Corona und das Forum

[Weil die Lage inzwischen wesentlicher ernster ist als noch vor zwei Wochen habe ich diesen Teil des alten Corona-Threads in ein neues Thema ausgelagert. Groetjes van Alex]

Gestern hat Mark Rutte in einer Live-Ansprache im Fernsehen, Radio und Internet die aktuelle Lage bzgl. dem Corona-Virus erklärt und die Maßnahmen verteidigt. Für die Niederlande war die Rede des Ministerpräsidenten ein extra besonderer Moment, da dies erst das zweite Mal nach 1973 war, dass ein Ministerpräsident eine solche Ansprache hält. Hier kannst du sie dir nochmals anschauen:

Das Video mit Minister-Präsident Mark Rutte (Anfang circa bei der 2. Minute) :

Das Video von 1973 mit dem damaligen Minister-Präsident Joop Den Uyl:

In „de Volkskrant“ kannst du noch mehr Hintergrund über die Ansprache von Mark Rutte lesen.

5 „Gefällt mir“

Blijkbaar bracht de huidige situatie ons tot stilte. Heeft iemand er een direct ervaring met dit virus: iets als een screening of ander soort feiten? Ik doe normaal mijn dagelijkse taken, maar ik hou de aanbevolen afstand van de anderen en draag een addemmasker toen ik me in een openbaarruimte bevind.

2 „Gefällt mir“

Proberen om zoveel mogelijk thuis te blijven - en inderdaad: afstand houden (1,5 tot 2 meter) tot andere mensen (en hopen dat die dat ook doen …)

4 „Gefällt mir“

Oh ja, en het hoofd koel houden (sorry, dat was een onbedoeld woordgrapje). Niet hamsteren, goed (gezond) eten en proberen dagelijks een beetje beweging in de frisse lucht te hebben.

Ik werk sinds maandag vanaf huis (als redacteur gaat dat prima) maar ik zorg er wel voor dat ik elke dag een stukje ga fietsen – zolang er tenminste nog geen „Ausgangssperren“ zijn hier in Duitsland.

6 „Gefällt mir“

Vanochtend in Hannover
bloesem

8 „Gefällt mir“

Ik werk ook sinds maandag vanaf huis en ga ook elke dag een beetje naar buiten. Hopelijk kunnen we dat ook verder doen.

3 „Gefällt mir“

Als iedereen zich aan de regels houdt wel …

4 „Gefällt mir“

Was ich meinen Worten von heute morgen noch hinzufügen möchte: Gerade in Zeiten wie wir sie jetzt erleben ist es großartig, dass wir das Internet und dessen vielfältige Möglichkeiten zum Austausch haben.

Passt auf euch und eure Lieben auf :four_leaf_clover:

10 „Gefällt mir“

Ich hab grade im Ersten (ARD) Kontraste geguckt und weiß nun, was für üble Lungenbeschwerden die Krankheit verursacht. Und die FDP-Politikerin, die das Videotagebuch geführt hat, ist noch gar nicht besonders alt. Niemand ist sicher und es ist weit weg von lustig.

Passt gut auf euch auf!

5 „Gefällt mir“

Ich habe es auch gesehen und fand es auch bedrückend, aber ich füge einfach mal das Wörtchen „kann“ hinzu. Das beruhigt ungemein.
was für üble Lungenbeschwerden die Krankheit verursachen kann.

2 „Gefällt mir“

Ich will aber gerade nicht beruhigen. Es sind noch viel zu viele Leute viel zu ruhig und nehmen die Gefahr nicht ernst. Darum.

4 „Gefällt mir“

Ik denk dat iedereen er wel iets van merkt. Maar als ik voor mezelf spreek, mijn studie en lessen zijn ineens veranderd in zelfstudie en Skype lessen. Dat is wel apart om mee te maken. Er wordt ineens veel meer zelfstandigheid van iedereen verwacht.
Ook spreek ik vrienden ineens veel minder doordat ook alle gezellige activiteiten afgelast zijn. Dus als ik nu iemand wil spreken moet ik bellen of appen. Ik zit de complete dag en avond thuis omdat letterlijk alles hier stilligt. Ik moet m’n draai daar nog wel in vinden (= ik ben aan het leren hoe ik daarmee om moet gaan).

5 „Gefällt mir“

Vraagje: in het Duits hoor je nu vaak de zin “Bleibt gesund!”
Hoe druk je dit imperatief voor het meervoud in het Nederlands uit? :thinking: Het enkelvoud is makkelijk, “Blijf gezond!” Of zou er in het Nederlands geen verschil zijn en je dit ook voor het meervoud gebruiken? :thinking:

1 „Gefällt mir“

Inderdaad, „blijf gezond!“ ook als je het tegen meerdere mensen hebt.

In zinnen als „Niet ziek worden hoor!“ kan het ook met een infinitief.

4 „Gefällt mir“

Gisteren hield ook koning Willem-Alexander een toespraak:

1 „Gefällt mir“

Ik was er niet van ondersteboven en het stoort mij enorm dat hij in het begin ons niet even kan begroeten. Juist dan krijg je een persoonlijk gevoel !

3 „Gefällt mir“

Ja, raar, hè? Geen begroeting en geen afscheid.

1 „Gefällt mir“
Taaltip voor Saylana

Komisch is een valse vriend, Saylana. In deze context moet je vreemd of raar gebruiken

1 „Gefällt mir“

Dank je.

1 „Gefällt mir“

Homeoffice is voor mij helaas geen optie. We hebben ons bloemwinkel gesloten, omdat we willen dat wij en onze klanten gezond blijven. Onze klanten kunnen ons nu thuis bellen en we leveren bloemen naar huis. Er bellen mensen, die hun oma niet mogen bezoeken om haar met haar verjaardag te feliciteren. Deze mensen zijn dan blij dat ze tenminste bloemen kunnen sturen.
Ik ga elke dag met mijn hond naar buiten. Daar kun je goed afstand houden. En ik ga zo weinig mogelijk naar de supermarkt. Er zijn veel boerderijen die eieren, aardappelen, melk of noedels verkopen.
Het zijn moeilijke tijden, maar de sfeer is verrassend goed en de mensen helpen elkaar. :heart:

Groetjes en blijf gezond

6 „Gefällt mir“