Corona und das Forum

Tekstschrijvers heeft hij vast. Maar ik denk wel dat dit qua inhoud zijn tekst is. Anders dan bij bijv. de troonrede.

Ik vond het mooi dat de koning een toespraak hield! Dat feit alleen al, vond ik best bijzonder. Inhoudelijk was het wel een mooie toespraak ja.

Maar het was wel heel apart om het lege plein te zien. Twee jaar geleden stond ik daar in de massa mensen (ik had de Dam nog nooit zo vol gezien!), maar nu was het zo verschrikkelijk kaal en leeg!!
Haha, maar voor het handjevol mensen op de Dam was het misschien ook wel ongemakkelijk. Om daar alleen maar stil te staan, je mond te houden en door heel Nederland bekeken te worden…

Het was wel een beetje misleidend om te zeggen dat de koning en koningin een krans gingen leggen. Hij werd gewoon namens hen gelegd, ze deden alleen een stapje naar voren :joy:

4 „Gefällt mir“

…en even het lint rechtleggen niet te vergeten. :joy:

3 „Gefällt mir“

Ohja, hoe kon ik dat nou toch vergeten :joy:

3 „Gefällt mir“

@Peter1 Voor mij was dit een evenement vol simbolisme. Net als in een Zuid-Amerikaanse roman.
De lege markt, de echo van zijn woorden, de lange avonds schaduwen en die enkele in zwart gekleed mensen er aanwezig maakten een surrealistisch toneel. De toesprak was kort, krachtig en duidelijk.
De goede hoop -en wensen in zijn bericht werden door het sterke licht van die heldere zonsondergang ondersteund. Ja, echt indrukwekkend.

1 „Gefällt mir“

Als je deze dagen met Air France-KLM reist maak je jezelf klaar om dit formulier in te vullen.

Op de bank zitten en een held worden dus…

2 „Gefällt mir“

Ik heb hem gezien, maar ik kan ervan niet veel begrijpen.
Ik vraag me af: wat is het bericht van deze film?

Blijf thuis en je wordt een held. Omdat je Corona helpt stoppen.

2 „Gefällt mir“

Dank u wel, Natalie.

Graag gedaan

1 „Gefällt mir“

Was grappig indien het van „iemand“ was geweest. Helaas is dit filmpje niet grappig, maar moet met het woord „Propaganda“ benoemd worden. :frowning:

Valt in dezelfde lijn dat men niet meer geïnteresseerd is wat nu echt een verschil zal maken. Een recentelijk voorbeeld:

[verwijderd door Ralf i.v.m. copyright]

Es nützt wenig oder „nix“, aber man kann / darf das Wissen nicht gebrauchen um Maßnahmen zu beurteilen!? Aha! Ich untersuch’ dann mal was, aber das Ergebnis interessiert mich nicht!

2 „Gefällt mir“

Het filmpje is inderdaad propaganda. Een kenmerk van propaganda is dat je een boodschap massaal probeert te verspreiden om zo veel mogelijk mensen te overtuigen van je eigen wereldbeeld. Propaganda is heel vaak zwart-wit. Er is een vijand / een bedreiging en een juiste actie („Kauft nicht bei J–en“). Vaak creëert propaganda helden (zoals in dit filmpje). Iemand (een gewone mens) kan ook propaganda verspreiden. Volgens mij zijn veel berichtjes op sociale media ook propaganda. „blijf thuis, red levens“.

Volgens mij is de oude man ook geen held. Hij gaat schuilen en wacht dat iemand anders het probleem oplost (het vaccin) - dit is eigenlijk heel laf - ook als het „levens red“. Als er tijdens de 2WO geen verzet geweest was zouden er waarschijnlijk ook minder doden gevallen zijn. Lekker „H–l H—er“ roepen dan doen de nazi’s niks - tenzij je een jood bent.

Een held neemt risico’s - mensen die in de zorg werken en besmettelijke patiënten behandelen zijn kleine helden. (ook al voor Corona) Maar eigenlijk is het gewoon hun werk.

