Hier lernt Andrea1

Hier weer de tekst en, hopelijk, zonder fouten. Kan iemand de tekst nogmaals controleren? (@ralf of @alex)? Dank je wel.

Sommige woorden in het Nederlands vind ik raar, zoals het woord “vreemd”. :wink:
Het woord “vreemd” is een “valse vriend”, maar niet altijd. Maar dat vind ik een beetje verwarrend.
Je weet nooit waar je aan toe bent. Natuurlijk viel ik meteen voor deze valse vriend.
In mijn oefenhoekje schreef ik de volgende zin: “Wanneer vreemde mensen aan Duitse steden denken”. Natuurlijk bedoelde ik “fremde Menschen”.
Ik had “buitenlanders” moeten schrijven, da “vreemde mensen” rare mensen zijn. Oké, dat snap ik wel.
Maar wat als iemand het woord niet weet? Wat moet hij dan doen? Juist ja, hij moet het omschrijven.
Je weet bijvoorbeeld niet dat “Ausländer =buitenlanders” zijn. Dan denk je misschien:
Aha, buitenlanders = vreemde mensen…omdat je denkt dat het “vreemde mensen” zijn en zeg je het.
Geen idee wat de Nederlanders of Belgen denken. Waarschijnlijk dat de Duitsers zelf ‘vreemd’ zijn.
Hoe dan ook, ik was gewaarschuwd en voorzichtig met het woord “vreemd”.
Hm, weet ik zeker, dat een “vreemde taal” echt “Fremdsprache” betekent en niet “komische Sprache”?
Nee, dit keer was het niet zo: “vreemde taal” betekent werkelijk “Fremdsprache”.
Dan liever “valse vrienden” die altijd valse vrienden zijn, dan weet je waar je aan toe bent.

PS: Vraag aan de Nederlanders en de Belgen: Hebben jullie hetzelfde met bepaalde Duitse woorden? Zo ja, welke?

Ansonsten alles prima, Andrea :+1:

1 „Gefällt mir“

Dank je wel, Alex. :slightly_smiling_face:

Ik ga het aanpassen.

1 „Gefällt mir“

Je kunt ook zeggen: Hebben jullie hetzelfde met bepaalde Duitse woorden?

2 „Gefällt mir“

Ja, dat is goed en ik ben benieuwd. :slightly_smiling_face:

2 „Gefällt mir“

6 Beiträge wurden in ein neues Thema verschoben: Die Anrede in einem Brief - de aanhef in een brief

Hoi, ik zal proberen de mop in het Nederlands te vertellen.
Ik hoop dat ik het zonder fouten kan doen.
Een letterlijke vertaling vind ik niet belangrijk, maar dat de grap goed overkomt.
Het zou leuk zijn als je de fouten niet verbeterd, maar gemarkeerd. Dank je wel.

Die Indianer fragen ihren Häuptling wie der nächste Winter wird.
Er antwortet: "Sehr lang und kalt, sammelt Holz!"
Daraufhin sammelten sie Holz.
Der Winter kam und wurde ganz mild.

De indianen vragen hun chef hoe de volgende winter zal zijn.
Hij antwoordt: "Heel lang en koud, verzamelt hout!"
Toen ze gingen aan de slag en verzamelden hout.
De winter kwam en werd heel mild.

Wat is eigenlijk “Häuptling” in het Nederlands? Ik kon het woord niet vinden.

1 „Gefällt mir“

Ik zal er zo even naar kijken Andrea :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

‚Häuptling‘ heißt im Niederländischen ‚opperhoofd‘ :wink:

  1. Geen echte fout, maar de schrijfwijze is verouderd.

Ik heb het idee dat er een deel van de mop ontbreekt. Klopt dat?

2 „Gefällt mir“

Dank je.

Ik heb het idee dat er een deel van de mop ontbreekt. Klopt dat?

Dass ein Teil des Witzes fehlt? Ja, ik wilde niet de hele grap in één keer schrijven.

2 „Gefällt mir“

Ik ben benieuwd hoe de mop verdergaat, Andrea.

Ein kleiner Hinweis noch: Im Niederländischen kann der Winter mild sein, aber geläufiger ist zacht:

een zachte winter

2 „Gefällt mir“

Een letterlijke vertaling vind ik niet belangrijk, maar … dat de grap goed overkomt.

nog geen idee, misschien later

Het zou leuk zijn als je de fouten niet verbeterd, maar gemarkeerd.

Het zou leuk zijn als je de fouten niet corrigeert maar ze markeert.

De indianen vragen hun chef hoe de volgende winter zal zijn.

De indianen vragen hun opperhoofd hoe de volgende winter zal zijn.

Hij antwoordt: “Heel lang en koud, verzamelt 1) hout!”

Ik heb het hier gevonden.
http://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/duits-nederlands/vertaling/sammeln#.Wq-1EK7iaUk

Ik zou „verzamelen“ of „bijeenbrengen“ nemen.

een zachte winter

Bedankt, Alex. Ik ga het veranderen in een zachte winter.

1 „Gefällt mir“

Hoi Andrea,

1 „Gefällt mir“

Wat bedoel je precies, Kitty?
Bedoel je dat het woord „verzamelen“ verouderd is of bedoel je dat alleen „verzamelt“ verouderd is, ik bedoel de meervoudsvorming? Dus ik moet „verzamelen“ ipv. „verzamelt“ schrijven?

Ik wilde graag de imperatief (gebiedende wijs) gebruiken.

Misschien:

Ga hout verzamelen. ipv Verzamelt hout. (?)

Als je de gebiedende wijs in het Nederlands gebruikt, schrijf je aan het einde van de zin een uitroepteken of een punt?

1 „Gefällt mir“

Je hebt gelijk, Alex. Ik snap het.

1 „Gefällt mir“

Het woord ‚verzamelen‘ zelf is niet fout en past in deze context prima.

De gebiedende wijs van ‚verzamelen‘ is echter ‚verzamel‘. In jouw geval wordt dat dus 'Hij antwoordt: “Heel lang en koud, verzamel hout!”

Van de gebiedende wijs heb je twee vormen: enkelvoud en meervoud. De meervoudsvorm schrijf je met ‚t‘ (verzamelt), maar is wat ouderwets. Deze meervoudsvorm met ‚t‘ kom je soms nog tegen in: 'Mensen aller landen, verenigt U".

De Indianen (meervoud) moeten dus hout verzamelen, dus zo’n opperhoofd zou kunnen zeggen: „Indianen, verzamelt hout!“

Of er een uitroepteken achter móet, weet ik niet.

3 „Gefällt mir“

Bedankt, dat wilde ik weten.

De Indianen (meervoud) moeten dus hout verzamelen, dus zo’n opperhoofd zou kunnen zeggen: “Indianen, verzamelt hout!”

Nou, eigenlijk is het duidelijk dat de leider de Indianen (meervoud) bedoelt,

Maar het woord (in dit geval: Indianen) moet ervoor staan? Ik bedoel in de gebiedende wijs.

1 „Gefällt mir“

Nee, dat hoeft hier niet. Uit de vorige zin is al duidelijk geworden dat ‚de Indianen‘ de vraag aan hun opperhoofd stellen. Het opperhoofd kan dus alleen maar hén bedoelen om hout te verzamelen.

1 „Gefällt mir“

Precies.

Andrea, tegenwoordig gebruiken we in het Nederlands bij de imperatief (de gebiedende wijs) eigenlijk alleen nog maar de enkelvoudige vorm, óók als het een aansporing betreft die gericht is aan een groep. Maar dat zei Kitty dus ook al :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Ja, oké. Dank je.

1 „Gefällt mir“