Dirk uit Ostwestfalen

Hoi allemaal,

ik ben Dirk uit Bad Salzuflen, vlak bij Bielefeld.

Ich lerne zusammen mit meiner Tochter Niederländisch an der VHS, nun im 3. Semester. Wir sind also Anfänger.

Seit Jahren schon besuchen wir die Niederlande gern, und nach 15 Jahren regelmäßigen Texel- Urlauben haben wir uns im letzten Jahr einen “Stacaravan” (Mobilheim) auf der Insel Schouwen-Duiveland in Zeeland gekauft und sind nun regelmäßig etwa 2x im Monat dort.
Nach einigen “Fremdschämerlebnissen” mit unseren Landsleuten haben wir uns entschlossen, die niederländische Sprache zu erlernen.
Zum Einkaufen und für die Bestellung im Restaurant reicht es meist schon, aber unverhoffte Rückfragen auf Niederländisch werfen mich dann ab und an doch aus der Bahn. Ein echtes Gespräch kann ich natürlich noch lange nicht führen Ich muss also noch viel üben…

Den Blog buurtaal verfolge ich schon seit einiger Zeit - er ist ein hilfreicher und interessanter Begleiter beim Lernen.

Groetjes uit Ostwestfalen,
Dirk

7 „Gefällt mir“

Hoi Dirk, wat leuk dat je samen met je dochter Nederlands leert – en dat je mijn blog leest :slight_smile:

Es gibt hier im Blog noch einige andere Zeeland-Fans. Die Provinz ist wirklich sehr beliebt unter deutschen Urlaubern :slight_smile:

Wenn du zweimal im Monat dort bist, hast du auf jeden Fall eine prima Gelegenheit, das Gelernte in “freier Wildbahn” zu üben. Aber es stimmt schon, was du sagst: Spontane Interaktion ist manchmal nicht so einfach, zumal viele Niederländer auch ziemlich schnell reden.

Ik wens je in ieder geval veel plezier hier en leuke “gesprekken” met de andere forumleden!

Groetjes,
Alex

4 „Gefällt mir“

Hallo Dirk,

Hartelijk welkom op het forum.:wave:

Wat leuk, dat jullie Nederlands gaan leren, nou of meer: dat jullie al zijn begonnen met het leren. Het is mooi, als je met de Nederlanders in het Nederlands kunt kletsen. Jij kan dus ook de kans grijpen om dat wat je al hebt geleerd te gebruiken. Het is zeker ook leuk met een andere persoon samen een taal te leren…

Op Schouwen-Duiveland was ik nog nooit, maar Texel is in ieder geval heeeel mooi :slight_smile: En vakantie in een caravan zijn sowieso prachtig :grin: Dat ken ik ook nog… maar deze vakanties zijn helaas heel lang geleden…

Heel veel plezier hier!

4 „Gefällt mir“

Hoi Dirk!
Hartelijk welkom!
Mag Ik vragen, waar je je Chalet hebt staan op Schouwen-Duiveland? Misschien zijn we buren? Wij zijn in Brouwershaven.

5 „Gefällt mir“

Welkom Dirk :wave:
Wat leuk dat je dochter eraan meedoet!
Mijn dochter en ik proberen ook Nederlands tegen elkaar te praten omdat we in augustus weer in Zeeland zijn.
De "plaatsvervangende schaamte " ken ik heel goed. :wink:

Juist daarom vind ik het goed, dat sommigen ( bijzonder de forumsleden ;)) de moeite doen (uns Mühe geben, mag iemand helpen?) de taal van het land te leren waar we van houden :slight_smile:

Groetjes
Rike

5 „Gefällt mir“

Hartelijk welkom, Dirk! Er komen steeds meer Westfalen in onze forum.

2 „Gefällt mir“

Ook van mij hartelijk welkom! :slight_smile: Wat bijzonder dat je samen met je dochter Nederlands leert. Veel plezier op het forum!

2 „Gefällt mir“

Goedemorgen Dirk en hartelijk welkom op het forum. Schön, dass du Niederländisch lernen möchtest, wir helfen dir gerne beim Lernen :smiley:
Viele Grüße aus Aachen,
Ralf

1 „Gefällt mir“

Hoi Centurion,
wij zijn inderdaad bijna buren. Ons stacaravan staat op Vakantiepark Zonnedorp in Renesse.

1 „Gefällt mir“

Hoi Dirk,
Groetjes en hartelijk welcom uit het Rijnland!
Wolfgang

3 „Gefällt mir“

Ja hoor, ik :wink:

2 „Gefällt mir“

[details=Sprachtipp für Dirk][quote=“DirkS, post:9, topic:992”]
Onze stacaravan (caravan ist ein “de”-Wort, deswegen onze statt ons)
[/quote][/details]

1 „Gefällt mir“

Dank je wel Alex :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Daar was het weer…mogen / mögen … ik ga het nog een keer oefenen :sweat:

1 „Gefällt mir“

Ich könnte vielleicht behilflich sein. Wenn wir einander so dann und wann schreiben (kann doch auch über Mail), ich auf Deutsch und Sie auf Hollänndisch könnten wir einander korrigieren. Wir kommen übrigens sehr gern ins Teutoburgerwald und besonders in Umgebung Detmold und/oder Bad Salzuflen.
Höre gerne und mittlerweile viele Grüße
Henk van der Veen.

1 „Gefällt mir“

@DirkS

Ah, Renesse! Da zijn we af en toe. Er zijn mooie winkels. Maar Jammer, dat het cafetje La Vie gesloten is. Ze hadden smaklijke brodjes.
Dit jaar wandelen we met onze groep voor de 4. keer mee bij de Fjoertoer. Dit evenement in Renesse is geweldig. Zeer aanbevolen! http://www.fjoertoer-renesse.nl/

Zeg, hoe lang rijd je van thuis naar Renesse?

1 „Gefällt mir“

[details=Sprachtipp für Centurion][quote=“Centurion, post:16, topic:992”]
Daar zijn we af en toe. Er zijn mooie winkels. Maar jammer [kein Komma] dat het cafeetje La Vie gesloten is. Ze hadden smakelijke (lekkere) broodjes.

Zeg, hoe lang rijd je van thuis naar Renesse? :thumbsup:
[/quote][/details]

Dank je wel, Alex!:slight_smile:

2 „Gefällt mir“

[details=verschoben]sorry, ich wollte meinen Beitrag verschieben in den Bereich Grammatik. Das ist mir nicht gelungen, daher habe ich ihn hier gelöscht, hier ist der link :
https://forum.nl-ganz-schnell.de/t/cafe-cafeetje/1007[/details]

2 „Gefällt mir“

@Centurion

We rijden ongeveer 4 uur, als er geen files zijn. De Afstand naar Renesse is ongeveer 400 km.
Ja, er zijn altijd veele leuke dinge te doen in Renesse en de omgeving.
We vinden de oude staden en plaatsen in Zeeland heel mooi, als Veere, Zierikzee, Goes, Middelburg enzovoort. Maar ook wandelen in de prachtige natuur en de duinen en stranden is heel leuk.
Volgende weekend ga ik met mijn dochtertje (23 jaar oud) naar Concert at Sea op de Brouwersdam, een muziekfestival an het strand met veel bekende bands uit Nederland, maar ook internationaale bands zoals UB 40 of Tom Odell.
Ik ben benieuwd, vooral omdat ik niet meer de jongste ben. Ik heb bijna 56 jaar oud.

Groetjes,
Dirk

Es darf gern korrigiert werden!

1 „Gefällt mir“