Imperativ van "houden"

Nu heb ik ook eens een vraag:

Is het

“houd me op de hoogte”

of

“hou me op de hoogte”

wanneer ik aan iemand vraag om me “auf dem Laufenden zu halten”?

Nach meinen Beobachtungen ist das zweite wohl eher umgangssprachlich, das erste aber korrekt, da der Imperativ ja mit dem Wortstamm gebildet wird.

Danke im voraus.

edit: Warum funktioniert das mit dem Fettschreiben hier nicht? Ich wollte das d fett schreiben, aber da kommen immer nur Sternchen.

Als gebiedende wijs: ‚Houd uw stad schoon!‘; ‚Houd je mond!‘; ‚Houd vol!‘; ‚Houd afstand!‘; ‚Houd uw kaartjes gereed‘; ‚Houd uw computer virusvrij‘; ‚Houd je hoofd erbij‘; ‚Houd mijn tas eens vast‘; ‚Houd me op de hoogte!‘; ‚Houd u aan de regels!‘ (u = hier ‚uzelf‘, niet het onderwerp u)

In al deze gevallen is hou overigens ook mogelijk: de d van de stam kan bij houden wegvallen. Wel is hou informeler dan houd.

Omdat je niet het gehele woord vetgeschreven wil hebben. Het kan alleen maar het hele woord zijn of niks.
vet en niet vet … en ook een spatie helpt niet: ve t

3 „Gefällt mir“

Beide zijn goed, denk ik.
Formeel is het “houd”, informeel “hou” (de uitspraak is vaak: “houw”.)

  • Schrijf : “Houd de deur gesloten alstublieft”
  • Zeg: Laat de hond niet los lopen, hou hem aan de riem.
4 „Gefällt mir“

Beide vormen zijn in de schrijftaal correct. Meestal hoor je in de spreektaal maar de vorm zonder het d :wink:

Dat is misschien nog interessant voor je :slight_smile: Hier is het nog een keer uitgelegd:

Hou(d) op, ik hou(d) daar niet van

2 „Gefällt mir“

Bedankt allemaal voor de heldere uitleg.

@BrutallyFrank
vet schrijven: daar was ik nooit op gekomen dat het alleen bij een geheel woord werkt.

@GoodbyeRoutine
Ook bedankt voor de link waar ik nog heel veel meer uit kan opmaken, onder meer de grammatieke terminologie, b.v. “gebiedende wijs” = imperatief . Ik denk dat ik deze Nederlandse vaktermen nog eens goed moet gaan leren want tot op nu ken ik ze bijna allemaal niet.

1 „Gefällt mir“

Misschien gaat het toch wel, maar dan met code: houd
Probeer dan <> met daartussen ‚b‘ aan het begin. En aan het einde <> met „/b“ (net als BB-code)

2 „Gefällt mir“

Super, dat zocht ik al lang!!

Voor de mensen die het niet helemaal begrijpen:

Resulaat: test

2 „Gefällt mir“

Hier Bulletin Deutschland eine Auflistung der bb-codes, wenn mal wieder was nicht geht. Die Auflistung ist zwar für die vBulletin-Forensoftware, aber es könnte sein, dass ein großer Teil der Codes auch hier verwendbar ist. Für Syntax und Erläuterung einfach auf das jeweilige Element klicken.

1 „Gefällt mir“