Onuitsprekelijke woorden – unaussprechliche Wörter

Ist das etwas falsch geschrieben? Ich habe das Wort für mich mal zerlegt

RIJD JIJ OF RIJ IK?
FÄHRST DU ODER FAHRE ICH?

Demnach würde ich es so schreiben: RIJDJIJOFRIJ IK?

Hallo Andrea,
das ist ein teils witziger Spruch, teils durchaus ernst gemeinter Vorwurf: Fährst du oder fahr ich ?

RIJ JIJ OF RIJ IK ?
Der Buchtabe „D“ wird umgangssprchlich weggelassen und außerdem ist es ohne „D“ rätselhafter

1 „Gefällt mir“

Das mit dem „D“ wusste ich noch nicht. Ich habe den Satz für mich zerlegt, um ihn zu verstehen und rij = Reihe passte da irgendwie nicht.

Auto fahren - auto rijden (umgangssprachlich: auto rijen) Soldaten staan in de rij. also teils ein homonym.

Fast hätte ich es vergessen: du hast es gut gelöst ! Jetzt kannst du auch ein Aufkleber in dein PKW anbringen und deine Mitfahrer rätseln lassen, was es bedeutet oder bei Vorwürfen über dein Fahrstil einfach auf den Aufkleber deuten :wink:

1 „Gefällt mir“

Dass das „d“ weggelassen wird, gilt nicht nur für rijden, sondern im Prinzip für alle Verben mit einem Stamm auf -d, Andrea. Schau dir mal diesen Thread von @hadedeha an:

PS: Dirk, einen Aufkleber nennt man auf Niederländisch een sticker (statt etiket :wink: )

3 „Gefällt mir“

Op een klein stationnetje

Het ‚stationnetje‘ kan ik helemaal niet uitspreken. :stuck_out_tongue_winking_eye: Wat een moeilijk woord!

Dan moet je toch eens voor een cursus naar mij toekomen. :wink: wij hebben zelfs een stationnetje. :station:

3 „Gefällt mir“

Dat moet ik wel eens doen. - Wat handig dat Aken een redelijk groot ‚station‘ heeft. :joy:

1 „Gefällt mir“

Hoezo, wil je een hutkoffer meenemen ?

2 „Gefällt mir“

Maar nee, ik kan het uitspreken. Als ik moet zeggen: ‚Stap bij het stationnetje uit‘ verstaat dat niemand.

1 „Gefällt mir“

Dan zeg gewoon, „Stap bij het station uit“ niet alle woorden hoeven verkleind te worden. :station:

4 „Gefällt mir“

Of nog makkelijker: Kom met de auto ! :red_car:

Nee, fiets maar lekker :biking_woman:

1 „Gefällt mir“

Hallo allemaal ik heb op de volksuniversiteit ook een leuke tongbreker geleerd: Gerrit haal de schoevendraaier uit de gereedschapskist!
Voor iemand die net heeft begonnen de Nederlandse taal te leren, vond ik dat moeilijk.

4 „Gefällt mir“

Een ****r ontbreekt er :wink:

Oepsi😯

Een schietgebed van een Nijmegenaar ver van zijn geboorteplaats:
Al mot ik krupen, op blote voeten gaon, ik wil nog een keer Sint Steven heure slaon
Al moet ik kruipen, op bloten voeten gaan ik wil nog een keer Sint Steven horen slaan

Probeer maar eens een schietgebed uit te spreken. Sint Steven is de beroemde kerk van Nijmegen.Die slaat natuurlijk niet, maar wel z’n klokken.

2 „Gefällt mir“

Heb ik meteen geprobeerd uit te spreken, Dirk! :nerd_face:

De schuifpui werd geassembleerd door de heer van Nieuwenhuizen uit Maasambacht bij Maasdijk.

Genoeg voor dit weekeinde ?

3 „Gefällt mir“

:grinning:

3 „Gefällt mir“