Partizip: gemaakt, gewerkt, gedacht

Bedankt Freyja. Ik dacht dat er iets bijzonders is.

1 „Gefällt mir“

Gevliegd bestaat niet. Je hebt in een zweefvliegtuig gevlogen
Wel heel gaaf!

2 „Gefällt mir“
Peter

S. m’n PN

gezweefvliegd

Oké, maar „gezweefvliegd“ bestaat volgens het groene boekje wel.
https://woordenlijst.org/#/?q=zweefvliegen

2 „Gefällt mir“

Ik heb er mijn twijfels aan… Ook al staat het in het groene boekje…

2 „Gefällt mir“

Precies

1 „Gefällt mir“

@Peter1 @Toetje @Andrea1 @Goedin2018

Per toeval, de oefening van vandaag: :joy::joy::joy:

1 „Gefällt mir“

In *beterspellen.nl is te lezen:
zweefvliegen, zweefvliegde, gezweefvliegd

1 „Gefällt mir“

Bij dit soort problematische vervoegingen, die aan de ene kant correct zijn maar desondanks voor menige Nederlander heel vreemd klinken, zou ik altijd voor een andere zinsconstructie kiezen.
In dit geval bij voorbeeld: ik ben gaan zweefvliegen.

3 „Gefällt mir“

Geheel mee eens. Al staat zweefvliegen, zweefvliegde, gezweefvliegd (@Goedin2018) ook in de woordenlijst, het is een vreemde samenstelling twee werkwoorden.
Kortom, volgens de woordenlijst is het voltooide deelwoord van vliegen „gevlogen“ en van zweefvliegen het gekke „gezweefvliegd“.
Kortom @Peter1 gaf reeds de oplossing met het normale voltooide deelwoord „Je hebt in een zweefvliegtuig gevlogen“.

Laten we er nog eens 1 proberen: autorijden

2 „Gefällt mir“

Een van mijn vrienden heeft al tien jaar geen autogereden hij doet alles met de fiets.

Nieuw: uitademen

1 „Gefällt mir“

We hebben met ons allen al heel wat zuurstof in- en koolstofdioxide weer uitgeademd.
Nieuw: schuiven

1 „Gefällt mir“

Door het coronavirus heb ik wat meer tijd en heb ik nu de oude woonkamerkast met al mijn kracht 2 meter verder geschoven. Er is nu meer ruimte bij het raam.

Nieuw: vaccineren :syringe:

1 „Gefällt mir“

De kinderats heeft de kinderen vandaag de tweede keer tegen mazelen gevaccineerd, opdat ze vanaf mei naar de ‚kindergarten‘ mogen gaan, want in Duitsland is dat nu verplicht.

Het nieuwe woord is:

hechten

1 „Gefällt mir“

Hij was erg aan zijn hond gehecht.

Het nieuwe woord is: Hoe kun je zoiets bedenken?

Voor de kinderen van mijn nichtje heb ik al vele raadsels bedacht omdat ze het zo spannend vinden ze op te lossen.

Nieuw woord: haasten

Taaltippie

vele raadsels => liever veel raadsels (https://onzetaal.nl/taaladvies/veel-vele/)

Hij heeft zich gehaast zodat hij nog net op tijd bij de bushalte aankwam.

Een nieuw woord: verven

Een jaar geleden hebben de buren hun huis geverfd
Een nieuw woord : huishouden

Oeps Chris1

Neem me niet kwalijk Chris1, huishouden is geen werkwoord maar een zelfstandig naamwoord. :hushed:

.

@Ludo

Ik heb het woord huishouden als zelfstaandig naamwoord en als werkwoord gevonden – met de vervoeging:

huishouden – hield huis – heeft huisgehouden op

en ook op

Wörterbuch :: Niederländische Philologie FU Berlin]

3 „Gefällt mir“