Wat is jullie woord van de dag?

Een heel interessant artikel.

Vandaag mijn woord: IJsheilige

3 „Gefällt mir“

Vandaag is mijn woord van de dag het werkwoord fachsimpeln. Dit woord kwam ik tegen in het programma van het Treffen van m’n autoclubje in juni in Bad Gandersheim. :slightly_smiling_face:

8 „Gefällt mir“

„Fachsimpeln“ ist sicher wichtig! :smiley:

Mein Begriff von heute ist Ziviler Ungehorsam = burgerlijke ongehoorzaamheid. Ein Beispiel habe ich heute in der AD gelesen und dazu passend zwei Internetberichte:

https://www.gelderlander.nl/veenendaal/illegaal-geschilderd-zebrapad-op-de-tuinstraat-wekt-woede-op-van-de-gemeente-veenendaal~a365bac4/

https://www.ad.nl/utrecht/ben-je-verplicht-om-te-stoppen-voor-het-illegale-zebrapad-in-veenendaal~a1def167/

Im Zeitungsartikel der AD selbst stand noch, dass es im Verlauf eines Jahres in der Straße / an der Stelle 15 Unfälle gegeben hat. Wenn die Gemeinde dann nicht in die Pötte kommt, kann ich diese Aktion auf jeden Fall nachvollziehen!

4 „Gefällt mir“

Absoluut coole actie. :+1:
En nu heeft Veenendaal ook nog het zebrapad gratis.Dus ze zullen er blij mee zijn. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“
Taaltip

Veenendaal

1 „Gefällt mir“

verwijtbaar = vorwerfbar

en nog een heleboel andere voor mij nieuwe woorden, die ik helemaal niet wil weten … :frowning:

("Worte, die ich überhaupt nicht wissen wollte… " oder “die ich lieber nicht hätte kennenlernen wollen / müssen…” – war mein niederländischer Satz in dem Sinn dann korrekt oder passend?)

Die ik helemaal niet wil weten // of // … weten wil.

2 „Gefällt mir“

Mijn woord voor vandaag: Trilaanval

Merkel heeft weer een ‘trilaanval’

De Duitse bondskanselier Merkel heeft
voor de tweede keer in korte tijd bij
een openbaar optreden een ‘trilaanval’
gehad.Bij de inauguratie van de nieuwe
minister van Justitie stond ze een paar
minuten lang te beven.

Het beven leek heftiger dan in eerdere
gevallen.Op beelden is te zien dat ze
staat te trillen op haar benen en haar
armen vasthoudt om het tegen te gaan.

Acht dagen geleden overkwam het haar
ook en toen zei ze een uur later dat ze
last had gehad van uitdroging.Nu is
geen verklaring gegeven voor het beven.
Merkel vertrekt vandaag gewoon naar de
G20-top in Japan.

In het Duitse nieuws wordt het tot nu toe doodgezwegen !

Bedankt Peter, als ik je voorstel zo lees is het helemaal duidelijk voor me. Waarom ben ik daar niet zelf op gekomen? :thinking:

1 „Gefällt mir“

Hoi Hans,
In de Spiegel online kon je er iets over lezen en ook in de FAZ.net. Ik heb het net op mijn telefoontje gedaan.
En: in de hitte kan het eenvoudigweg hypoglykemie of gebrek aan vocht ( water) zijn. Een tremor/ een trillen is niet meteen Parkinson. Maar, natuurlijk denkt men dan aan haar gezondheidstoestand.

Dankjewel Freyja, ik heb een paar dingetjes verbeterd.
In Nederland was het natuurlijk groot nieuws en in de nieuwsuitzendingen van ARD en ZDF zag ik niets, wel in de overige media.

groetjes van Hans

1 „Gefällt mir“

Dank je wel Hans voor de correctie. :blush::sunny:

1 „Gefällt mir“

Mein Wort des Tages ist zurück. Ich war voll beschäftigt, aber jetzt habe ich wieder ein bisschen mehr Zeit. Hallo!

6 „Gefällt mir“

Hoi Laila,
Leuk om van je te hooren. :blush::four_leaf_clover::sunny:
Terug van weggeweest: deze uitdrukking heb ik van Ralf geleerd.

2 „Gefällt mir“

Inderdaad! Over uitdrukkingen gesproken: Ik was dus even van de aardbodem verdwenen.

Ik beloof dat ik niet meteen weer vertrek.

3 „Gefällt mir“

Deze hebben we ook in het Duits: “vom Erdboden verschwunden“

1 „Gefällt mir“

An sich ist der Faden eine gute Idee, artet aber in Zeitverschwendung aus. Die Kenntnis der Besonderheiten der Zentralschweiz oder der Rheinpfalz fördert nicht das Erlernen der deutschen Sprache. Jetzt warte ich auf eine Menge Gegenwind.

Verzeihe. Ich habe den Beitrag gelöscht.

Sorry, ich kenn mich noch nicht so aus!

1 „Gefällt mir“