"Temperaturunterschiede" 🌡

Vandaag is het warm – heute ist es warm.

Wenn man auf Niederländisch sagen möchte, wie warm es ist, tut man dies etwas anders als im Deutschen:

Deutsch: Heute sind es 30 Grad.

Im Deutschen steht das Verb also im Plural, das Wort Grad im Singular. Im Niederländischen ist es genau umgekehrt!

Niederländisch: Vandaag is het 30 graden.

4 „Gefällt mir“

Wie würde man folgenden Satz ins Niederländische übersetzen?

Morgen werden es nur 20 Grad.

morgen wordt het maar 20 graden.

2 „Gefällt mir“

Precies!

(aber nach dem heutigen verregneten Tag freue ich mich über 20 Grad … ;-))

ik ook :smiley:.

1 „Gefällt mir“

Vandaag is het eind augustus en het is weer 30 graden. Ook de komende dagen beloven erg warm te worden.

Heb je het overleefd, @alex, de hitte? Nu wordt het wat koeler en bewolkter…vind ik wel een beetje jammer, ik houd van warmte. De meteorologische zomer is nu ook voorbij, want september is begonnen. Ik wil niet naar de herfst!!! Wie wil ook graag dat het zomerweer blijft? Of zijn er herfstliefhebbers? @Sarah, @Wil, @Oliver, @Gisela?

Ik vind eigenlijk alle seizoenen mooi en ik geloof niet dat ik ergens zou kunnen wonen waar altijd alleen maar de zon schijnt.

Ich finde eigentlich alle Jahreszeiten schön und ich glaube nicht, dass ich irgendwo leben könnte, wo immer nur die Sonne scheint …

Was meint Ihr? @Ursula @chris @Christian ?

Ja, @Kukeleku, ik heb de hitte van het afgelopen weekend overleefd. Kijk maar …

2 „Gefällt mir“

Eigenlijk wil ik niet dat het nu weer kouder wordt, voral omdat het hier in Aken dan weer zo vaak zal regenen :umbrella: Maar de kleuren die de herfst meebrengt zijn zo mooi :maple_leaf::fallen_leaf: En ik verheug me ook een beetje erop in de winter met een kopje koffie of Chocomel mijn lievelingsboeken nog een keer te lezen :coffee:

1 „Gefällt mir“

Ik wil wel dat het zomerweer blijft, maar ik houd ook van de “Spätsommer” of “Frühherbst”. Dat is niet zo drukkend/benauwd als de hoogzomer (zeg je dat zo?), maar vaak nog lekker warm en zonnig :sunny:️:sunglasses:

1 „Gefällt mir“

Is dat de Maschsee, @alex? :rowing_man::sunny:️:sunglasses:

2 „Gefällt mir“

Inderdaad @Oliver, dat klopt :slight_smile: Ken je de Maschsee?

(En ja: de hoogzomer kun je zeggen)

1 „Gefällt mir“

Ha lekker, @Sarah, Chocomel :slight_smile:

Ik verheug me er ook op om in de winter lekker weg te kruipen op de bank met een goed boek :book:

1 „Gefällt mir“

Ja, de Maschsee ken ik wel :grinning: Ik kom oorspronkelijk uit Hannover en ben nu in Aken

1 „Gefällt mir“

O ja, dat klopt. Dat had je al een keer gezegd, Oliver. Sorry dat ik dat even vergeten was.

Ik ben af en toe met mijn kanoclub op de Maschsee :ship:

1 „Gefällt mir“

Vandaag is het lekker fietsweer hier in Aken: geen wind, een niet te sterke zon, heerlijk, een aangenaam temperatuurtje. Ik was al boodschappen doen zelfs, op de fiets dus inderdaad :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Bij ons (regio Nijmegen) ook prima weertje. Niet te heet. Ik heb een uurtje in de tuin gewerkt. Niet mijn hobby, maar ik houd van een verzorgde tuin en dan moet je de handjes wel eens laten wapperen.
:wink::sunflower:

3 „Gefällt mir“

de handjes wel eens laten wapperen

Schon wieder eine Redewendung :slight_smile:

3 „Gefällt mir“

Ik zou ook geen seizoen willen missen:

  • de zonneschijn in zomer en de afkoeling in het zwembad
  • de kleuren van de herfst
  • de gemoedelijkheit in het warme kamertje in winter en
  • de vroege lente met het verse groen overal in de natuur. En ook belangrijk: de dagen worden weer langer.
3 „Gefällt mir“