Wat is jullie woord van de dag?

Hallo Hans,

nein, „braun backen“ ist im Deutschen nicht gebräuchlich. „Chaos produzieren“ kennen wir, das würde zum „zooitje“ passen… Ich bin mir aber nicht sicher, was dein Ausdruck eher sein soll, Übertreiben oder Chaos?

2 „Gefällt mir“

Eerder overdrijven Gabi, maar ze hebben het ondertussen begrepen en het leukste is dat ze het nu ook willen zeggen en kijken of en hoe de mensen in Duitsland reageren.

1 „Gefällt mir“
5 „Gefällt mir“

bezig en zijn fijne uitdrukkingen:
druk bezig,
goed bezig,
lekker bezig.

4 „Gefällt mir“

Lekker bezig met de bezem !

Het is waar en het is lente. Veel van de activiteiten lijken min of meer kinderachtig, toch verplicht: dode bladeren verzamelen en branden, snoeien, chemikalien voor de bomen sprayen. Ook een bezem hoort er bij elke hof. :slight_smile:

Emilian, waar ben je? Verplicht om oude bladeren te verbranden? En chemicalien in bomen te sproeien??? :astonished:

2 „Gefällt mir“

Mijn woord van de dag: thuiswerken (von zu Hause aus arbeiten)

3 „Gefällt mir“

Mijn woord van de dag is: solidariteit.
Jammer genoeg zijn er nog veel mensen die het niet kan schelen dat andere erg ziek worden of of andere mensen aan de ziekte overlijden.

1 „Gefällt mir“
Kleine tip voor Chris
2 „Gefällt mir“

@alex Dank je wel. :smiley:

Hoi Gabi. Er zijn situaties wanneer men de oude bladeren moet branden. Speciaals wanneer de bomen wat ziektes tijdens het laatste jaar hadden. Ik kan hier noemen de rode spin. Ze is een zeer gevaarlijke micro-insect voor de notenbomen. Dus om de vorige jaar symptomen te voorkomen moeten we de oude bladeren branden. In het platteland en dit is vrij normaal. Ik moet er zeggen dat de planten tijdens de laatste jaren meer en meer ziektes en kiem hebben. Bvb: de chinees rups. Als je je buxushek levend wilt houden moet je een oplossing tegen dit beestje zoeken. Gewoonlijk zijn deze chemische stoffen van BAYER of BASF gemaakt. Verder hebben de fruitbomen een aantal van minstens zes keer (chemicalien)sproeien per jaar nodig. Alles om wat fruit zonder wurmen en vlekken te krijgen. Ik wil zeggen dat een echt Bio-product krijgen is vandaag bijna een onmogelijke missie.
Maar Peter kan, als plantendeskundige, meer over de hedens chemicaliën en behandelingen er zeggen, als hij wat vrijetijd heeft.

Dank je Emilian, nu weet ik wat je bedoelt. In bepaalde omstandigheden moet het gebeuren, maar gewoon in mijn tui zijn oude bladeren prima voor een heleboel dieren en chemie will ik, als het goed is, liever niet. Mar ik snap jouw punt.

Het is trouwens BAYER zonder „N“ :wink:

1 „Gefällt mir“

…en in Bayern is het bijna „Lockdown“.

Voor mij is het „podcast“. Ik luister naar een leuke podcast van „De man met de microfoon“, elke dag een nieuwe aflevering (Lock down). Luister ook maar! Veel plezier!:blush:

1 „Gefällt mir“

Graag een link Claudi !

1 „Gefällt mir“

Daar luister ik ook naar, heel leuk.

2 „Gefällt mir“

Dank je wel, Freyja, jij was sneller!:kissing_heart:

1 „Gefällt mir“

Een hele rustige zonnige zondag thuis !

3 „Gefällt mir“

Umfassendes Kontaktverbot is mijn ‚woord‘ van de dag

NL: omvattend verbod op contacten?

1 „Gefällt mir“