Een echte heldendaad zou zijn als de „oude man“ i.p.v. thuis zitten het virus in zijn lichaam laat spuiten en dan meteen in isolatie gaat. Hij neemt een risico en kan daarna mogelijk voorkomen dat hij andere mensen besmet (door tijdelijke? immuniteit) die meer gevaar lopen dan iemand van 22.

Lui op de sofa liggen was voor de „oude man“ vast ook geen groot offer - anders zou hij niet met een glimlach terugdenken. Iemand die bij voorbeeld een ernstige depressie oploopt i.v.m. maandenlang thuis zitten zal nooit zo erg positief praten over deze tijd. Hij zou zeggen dat het een verschrikkelijke tijd was - een hel.

Dit is glorificatie - dus is het filmpje propaganda.

5 „Gefällt mir“

Hoi, beste forumleden,

Naar aanleiding van de video die ik hier onlangs gepost heb, zijn er inmiddels nadrukkelijke stellingnames te lezen. Gesprekken en discussies gaan we hier natuurlijk niet uit de weg, maar wel zou ik er in het algemeen op willen wijzen dat het forum niet voor politieke statements gedacht is, of het nu gaat om corona, of om religie, milieu etc. Daarvoor zijn er andere plekken, offline en online, en mijn verzoek is, om er hier op het forum van af te zien.

Ons forum is vooral bedoeld om taalkundige en culturele verschillen en overeenkomsten tussen Nederland, België en Duitsland te bespreken en zodoende elkaar nader te komen. Mijn verzoek aan alle leden is om deze gedachte vast te houden bij het plaatsen van berichten.

Hartelijke groeten, Ralf

11 „Gefällt mir“

Für mich wäre ein Forum eine Möglichkeit in einer anderen Sprache „irgendwas“ zu diskutieren und somit die Sprache zu üben. Über was man dabei spricht ist eigentlich für das Üben der Sprache nebensächlich. Da es aber hier nicht ein Forum von Leuten mit gleichen Interessen gibt, „muss“ man sich über allgemeine Themen unterhalten. Meiner Meinung nach logisch, dass das dann Themen sind, die einen aktuell betreffen. Gerade in einer „Plauderecke“ namens Koffiehoek würde ich diese Freiheit erwarten.

Wenn es hier nicht erwünscht ist, dass man auch über kontroverse Themen diskutieren darf, dann hat Ralf recht (per PM) und es ist dann für mich nicht der passende Platz hier. Ich wurde nicht von Ralf „ausgeladen“, aber gebeten nichts mehr zu politischen oder emotionalen Themen wie Umwelt usw. zu schreiben. Wenn man nicht offen seine Gedanken äußern darf bzw. das unerwünscht ist, dann bin ich hier falsch am Platz. Das ist dann meine Entscheidung.

Nach meinem Eindruck hatte ich immer sachlich geschrieben. Aber wie dem Beitrag oben zu entnehmen ist, hab’ ich an irgend einem Punkt dann kein Verständnis mehr dafür, wenn man logische und sehr wichtige / relevante Überlegungen einfach beseite schiebt. Ich finde man muss seine Gedanken – auch kontroverse Gedanken – teilen darf. Man muss nicht immer einer Meinung sein. Das ist ganz normal, dass es verschiedene Ansichten zu einem Thema gibt. Solange man sich in einem guten Ton austauscht und auch mit der Absicht konstruktiv etwas beizutragen, finde ich durchaus, dass man auch mit Engagement diskutieren kann.

Man muss nicht immer alles wischi-waschi besprechen und man sollte meiner Meinung auch den Mumm haben nicht weg zu sehen, wenn Dinge schief laufen oder zumindest mehr als diskussionswürdig sind. Ich staune, dass sich so wenig Leute daran stören in welchem Maße tatsächliche Zensur statt findet. Ich staune, dass der Großteil der Leute sich wenig Gedanken dazu macht, wenn Basis-Grundrechte eines demokratischen Rechtsstaats stark beschnitten werden. Ich staune, dass sich wenig Leute die Zeit nehmen sich selbst von verschiedenen Seiten zu informieren und sich versuchen ein eigenes Bild zu machen. Ich staune, dass wenig Leute kritisch sind, wenn elementare Fragen zur Notwendigkeit, Wirksamkeit und Auswirkungen von Maßnahmen von der Politik und deren Beratern nicht beantwortet werden. Ich staune, dass Logik und Sinnhaftigkeit oft keine Rolle mehr zu spielen scheint (siehe mein Beispiel oben mit der dänischen Studie). Ich staune über jede Menge mehr, aber erspare euch weiter „politische“ Statements.

