Welk Nederlands eten missen jullie in Duitsland?

@Maartje bracht me in het thema Welche niederländische Nahrungsmittel findet Ihr (als Deutsche) furchtbar? - #48 von Maartje op het idee voor een nieuwe vraag:

Wat voor (eetbare) dingen uit Nederland mis je in Duitsland?

4 „Gefällt mir“

Pindakaas met stukjes :yum: (Onze „Erdnussbutter“ is geen alternatief.)

Mergpijpjes

de verschillende soorten Vla (maar dan in het 1-liter-pakket)

Verder kun je, wanneer je in Nederland bent, altijd winkelen om Indonesisch te koken. Niet alleen wanneer „Azië-weken“ zijn.

Gisteren was ik nog naar de AH. Zovéél verse, gesneden groenten dat je niet lang in de keuken hoeft te staan ​​om te koken.
Héél leuk voor alleenstaanden en voor gezinnen. Ik zou dat hier ook graag willen hebben. Ik vind het toch wel handig.

3 „Gefällt mir“

Dat lijkt wel het boodschappenlijstje wat ik aan boodschappen naar Lengerich heb meegenomen :joy:

3 „Gefällt mir“
off-topic:

Mijn eerste week hier op het forum schreef @Rike aan @GoodbyeRoutine dat ze Vla had gekocht.
(vanille, karamel, chocolade) :slight_smile:
Ik dacht: Wauw, Rike heeft het druk, staat bij het fornuis en kookt drie verschillende soorten vla.
Toen herinnerde ik me dat "gekocht " een valse vriend is en “gekauft” betekent. :slight_smile:

Deze anekdote past ook goed in de Moppenverzameling van @Isabelle.

7 „Gefällt mir“

Filet Americain :cow2:

2 „Gefällt mir“

Mijn vaste boodschappenlijst:

Bastogne-koeken
Droptikkels
Scheepstouw
Kroketten
Vla
Rozijnenbroodjes van de echte bakker
Ketjap
Basterdsuiker

Veel moet ik intussen ook voor Duitse vrienden kopen !

4 „Gefällt mir“

Ah… Heb je even? :grin:

Inmiddels heb ik ook in Duitsland wel een lijst aan vaste producten die ik vaak haal, maar kleine dingen mis ik nog wel. De panklare zakjes groente dus, of de Wereldgerechten van Knorr bijvoorbeeld. Vooral de AH heeft (voor mijn gevoel) veel meer producten die voor een huishouden van één persoon handig zijn. (Koken moet voor mij meestal vooral makkelijk zijn… Valt niet op hè? :stuck_out_tongue_winking_eye:) Ook nasikruiden, kroepoek en andere dingen mis ik wel, zoals @Andrea1 al noemde.

Al zijn het voor mij meestal geen specifieke producten, eigenlijk. Natuurlijk vind ik het heerlijk om weer eens een kroket te eten als ik weer thuis ben, maar het is niet alsof ik daar in Duitsland enorm veel behoefte aan heb. :grin: Van een normale (opgeruimde…) Nederlandse supermarkt kan ik wel heel blij worden, of de HEMA bijvoorbeeld.

7 „Gefällt mir“

Hee Maartje!
Kroepoek ligt hier ook gewoon in de Supermarkt als krabbenchips

2 „Gefällt mir“

Ik ben laatst in Essen geweest en - verassing! - ze hebben een HEMA daar. Met bijna alles maar zonder rookworst… :joy:

Verder ben ik met Maartje eens, en ik loop altijd meteen de AH binnen heb ik de kans.

2 „Gefällt mir“
Taaltip voor Toetje

het eens zijn met iemand ist im Niederländischen ein fester Audruck, Toetje.

1 „Gefällt mir“

O ja, die vind ik ook erg lekker!

Jaaa ik ga bijna iedere dag als ik bij mijn ouders ben. Het is echt een leuk (Maar wel duur) uitje :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Ik heb altijd een boodschappenlijst van mjjn collega’s bij, er zijn idd Duitse mensen die tijger wit en tijger bruin lusten… :joy: Ik trouwens niet… :roll_eyes:

Maar wat ik wel mis, zijn al de Pickwicks en huismerken zwarte thè’s met smaak. Bestaat hier gewoon nicht. Alleen maar vruchten en kruiden thè, in die vindt ik verschrikkelijk.

So formuliert klingt das, als wäre das etwas Unvorstellbares. War das so gemeint, Toetje?

PS: de thee – de theesoorten (of: thees) (geen trema)

Nun, für mich ist es zumindest was diese “normalen” Kastenbrote angeht ziemlich unvorstellbar. Meine persönliche Meinung. Sorry! Und nicht böse sein… :bouquet:

Natürlich darf da jeder seine eigene Meinung zu haben.

Danke für den Tipp, ich war mir nicht sicher.

1 „Gefällt mir“
Off-topic für Toetje

Ich wollte nur sicher gehen, dass du es tatsächlich so meintest, wie es da (auf Niederländisch) steht :wink:

Zum Thema Brot habe ich eigentlich alles schon gesagt …

Verschiedene Geschmäcker: Niederländisches brood oder deutsches Brot?

1 „Gefällt mir“

Nein, es war ernst gemeint. Ich wollt nur niemandem auf den Schlips treten…

Wenn du schon gezielt provozierst, dann solltest du auch dazu stehen, Toetje …

1 „Gefällt mir“

Ich stehe auch dazu. Warum auch nicht? Es ist doch nix Neues, dass sich am Brot die Geister scheiden. Dass es ne gezielte Provokation ist - nun, dass sehe ich anders. Ich weiß auch, das viele Niederländer deutsches Brot absolut nicht mögen und würde mich nicht provoziert fühlen, wenn das jemand sagt (das gilt auch für andere Themen, wo man uneins ist). Aber gut, jeder hat nen anderen Humor und findet andere Sachen lecker um beim Thema zu bleiben. Da fand ichs schon ne Story, dass ich für deutsche Kollegen immer ne Wagenladung Brot mitbringe. Sorry, wenn das so schnell sauer aufstösst. Das wars, was ich nicht aufm Schirm hatte.

1 „Gefällt mir“

ich glaube nicht dass sich jemand provoziert fühlt. Ich auf jeden Fall nicht. Finde es auch lustig dass du gerade Brot mitbringen sollst, wo die meisten das Hasse. In meinen Auto finde ich kein Brot, auf jeden Fall nicht in der Mitbringsel-Kiste… Es war irgendwie lustig beschrieben von dir, als in " OMG das isst jemand?? " und da wollte Alex bestimmt nur nachfragen… Ich denke Sie liebt das Tigerbrot und kann sich nicht vorstellen dass jemand es nicht mag :slight_smile:

4 „Gefällt mir“