Katjas Übungstexte

Hallo samen,

Mijn eerste tekst:

Bakfiet of aanhangwagen

Wij houden van fietsen en willen minder met de auto rijden. Wij fietsen naar het werk en school, maar boodschappen doen wij met de auto. Wij willen graag met de fiets boodschappen doen, maar hoe kunnen wij dranken transport?
Een idee is een bakfiet, maar een bakfiet is duur en groot. De tweede idee is een aanhangwagen. Die is goedkoop, maar niet dus toevalig.
Bakfiets zijn in de trend in Hamburg, hoofdzalijk voor gezinnen met kleine kinderen. Onze kinderen kunnen sinds twee jaar fietsen.
Wij gaan een aanhangwagen kopen…

Das ist mein erster richtiger Text :slight_smile:. Ich versuche ab jetzt wöchentlich einen kurzen Text zu Themen wie Familie, Nachhaltigkeit, Bildung, Technik u.ä. zu verfassen. Über Korrekturen würde ich mich sehr freuen. Wir können.auch gerne über den Inhalt diskutieren…

Viele Grüße en hartelijk bedankt,
Katja

2 „Gefällt mir“

Hallo Katja,
Ich finde deinen Text toll. Ich habe ihn verbessert, doch vielleicht kann ein Muttersprachler noch mal rüberschauen?

Misschien @Ludo, @alex, …?

Bakfiets1) of aanhangwagen?

Wij houden van fietsen en willen minder met de auto rijden.
Wij fietsen naar het werk en naar de school, maar boodschappen doen wij met de auto.
Wij willen graag met de fiets boodschappen doen, maar hoe kunnen wij drankjes transporteren?
Een idee is een bakfiets, maar een bakfiets is duur en groot. Het tweede idee 2) is een aanhangwagen.
Die is goedkoop,

maar niet dus toevalig. Das verstehe ich nicht.

Bakfietsen zijn in de trend trendy in Hamburg,
vooral voor gezinnen met kleine kinderen.

Onze kinderen kunnen sinds twee jaar fietsen.
Wij gaan een aanhangwagen kopen…

1)http://woordenlijst.org/#/?q=bakfiets
2) die Idee = het Idee

@Ruth hatte da eine super Idee.

1 „Gefällt mir“

Hallo Andrea en Katja,

Leuke tekst Katja.
Hieronder de tekst met kleine verbeteringen en wat alternatieven.
Misschien heb je er wat aan.

Bakfiets of aanhangwagen
Wij houden van fietsen en willen minder met de auto rijden.
Wij fietsen naar het werk en de school, maar de boodschappen doen wij met de auto.
(Ook mogelijk: Wij fietsen naar werk en school, maar boodschappen doen wij met de auto.)
We willen graag met de fiets boodschappen doen, maar hoe kunnen we dranken transporteren?
(Ook mogelijk:We willen graag op de fiets boodschappen doen, maar hoe kunnen wij drankflessen vervoeren? / maar hoe nemen we de drankflessen mee?)
Een idee is een bakfiets, maar een bakfiets is duur en groot.
(Ook mogelijk: Een bakfiets is een mogelijkheid, maar die is duur en groot.)
Een tweede idee is een aanhangwagentje.
(Ook mogelijk: Een andere mogelijkheid is een aanhangwagentje.)
Die is goedkoop,
(Ook mogelijk: Die zijn goedkoop,
maar niet dus toevalig.[ maar niet zo groot]???)
Bakfietsen zijn trendy in Hamburg, vooral voor gezinnen met kleine kinderen.
(Ook mogelijk: In Hamburg zijn bakfietsen geliefd, vooral bij gezinnen met kleine kinderen.

Onze kinderen kunnen sinds twee jaar fietsen.
Wij gaan een aanhangwagen kopen…

P.S.

  • Nederlanders zijn dol op verkleinwoorden, een aanhangwagen achter de fiets wordt dan een aanhangwagentje (niet bij een vrachtauto)
  • Na een eerste keer in een tekst „wij“ te schrijven is het wat vlotter om verder „we“ te gebruiken.
4 „Gefällt mir“

Een nieuw tekst:

Poffertjes - gekocht of zelfgebakken?

Wij eeten graag poffertjes. Vroeger hebben we poffertjes alleen op de kermis gegeten. In de vakantie in Zeeland hebben wij hen bij Albert Heijn in Oostburg gekocht en in de magnetron verwarmd. De kinderwn houden van appelmoes en kaneelsuiker darbij.
Thuis hebben we poffertjes aarg gemist. Geen kermis, geen Albert Heijn. Ik ben naar het winkel gefietst en heb een poffertjes pan gezoekt. Geen winkel heeft en pan gehad. Wat nu? Gelukkig es er de internet. Ik heb een pan besteld.
Wij bakken vaak poffertjes. En vandaag heb ik hen bij EDEKA gezien…

Wie vielleicht aufgefallen liegt der Grammatikschwerpunkt beim Perfekt :slight_smile:

Dankjulliewel!

2 „Gefällt mir“

Dag Katja,
Weer een leuk verhaal

Poffertjes - gekocht of zelfgebakken?
Wij eten graag poffertjes. Vroeger hebben we poffertjes alleen op de kermis gegeten. (of: Vroeger aten we alleen op de kermis poffertjes.) In de vakantie in Zeeland hebben wij ze bij Albert Heijn in Oostburg gekocht en in de magnetron opgewarmd. De kinderen houden van appelmoes en kaneelsuiker erbij of daarbij.
Thuis hebben we de poffertjes erg gemist. Geen kermis, geen Albert Heijn. Ik ben naar de winkel gefietst en heb een poffertjespan gezocht. Geen winkel had een pan. (of: die een pan had, of: die een pan verkocht). Wat nu? (of: Wat te doen?, of: Wat konden we doen?) Gelukkig is er [ ] internet. Ik heb een pan besteld.
Wij bakken vaak poffertjes. En vandaag heb ik ze bij EDEKA gezien…

Dankjewel Ludo!

