Het uitdrukkingsspel :)

voor Freyja:

Helemaal goed. :+1:

https://onzetaal.nl/taaladvies/een-wit-voetje-halen/

:netherlands: een wit voetje proberen te halen
:de: versuchen, sich einzuschmeicheln

3 „Gefällt mir“

Na jouw tweede hint ben ik het met Freyja eens. Zonder deze hint had ik de uitdrukking zeker nooit gevonden.:sweat_smile:

2 „Gefällt mir“

Voor de liefhebbers weer een nieuwe uitdrukking.

De leraar (1 woord) de leerling (2 woorden) toen hij een tien voor zijn proefwerk gehaald had.

Pogingen alsjeblieft verborgen schrijven. Succes. :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

[quote=„Andrea1, post:320, topic:4061“]


De leraar begroet de leerling alleen maar toen hij een tien voor zijn proefwerk gehaald had.

Ik besef dat er geen uitdrukking in bestaat.

De leraar gaf de leerling een pluimpje toen hij een tien voor zijn proefwerk gehaald had.

3 „Gefällt mir“
Freyja

De leraar zwaaide de leerling lof toe toen hij een tien voor zijn proefwerk gehaald had.

1 „Gefällt mir“
Verena

De leraar gaf de leerling een pluimpje toen hij een tien voor zijn proefwerk gehaald had.

1 „Gefällt mir“

Iedereen bedankt voor het meedoen.:+1:

En de oplossing is:

De leraar gaf de leerling een pluimpje toen hij een tien voor zijn proefwerk gehaald had.

Goed gevonden @Iris en @VerenaE. :100:

1 „Gefällt mir“

Ik kende deze zegswijze al :grin:

1 „Gefällt mir“

Dan wil ik toch maar Iris en Verena een pluim op de hoed steken omdat ze de oplossing hebben gevonden. :sunglasses: En ik iets nieuws geleerd.

3 „Gefällt mir“

Wink mit dem Zaunpfahl :wink: , um es schwieriger zu machen? :grin:

Ik wist wel dat de bergbeklimming ( 2 woorden) zou zijn, maar dat het zo slecht zou aflopen had ik echt niet gedacht.

Hint:

De uitdrukking heeft iets met eten te maken.

Pogingen alsjeblieft verborgen schrijven. Succes. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Ik wist wel dat de bergbeklimming moeite kostend zou zijn, maar dat het zo slecht zou aflopen had ik echt niet gedacht.

Freyja

Alleen Verena heeft om moeilijkere taken gevraagd. Jammer, geen idee wat dat met eten te maken heeft.

Ik wist wel dat de bergbeklimming geen krentenbol zou zijn, …

tweede hint:

Dat is riskant/ gevaarlijk! Dat is (2 woorden )!

voor Freyja:

Nou, eigenlijk heeft @Verena er niet om gevraagd. Ze zei alleen dat ze de uitdrukking kent. :slight_smile:

Freyja

Ik wist wel dat de bergbeklimming geen krentenbol zou zijn, maar dat het zo slecht zou aflopen had ik echt niet gedacht.
eigenlijk is de uitdrukking: geen zoete krentenbol

1 „Gefällt mir“

Ik weet het, beste Freyja…:joy:

Wat bedoel je?

Ik wist dat het „zoete krentenbol“ heet, maar ik heb het verandert omdat de oplossing alleen uit twee woorden zal bestaan :slight_smile: Ik had hetzelfde idee als jij (zie boven)

1 „Gefällt mir“