Goed meevallen of meevallen ?

In de laatste zin bij „Zouk de fouten“ ging het over „goed meevallen“.

Ik vind „goed meevallen“ erg verwarrend, volgens mij is het wel dubbelop. Ik heb het al geschreven en het antwoord was

Goed meevallen is echter geen fout omdat dit in het zuiden des lands en Vlaanderen zo wel gebruikt wordt.

Maar ik denk: Als het meevalt, zal het wel goed zijn. :wink:

PS: Ik vind je zinnen leuk, lieve @Kitty, omdat je goed moet nadenken. :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

‚Ze zijn voor het eerst met vieren op vakantie gegaan, en dat is kennelijk zo goed meegevallen dat ze al een nieuwe trip hebben gepland‘

Je kan hier bijvoorbeeld ‚goed bevallen‘ gebruiken: en dat is kennelijk zo goed bevallen dat ze al een nieuwe trip hebben gepland

Daar heb je ook gelijk in, Andrea. Je zou ook kunnen zeggen: "…en dat is kennelijk zo goed meegevallen dat ze al een nieuwe trip hebben gepland’

Ja, dat heb ik ook al geschreven (bij „Zouk de fouten“)

Het woord “meevallen” betekent het was beter dan gedacht. Volgens mij is “goed meevallen” een pleonasme, bij wijze van spreken dubbelop.
Zo gezien moet het zijn:
zo meegevallen of zo goed bevallen.
Meevallen1 - 0 definities

Ja, maar dat is wat ik bedoelde: „meevallen“ of „goed bevallen“.

Maar „goed meevallen“ is volgens mij fout, omdat het een pleonasme is.

Goed meevallen zou ik zelf nooit gebruiken. Het lijkt me geen “Standaard-Nederlands”.

3 „Gefällt mir“

„Goed meevallen“ zou ik niet gebruiken, maar wel „goed bevallen, erg goed bevallen, uitstekend bevallen“ .
Het versterken van „meevallen“ of „tegenvallen“ (mee-of tegenvallen) zou ik alleen versterken met „erg“:

  • Ik zag erg tegen het examen op, maar het is me erg meegevallen.
  • Het is me erg tegengevallen, ik had niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn.
5 „Gefällt mir“