Eet smakelijk :yum:
Tip: Pannenkoeken zijn ook verrukkelijk. :yum::yum:

Pannenkoeken zijn oog lekker, met groente en kaas of appelmoes :sunglasses:

1 „Gefällt mir“

Een nieuw tekst:

Groetjes uit de vakantie. We zijn in een vakantiepark aan de Mosel. De kinderen willen naar ridderkasteels kijken en mijn echtgenoot wil wijn drinken. Het is erg prachtig an de Mosel en de vakantiepark is ook mooie.
Er zijn goed huizen, een zwembad, speeltuins en een groot binnen-speelplaats. In de parkshop kunt je boekjes in Nederlands kopen. Ik heb een boekje van Dan Brown gekocht, dat heb ik al in Duits gelezen.
Vandaag is de weer slecht, het regenet. Maar de huis is mooie en de kinderen kunnen op de binnen-speelplaats speelen. Morgen gaan wij Luxemburg bezoeken. Hebben jullie tips?

1 „Gefällt mir“

Hoi Katja,

Mooie tekst :grinning:

  1. Wanneer je schrijft ´Groetjes uit…´ volgt daarna de naam van de plaats waar je bent, bijvoorbeeld ´Groetjes uit Zierikzee´, of ´Groetjes uit Volendam´.

  2. Een ridderkasteel is niet fout, maar daarmee wordt vaak speelgoed bedoeld.

  3. Na ´Er zijn…´ volgt altijd meervoud, dus huizen en s_peeltuinen_. Er is echter maar één zwembad, en dat schrijf je als ´Er is een zwembad´. In jouw zin ziet dat er zo uit:

Er zijn goede huizen en speeltuinen, en er is een zwembad en een grote binnenspeelplaats.

1 „Gefällt mir“

Dankjewel!

Ik moet nog veel leren :wink:

Dat geeft niet. Je leert door foutjes te maken :wink:

2 „Gefällt mir“

Een nieuwe tekst met veele adjectiefen:

Ik hou van de herfst en de lente. De zomer is mij te warm en de winter te koud. De lente is leuker, maar de herfst is leukest.
In de herfst vind je de leukste kleuren en de frisste lucht naar de heete zomer er is mooi mist over de wei en er zijn prachtige zonsopgangen.
Ik hou van wandelen in het bos en aan de meer. De kinderen vergaren kastanjen en eikels. Hieruit knutselen wij grappige mannetjes en dieren
's Avonds brand een gemoedelijk vuur in de oven en wij spelen memory en uno.
De hoogtepunt van de herfst is de lantaarnoptocht van de kleuterschool. De optocht gaat door de stadsdeel met muziek. Politie en brandweer stremmen de donker straaten. Ernaar zijn er lekker woorstjes en punch.
Zijn er ook lantaarnoptochten in Nederland?

2 „Gefällt mir“

Hoihoi, Katja,

Ik vind je tekst al goed! Ik heb er enkele foutjes uit gehaald en een enkele zin opnieuw gescheven. Wanneer je iets niet snapt, moet je dat maar even zeggen.

  1. De frisse lucht na de hete zomer is heerlijk en in de herfst zie je de mooiste kleuren, prachtige zonsondergangen en hangt de mist boven de weiden.

  2. ´Vergaren´ is niet fout, maar ´verzamelen´ klinkt wat mooier.

  3. Politie en brandweer hebben de donkere straten afgezet.

2 „Gefällt mir“

Dankjewel Kitty! Ik moet de “de“ en “het“ worden beter leren. En ik benodig een beter wordenbook. Helaas er is geen Nederlands in de online wordenboek van LEO.org
Groetjes, Katja

Hoi Katja,
hier is een goede tip van @Rike.

Hier kannst du auch schauen, ob es de- oder het-Wörter sind. :slight_smile:

http://woordenlijst.org/#/

Helaas er is geen Nederlands in de online wordenboek van LEO.org

Maar deze is ook goed. :slight_smile:

https://www.vandale.nl/opzoeken

3 „Gefällt mir“

Dankjewel Andrea1!

1 „Gefällt mir“

:+1::+1:

1 „Gefällt mir“

Goedenavond!
Een nieuwe tekst:

Wij hebben drie kinderen. Onze zoon is veertien jaar en bezoekt de vwo (Gymnasium). Hij zou informaticus willen worden. Onze dochters zijn tweelingen. Ze zijn te vroeg geboren baby’s. Maar er waren geene problemen. Naar drie weken in het ziekenhuis konden ze thuis. Tweelingen zijn erg vermoeiend. Berge van luiers, berge van flesjes. Maar nu zijn ze bijna zes jaar en in de kleuterschool (Vorschulgruppe des Kindergartens) . Volgende zomer gaan ze de badisschool (Grundschule) bezoeken.

4 „Gefällt mir“

Leuke tekst, Katja :heart_eyes:

  1. Iemand zit op school of gaat naar school.

  2. Je zou hier ´baby´s ook weg kunnen halen.

  3. Bergen van luiers is zeker niet fout, maar toch zeggen we vaker ´Bergen luiers´ als wij grote hoeveelheden bedoelen. Je kunt ook zeggen ´Massa´s luiers´ of ´Stapels luiers´.

5 „Gefällt mir“