Wat is jullie woord van de dag?

Mein Wort des Tages ist die Erkältung - de verkoudheid. Ik ben helaas verkouden.

4 „Gefällt mir“

Dacht ik eergisteren ook, maar het was gelukkig alleen een allergie. Gisteren was het weer goed, geen druipneus meer.

3 „Gefällt mir“

Driekoningen 20*C+M+B+19

2 „Gefällt mir“

Mein Wort des Tages ist Montag. Mehr sag ich nicht…

2 „Gefällt mir“

Ja, man fühlt sich wie Robinson und wartet auf Freitag.

4 „Gefällt mir“

Mein Wort des Tages ist bruchfest (onbreekbaar). Ik dacht eerst dat het een zelfstandig naamwoord was, omdat ik dacht aan het Nederlandse woord vest.

3 „Gefällt mir“

Liebe Laila,
er is ook het naamwoord „breeksterkte“= die Bruchfestigkeit.

2 „Gefällt mir“

Mijn woord van de dag is mashup het was weliswaar een paar dagen geleden, maar nog steeds actueel.

Mein Wort des Tages ist der Regenguss, omdat ik mij afvroeg wat de hoosbui in het Duits is.

der Regenguss - de hoosbui

4 „Gefällt mir“

storing! Het woord van de dag.

Ik had onlangs een nieuwe camera gekocht. Niet echt een nieuwe camera, maar tweedehands. Vandaag wilde ik foto’s maken en de camera rapporteerde de foutmelding “SD storing”. Wat rot! :frowning:

Eerst werkte de camera nog prima, maar nu op eens de foutmelding voor de SD-kaart. Weer thuis dan nog even een tweede SD-kaart gecheckt. Die was ook zeker in orde, maar de foutmelding bleef hetzelfde. Dus moet de camera stuk zijn. :open_mouth:

Dan heb ik naar de instellingen van de camera gekeken en wilde de SD kaart opnieuw formatteren. Dan zag ik dat het cameramenu (is dit de juiste naam?) in het Engels was.

Dus – de foutmelding was niet in het Nederlands, maar gewoon Engels: de SD-kaart slaat de foto’s op.

Reden voor de “foutmelding” was dat ik per ongeluk een knop gedraaid had en de camera snel achter elkaar foto’s wilde maken en veel foto’s moest opslaan.

De meeste toestellen, zoals mijn mobieltje heb ik natuurlijk op Nederlands staan. Maar de camera had ik nog niet naar Nederlands gezet, die was nog op Engels… Stom van me… en achteraf grappig – daar moest ik wel hard lachen :wink:

5 „Gefällt mir“

Prima hoosbui kende ik nog niet. Is stortregen een synoniem of een beetje iets anders?

1 „Gefällt mir“

:grin::grin::grin: das ist ein echter Falscher Freund

Het zijn synoniemen :+1:

1 „Gefällt mir“

ein echter Freund also… :wink:

@Toetje @Peter
Duidelijk zijn valt niet mee als je iets snel tussendoor doet.
Mijn eerste zin had betrekking op storing :heart:

Mijn tweede op de wolkbreuken

1 „Gefällt mir“

In mijn woordenboek zijn er veschillende betekenissen:
de hoosbui = der Regenguss
de stortregen = der Sturzregen, der Platzregen (Beide können härter sein als ein Regenguss.)

2 „Gefällt mir“

Mein Wort des Tages ist die künstliche Intelligenz - de kunstmatige intelligentie.

2 „Gefällt mir“

Heute ist mein Wort Miethai. Vielen Dank, @Andrea1 :joy: :shark:

5 „Gefällt mir“

Woord van de dag: der Efeu - de klimop. Het woord “Efeu” fascineert mij.

3 „Gefällt mir“

De fopspeen :baby:

1 „Gefällt mir“

Dit is inderdaad een aanrader, net als de voorgaande boeken van Paulien Cornelisse.

1 „Gefällt mir“