"Temperaturunterschiede" 🌡

„Bloedheet“ - auf deutsch sprechen wir nicht von Blut-, sondern von Gluthitze, auch als Adjektiv bzw. Adverb kann man „glĂŒhend“ heiß verwenden. Warum „bloed“? :thinking: Vielleicht weil das dann irgendwann anfĂ€ngt zu kochen? :wink:

4 „GefĂ€llt mir“

Ja, misschien :slight_smile: In het Nederlands kun je trouwens ook “gloeiend heet” zeggen.

1 „GefĂ€llt mir“

Goed om te weten :nerd_face:
Eigenlijk zeg je “glĂŒhend heiß“ in het Duits eerder niet voor het weer maar voor dingen die heel warm geworden zijn, bijvoorbeeld: “Vorsicht, der Topf ist glĂŒhend heiß!“ Maar „Gluthitze“ kun je wel ook voor het weer zeggen.

Dit weekend heb ik wel ook “snikheet” in een aantal Nederlandse krantenberichten gelezen, dat zou ik best met “brĂŒtend heiß“ of „drĂŒckend heiß“ vertalen.

2 „GefĂ€llt mir“

Zo gebruik ik gloeiend heet in het Nederlands ook, Oliver.

Snikheet is inderdaad heel gebruikelijk als het om zeer warm weer gaat.

3 „GefĂ€llt mir“

:dash::dash::dash:
Op zondag wordt storm “Ciara” in Nederland en West-Duitsland verwacht. In Nederland schrijven ze van een “zuidwesterstorm”. Vreemd genoeg blijkt die storm zijn naam te veranderen als hij de Duitse grens overschrijdt: in Engeland en Nederland heet hij (of beter: zij) nog Ciara, in Duitsland “Sabine”
 :thinking:

5 „GefĂ€llt mir“

Dit is de oplossing:

https://twitter.com/wol/status/1226192133972987904?s=21

2 „GefĂ€llt mir“

Ja, dat was mij ook al opgevallen. Onderstaand een verklaring:

https://www.weerwoord.be/m/2563093

2 „GefĂ€llt mir“

Je was me net voor. Wel interessant hoe commercieel de Duitse weerdienst is.

4 „GefĂ€llt mir“

Vandaag is het zevenendertig graden heet in het zuidwesten van Duitsland. Ik ga niet naar buiten. Ik blijf thuis en lees vooral oude discussies in dit forum. Dat is leuk en heel interessant.

3 „GefĂ€llt mir“

Hier in Nederland is het ook ruim boven de dertig graden. Te heet inderdaad om naar buiten te gaan, dat vind ik ook, Wolfgang.

En hier in de „Ruhrpott“ hebben we zojuist een onweer gehad. Eindelijk kan men weer buiten een frisse neus halen. Toch worden er voor morgen opnieuw 34 graden verwacht.

1 „GefĂ€llt mir“

Dat duurt nog tot het eind van de week. :disappointed_relieved:

2 „GefĂ€llt mir“

Het vagevuur :fire: :fire: :fire:

1 „GefĂ€llt mir“

Dat is nog te vroeg voor ons allemaal, laten we maar lekker met beide benen op de aarde blijven.

2 „GefĂ€llt mir“

de toestemming

Kleine tip voor @Chris1:

Toch worden er voor morgen opnieuw 34 graden verwacht.

2 „GefĂ€llt mir“

knikken

duimen omhoog

de duimschroef

1 „GefĂ€llt mir“

de bekentenis, we zitten hier allemaal verkeerd te schrijven vanaf het vagevuur.
het thema heet Temperaturunterschiede !

3 „GefĂ€llt mir“