Partizip: gemaakt, gewerkt, gedacht

Bei diesem Spiel geht es darum, das Partizip II zu üben.

Das funktioniert so: Ich starte mit einem Verb und du schreibst das dazugehörende Partizip Perfekt dazu auf. Das Partizip ist eine Verbform, die eine Vergangenheit beschreibt, wie: (ich habe) gemacht, (ich habe) gearbeitet, (ich habe) gedacht usw.

Danach schreibst du ein neues Verb auf, das dir spontan einfällt. Der oder die nächste nennt dann das dazu gehörende Partizip, und nennt auch wieder ein neues Verb für die nächste Person.

Ein Beispiel:

Person 1: maken
Person 2: (ik heb) gemaakt. Neues Verb: werken
Person 3: (ik heb) gewerkt. Neues Verb: denken
Person 4: (ik heb) gedacht. Neues Verb: fietsen
usw. …

@Angela en @Stefano jullie mogen al reageren :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Een leuk spel! Het participium van “fietsen” is: (ik heb) gefietst.
(Ik ben gefietst kan ook, als het een richting is: Ik ben naar Amsterdam gefietst.)
Het nieuwe woord: dansen

1 „Gefällt mir“

Die Beispiele beziehen sich alle auf regelmäßige (“schwache”) Verben. Sind unregelmäßige (“starke”) Verben in dieser Übung auch erlaubt?

Hoi Alex, jazeker!

Aber…denken, gedacht (siehe oben), ist ein “starkes Beispiel” :smiley:

1 „Gefällt mir“

Klopt, je hebt gelijk :wink:

1 „Gefällt mir“

Ik heb gedanst. I wou dat het waar was! Ik hou van dansen! Maar ik heb geen tijd. Het nieuwe woord: verkopen.

3 „Gefällt mir“

Mooi werkwoord Angela :slight_smile:

Wie durft?

Hoi Angela, het antwoord op jouw vraag is “verkocht”. Het nieuwe woord is drijven.

2 „Gefällt mir“

Wie weet het antwoord? @Michelle of @Tjarko of @Alexandra misschien? Drijven (=treiben) is een belangrijk woord voor diegenen die gaan zwemmen deze zomer :sunglasses:

Ja, hoor, zeker ga ik zwemmen! Ik denk het antwoord is: gedreven :slight_smile:

3 „Gefällt mir“

Hoi Michelle, helemaal goed :smiley:
Maar: heb je ook een nieuw werkwoord voor ons?
Veel plezier met zwemmen alvast :swimmer:
Groetjes, Ralf

1 „Gefällt mir“

O, sorry! Ik heb de handleiding niet grondig gelezen: Laatste winter ben ik in de zee gedreven?!
Het nieuwe werkwoord is: beginnen.
Dankjewel, Ralf :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Haha, heel goed Michelle :smiley:
Je zin met “drijven”: ik zou zeggen, “afgelopen winter heb ik in zee gedreven”. Maar eigenlijk “zwem” je meestal in zee. In de Dode Zee kun je wel goed drijven :yum:

1 „Gefällt mir“

Hoi Michelle, Ik denk dat het participium van beginnen “begonnen” is. Het is een onregelmatig werkwoord, bijvoorbeeld “ik ben begonnen”.

mijn nieuwe woord is “rijden”

Groetjes,
Stefano

3 „Gefällt mir“

Ha, die weet ik. Springen - (hij heeft) gesprongen. Mijn nieuwe woord is: zetten. (“zetten” als in: ik zet een kopje koffie op tafel). Groetjes :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Ik denk dat het juiste antwoord gezet is.

Het nieuwe werkwoord: ontbijten.

1 „Gefällt mir“

ontbijten - je hebt ontbeten

Het nieuwe werkwoord is: zwemmen

3 „Gefällt mir“

Wie weet het antwoord?

zwemmen - gezwommen

Het nieuwe werkwoord : klimmen

6 „Gefällt mir“

Ik ben in de boom geklommen.
Nieuw werkwoord : paardrijden

2 „Gefällt mir“