Ich staune, dass – so auch hier – ein offener Austausch sehr häufig nicht erwünscht ist…

Wünsche euch noch viel Spaß im Forum. Ich melde mich nun ab. Schade, dass unser Forentreffen in Gouda nicht mehr stattgefunden hat. Schade, dass das Forum noch immer so wenig niederländische Beteiligung hat. Ich fürchte, dass sich das auch nicht ändern wird.

Ihr braucht für mich nicht hier auf diesen Post antworten. Ich werde nicht mehr hier lesen.

Vielen Dank für etliche freundliche Antworten und Hilfestellung, die ich hier bekommen habe.

Dann euch weiter Alles Gute!

Voor allen die deze dagen van een gevoel van ondersteuning in verband
met de Corona crisis nodig hebben.

en :

1 „Gefällt mir“

Bijna twee jaar geleden…

Ik heb me vandaag even kort ingelogd om te zien hoe het met het forum gaat en heb ook net hier mijn afscheidspost gevonden en gelezen. Ik been nog steeds van mening dat men in een democratie zijn mening moet kunnen uiten. Ik denk ook nog steeds dat er geen reden is om in een taalforum zoals hier bepaalde onderwerpen, die iedereen raken, te mijden of eigenlijk bijna te verbieden. Uiteraard met die voorwaarde dat er een inhoudelijke discussie, zonder beledigingen enz. plaatsvindt. Ik heb toen niemand aangevallen, maar gewoon mijn oprechte zorgen geuit en soms ook mijn verbazing dat ik niet snap hoezo vele niet proberen breder en ook van verschillende kanten te kijken.

Ik zou hier graag weer mijn Nederlands willen beoefenen. Maar taalspelletjes zijn niet mijn ding, dus vandaar zou ik me wel over onderwerpen willen uitwisselen en op die manier de taal kunnen oefenen. Trouwens hoeft ook niet iedereen mee te discussiëren als er een onderwerp niet belangrijk, interessant of gewoon te spannend of controversieel gevonden wordt.

Hoezo schrijf ik niet gewoon ergens in een ander forum in het Nederlands? Dat doe ik wel, maar het verschil is dat ik ergens elders niet kan hopen dat iemand mij op fouten wijst en corrigeert!

„elkaar nader te komen“ vind ik persoonlijk in een taalforum niet het meest belangrijke. Maar zeker leuk als dat een bijeffect ervan is. En uiteraard wil je in een forum een vriendelijke en goede sfeer hebben. Maar dat betekent niet dat men niet van mening mag verschillen of onderwerpen anders mag beoordelen, toch!?

Als je bedoeld „om iedereen elkaar beter te begrijpen“, dan ben ik daar helemaal mee ens. Juist daarom zou je niet willen verbieden dat men verschillende meningen niet mag uiten. Vindt je het niet opmerkelijk dat in Duitsland en Nederland een groot verschil te zien is hoe men de situatie rond om Corona inschat? Bijvoorbeeld zag ik gisteren een Duits programma. Alle toeschouwers in het studio zaten daar met een masker. Zou je in Nederland in een TV programma nu niet zien. Hoezo wil je onderwerpen en verschillen zoals deze niet bespreekbaar maken?

Ik heb deze week een lezing van Gabriele Krone-Schmalz gezien. Trouwens de moeite wel waard die te bekijken (een heleboel feiten uit de geschiedenis die ik zeker niet allemaal wist). Een belangrijke stelling daar is dat men verschillende meningen moet kunnen hebben en ook delen, juist om elkaar beter te kunnen begrijpen! :slight_smile:

https://www.youtube.com/watch?v=Gkozj8FWI1w

Gesprekken en discussies gaan we hier natuurlijk niet uit de weg, maar […] Daarvoor zijn er andere plekken

Jammer! Dat was reden voor mij om hier niet meer actief te zijn. Is het hier inmiddels wel mogelijk gesprekken en discussies te voeren, en niet naar andere plekken te verwijzen!?

