wat vliegt. Later is hij zij het met heel veel moeite, piloot geworden.

2 „Gefällt mir“

Als piepklein jongen had hij immer altijd al belangstelling in voor alles wat vliegt. Later is hij zij hetmet heel veel moeite (geen komma) piloot geworden.

Stimmt die Satzstellung?
Vielleicht muss es:“Al als piepklein jongen had hij belangstelling voor alles wat vliegt.” sein?

1 „Gefällt mir“

Gut gemacht, Rike :slight_smile:

In diesem Fall stimmt die Satzstellung. Die Wörter ‘altijd al’ ist eine Art Verstärkung von ‘belangstelling’.

Du hast ‘piepjongen’ korrekt verbessert, aber es felht noch etwas. Oh ja, ‘voor’ statt ‘in’ ist auch gut. Aber, guck noch mal nach ‘zij het’. Es ist nämlich nicht falsch.

2 „Gefällt mir“

Ah nu snap ik het:
Later is hij, (komma) zij het met heel veel moeite, piloot geworden.

Is dat correct?

1 „Gefällt mir“