Diskussionsforum Niederländisch für Deutsche – Deutsch für Niederländer

Corona und das Forum

Tekstschrijvers heeft hij vast. Maar ik denk wel dat dit qua inhoud zijn tekst is. Anders dan bij bijv. de troonrede.

Ik vond het mooi dat de koning een toespraak hield! Dat feit alleen al, vond ik best bijzonder. Inhoudelijk was het wel een mooie toespraak ja.

Maar het was wel heel apart om het lege plein te zien. Twee jaar geleden stond ik daar in de massa mensen (ik had de Dam nog nooit zo vol gezien!), maar nu was het zo verschrikkelijk kaal en leeg!!
Haha, maar voor het handjevol mensen op de Dam was het misschien ook wel ongemakkelijk. Om daar alleen maar stil te staan, je mond te houden en door heel Nederland bekeken te worden…

Het was wel een beetje misleidend om te zeggen dat de koning en koningin een krans gingen leggen. Hij werd gewoon namens hen gelegd, ze deden alleen een stapje naar voren :joy:

4 Like

…en even het lint rechtleggen niet te vergeten. :joy:

3 Like

Ohja, hoe kon ik dat nou toch vergeten :joy:

3 Like

@Peter1 Voor mij was dit een evenement vol simbolisme. Net als in een Zuid-Amerikaanse roman.
De lege markt, de echo van zijn woorden, de lange avonds schaduwen en die enkele in zwart gekleed mensen er aanwezig maakten een surrealistisch toneel. De toesprak was kort, krachtig en duidelijk.
De goede hoop -en wensen in zijn bericht werden door het sterke licht van die heldere zonsondergang ondersteund. Ja, echt indrukwekkend.

1 Like

Als je deze dagen met Air France-KLM reist maak je jezelf klaar om dit formulier in te vullen.

Op de bank zitten en een held worden dus…

2 Like

Ik heb hem gezien, maar ik kan ervan niet veel begrijpen.
Ik vraag me af: wat is het bericht van deze film?

Blijf thuis en je wordt een held. Omdat je Corona helpt stoppen.

1 Like

Dank u wel, Natalie.

Graag gedaan

Was grappig indien het van „iemand“ was geweest. Helaas is dit filmpje niet grappig, maar moet met het woord „Propaganda“ benoemd worden. :frowning:

Valt in dezelfde lijn dat men niet meer geïnteresseerd is wat nu echt een verschil zal maken. Een recentelijk voorbeeld:

[verwijderd door Ralf i.v.m. copyright]

Es nützt wenig oder „nix“, aber man kann / darf das Wissen nicht gebrauchen um Maßnahmen zu beurteilen!? Aha! Ich untersuch’ dann mal was, aber das Ergebnis interessiert mich nicht!

2 Like

Het filmpje is inderdaad propaganda. Een kenmerk van propaganda is dat je een boodschap massaal probeert te verspreiden om zo veel mogelijk mensen te overtuigen van je eigen wereldbeeld. Propaganda is heel vaak zwart-wit. Er is een vijand / een bedreiging en een juiste actie („Kauft nicht bei J–en“). Vaak creëert propaganda helden (zoals in dit filmpje). Iemand (een gewone mens) kan ook propaganda verspreiden. Volgens mij zijn veel berichtjes op sociale media ook propaganda. „blijf thuis, red levens“.

Volgens mij is de oude man ook geen held. Hij gaat schuilen en wacht dat iemand anders het probleem oplost (het vaccin) - dit is eigenlijk heel laf - ook als het „levens red“. Als er tijdens de 2WO geen verzet geweest was zouden er waarschijnlijk ook minder doden gevallen zijn. Lekker „H–l H—er“ roepen dan doen de nazi’s niks - tenzij je een jood bent.

Een held neemt risico’s - mensen die in de zorg werken en besmettelijke patiënten behandelen zijn kleine helden. (ook al voor Corona) Maar eigenlijk is het gewoon hun werk.

Een echte heldendaad zou zijn als de „oude man“ i.p.v. thuis zitten het virus in zijn lichaam laat spuiten en dan meteen in isolatie gaat. Hij neemt een risico en kan daarna mogelijk voorkomen dat hij andere mensen besmet (door tijdelijke? immuniteit) die meer gevaar lopen dan iemand van 22.

Lui op de sofa liggen was voor de „oude man“ vast ook geen groot offer - anders zou hij niet met een glimlach terugdenken. Iemand die bij voorbeeld een ernstige depressie oploopt i.v.m. maandenlang thuis zitten zal nooit zo erg positief praten over deze tijd. Hij zou zeggen dat het een verschrikkelijke tijd was - een hel.

Dit is glorificatie - dus is het filmpje propaganda.

4 Like

Hoi, beste forumleden,

Naar aanleiding van de video die ik hier onlangs gepost heb, zijn er inmiddels nadrukkelijke stellingnames te lezen. Gesprekken en discussies gaan we hier natuurlijk niet uit de weg, maar wel zou ik er in het algemeen op willen wijzen dat het forum niet voor politieke statements gedacht is, of het nu gaat om corona, of om religie, milieu etc. Daarvoor zijn er andere plekken, offline en online, en mijn verzoek is, om er hier op het forum van af te zien.

Ons forum is vooral bedoeld om taalkundige en culturele verschillen en overeenkomsten tussen Nederland, België en Duitsland te bespreken en zodoende elkaar nader te komen. Mijn verzoek aan alle leden is om deze gedachte vast te houden bij het plaatsen van berichten.

Hartelijke groeten, Ralf

10 Like