Ik ben trouwens niet van plan om nu hier grote campagnes te voeren. Maar als ik er weer actief zou zijn wil ik wel het recht hebben om voor mij belangrijke of interessante onderwerpen in het gesprek te brengen. Iedereen zal dan net zo vrij zijn mee te discussiëren of juist niet, zoals ik ook de vrijheid neem de taalspelletjes-draden niet te lezen of als ik een onderwerp niet interessant vind gewoon niet te reageeren! :smiley:

Ik zie dat er blijkbaar qua leden niet zoveel is veranderd. Als het forum zal groeien en bloeien zouden we vooral in Nederland meer mensen met het forum bekend moeten maken.

Hadden jullie in 2022 of 2021 een forumdag georganiseerd?

2 „Gefällt mir“

Hoi Peter en een hartelijk welkom terug.
Het is inderdaad een goede reden om terug te komen als je je taalfouten hier gecorrigeerd krijgt. Qua de ‚‚hete‘‘ onderwerpen, die zijn in algemeen niet zo belangrijk op dit forum en dit weet je al lang nu. :slight_smile:

3 „Gefällt mir“

Hoi Peter,

Leuk om weer van je te horen!

Inderdaad, op een discussieforum moet natuurlijk gediscussieerd kunnen worden. Natuurlijk wel discussies die passen bij waar dit forum voor bedoeld is: overeenkomsten en verschillen tussen het Nederlands en het Duits, de culturen, de landen, etc.

Discussies over bijvoorbeeld de noodzaak van vaccineren of over de oorlog in Oekraine horen hier niet thuis.

Een fijne dag, groetjes,

Ralf

2 „Gefällt mir“

Bedankt Ralf, duidelijk en idd heel erg jammer. Kijk naar de tweede kamer of naar de Bundestag. Daar zie je duidelijk dat veel mensen niet meer op een open manier kunnen discussiëren. Als je niet eens in een taalforum kunt oefenen op en goede manier gedachten uit te wisselen, juist ook om elkaar beter te begrijpen, ben ik wat minder verbaasd, dat dit ook in de politiek niet lukt.

En zoals ik geprobeerd heb duidelijk te maken is die censuur op openbare platformen (YT, Google, Facebook enz.) een groot probleem. In feite wordt daarmee het mogelijk goede functioneren van de democratie ondermijnd.

Net zo’n groot probleem is als er alleen maar de mainstream-mening geuit mag worden of onderwerpen niet besproken mogen worden. Ik hoop dat meer mensen daarover nadenken!

Ik begrijp niet waar het probleem ligt iedereen zelf te laten kiezen in een draad actief te zijn of juist niet, als men hier het niet over een bepaald onderwerp wil hebben. Iedereen is ook vrij mij als een sukkel of erger te beschouwen en me gewoon te negeren (er is zelfs een forenfunctie hiervoor beschikbaar).

Ik zal jullie niet meer lastig vallen, maar snap niet echt hoezo men zich hier beperkt moet houden het alleen over onderwerpen te hebben, die onbeduidend zijn. Maar onderwerpen die iedereen diep raken, en waar juist de uitwisseling zo hard nodig is, niet gewenst is. Na mijn mening is het heel erg belangrijk om te proberen van verschillende kanten en breed te kijken ipv belangrijke vraagstukken eenzijdig en vaak ook te simplistisch te benaderen.

Mijn zoon maakt veel taalgrapjes. Dat is leuk. Maar gelukkig is dat niet de enige communicatie met hem…

Lebt wohl! (geen idee hoe je dit in het Nederlands zegt)

P.S. Ik zie net, de forensoftware analyseert mijn ontwerp en geeft volgend advies: „Eine großartige Diskussion bezieht viele Stimmen und Perspektiven ein.“

Is dit niet heel erg passend?