Wat is jullie woord van de dag?

Ik heb ook nog gevonden: maling aan iets/ iem hebben - auf etwas/ jemanden pfeifen

2 „Gefällt mir“

schrikkeldag

3 „Gefällt mir“

Ook nog wel: iemand in de maling nemen = jemanden foppen, jemanden zum Besten haben

2 „Gefällt mir“

Op de hoogte te zijn van

LENTE !!! Dat is mijn woord van de dag !

7 „Gefällt mir“

Nuilen (Nijmeegs dialect) = zeuren :netherlands: ===> :de: Nörgeln, quengeln

3 „Gefällt mir“

Das ist interessant, in Hamburg sagen wir auch „nölen“ mit der selben Bedeutung.

5 „Gefällt mir“

Das läßt vermuten, dass es aus dem Niederdeutschen stammt (ich bin kein Sprachwissenschaftler).

1 „Gefällt mir“

In OWL auch…

5 „Gefällt mir“

Ich bin ein Kind des Kohlenpotts :blush:
Meine Oma sagte öfters: „Nu nöl ma nich so rum!“ :wink:

6 „Gefällt mir“

circulaire economie

1 „Gefällt mir“

Mundschutzmaske :mask:

2 „Gefällt mir“

Ich glaube, das ist im gesamten nord(-west-)deutschen Raum verbreitet. Aus Hannover kenne ich es auch :sweat_smile:

3 „Gefällt mir“

In Nederland kan je ook zoiets zeggen, maar dan gaat het om iets wat je niet kan geloven op het eerste moment.

Als reactie zegt men dan: Jaja, m’n zus NOL.

2 „Gefällt mir“

Spookwedstrijden - Geisterspiele
:soccer:

6 „Gefällt mir“

Vanmorgen schreef ik per Whatsapp naar onze vrienden in NRW " Ihr backt sie wieder braun " nadat ze verteld hadden wat ze aan het doen waren.
In Nederland zegt men: Je bakt ze weer bruin of jullie bakken ze weer bruin, en het betekent ongeveer: Jullie maken er weer een zooitje van !
Wat zou men in het Duits kunnen zeggen, deze opmerking wordt in Nederland vaak gebruikt onder vrienden en bekenden als men iets doet wat niet zo gebruikelijk is.

Ik ken " ze bruin bakken" met de betekenis van " maßlos übertreiben".

1 „Gefällt mir“

OK dankjewel, dus dat zegt men ook in Duitsland ?

1 „Gefällt mir“

Men zegt : " Übertreib mal nicht so!" of " Gib mal nicht so an!" b.v. als vrienden vertellen hoeveelFettgedruckter Text**** werk ze hadden moeten doen of wat ze alles tijdens hun vakantie hebben gedaan of bekeken.

1 „Gefällt mir“

Mij gaat het alleen er om, of dat een bekende uitdrukking is ? overdrijven klopt ook wel enigzins !