Corona getallen in Nederland

Leuk dat het voor je een kleine moeite is. Er zijn mensen die meer last van hebben. Ik moet waarschijnlijk stoppen met werken als mondkapjes op kantoor verplicht worden. Heb het al geprobeerd maar concentreren lukt niet met z’n dingen op.

1 „Gefällt mir“

Wenn Du dich auf mich beziehst kann ich das in keiner Weise nachvollziehen. Ich habe ohne jemand anzugreifen – sicher engagiert – meine Sichtweise dargestellt, die ich als begründet ansehe.

Wer hat von Verschwörungstheorien gesprochen? Antworte doch gern welches Argument du warum nicht nachvollziehen kannst und anders siehst und wieso. Dann kann man sinnvoll diskutieren. Denn genau das ist aktuell nötig. Anschuldigungen in einer oder der anderen Richtung sind weder dem zwischenmenschlichen Klima noch dem Fortschritt in der Sache zuträglich. Als „die Sache“ finde ich eine schöne Zusammenfassung vom RIVM was zu einer gesunden Lebensumgebung dazu gehört:

Darüber hinaus gibt’s auch noch weitere Ziele, die da mehr indirekt drin stecken, nämlich, dass die Leute ein Auskommen haben können und die Gesellschaft sich die beschriebene Lebensumgebung leisten / aufbauen kann.

Meine Aussage ist zusammengefasst, dass nicht mehr Leid zugefügt werden soll als nötig. Du findest vermutlich, dass ich sagen würde „egal wenn jemand stirbt“. Das ist nicht der Fall. Es ist für jede Familie und jeden Betroffenen schlimm, wenn man von diesem Abschied nehmen muss oder man selbst krank ist und es einem dreckig geht. Und genau darum geht es dies möglichst zu verhindern. Aber man sollte auch nicht vergessen, dass es ganz normal ist, dass man im Alter von 70 oder 80 Jahren und darüber stirbt und das keiner aufhalten kann. Und daher finde ich es durchaus als normal, wenn 2 Leute – an welcher Krankheit auch immer – sterben. Ist es schön? Sicher nicht, aber es lässt sich nicht verhindern. Umso wichtiger, dass die Menschen mit Freude die Zeit bis zum Tod oder auch anderen Schwierigkeiten (wie Krankeheiten, die das Leben belasten) verbringen können.

Wenn man wie aktuell versucht „koste es was es wolle“ eine einzelne Krankheit auszumerzen, so ist leider der Schaden ingesamt größer als der erhoffte Gewinn. Und nicht zuletzt da ein großer Anteil der aktuellen Maßnahmen sich als nicht zielführend zeigt. Willst du nicht, dass man sinnvolle Maßnahmen trifft und möglichst wenig Schaden anrichtet? Willst Du nicht, was RIVM auf deren Homepage zusammenfast!?

2 „Gefällt mir“

Hallo zusammen,
ich schreibe jetzt auch lieber mal in Deutsch.
Als Ralf mich gefragt hat, ob ich nicht Lust habe, hier im NL-Forum mitzumachen, war ich erstmal sehr darüber begeistert. Aber je länger ich mir hier die endlosen Diskussionsrunden angucke, umso weniger begeistert bin ich. Es gibt einen Grund, warum ich nicht auf Facebook oder Twitter bin. Und in diesem Forum passiert genau das Gleiche: Endlose Diskutiererei und jedes Thema wird letztendlich hochpolitisch. Heute hatte ich die Nase so voll, dass ich mich entschieden habe, aus dem Forum wieder auszuscheiden. So macht mir das keinen Spaß.
Ralf, es tut mir Leid, Du/Ihr habt mit dem Forum wirklich tolle Arbeit geleistet, aber diese Diskussionsrunden habe ich mir anders vorgestellt.
Liebe Grüße
Gaby

Da Du aus irgendeinem Grund auf einen Beitrag von mir antwortest, obwohl ich in gar keine großartige Diskussion einsteigen wollte: bislang hat es dererlei Streitereien hier nicht gegeben. Einfach weil die Intention dieses Forums eine andere ist.

Gute Nacht allerseits! Welterusten!

2 „Gefällt mir“

Tja das ist schade.

Eigentlich könnten die „endlosen Diskussionen“ durchaus sprachtechnisch ihren Sinn erfüllen, wenn wir in der jeweiligen Zweitsprache diskutieren würden. Das würde wahrscheinlich mehr bringen als manch ein Sprachspiel. Für mich wäre es eher eine Bereicherung für das Forum - ggf. auch in einer getrennten Kategorie, damit sich das nur antun muss wer möchte.

Problem ist vor allem, das wir verlernt haben, den anderen in seiner Meinung zu lassen. Schnell sagen wir: das ist ein Nazi, das ist ein Gutmensch, das ist ein Maskenverweigerer, ein Covidiot, ein Verschwörungstheoretiker, was weiss ich. Und schnell gleitet es dann ins Persönliche ab. Es ist dann kein Mensch mit einer anderen Meinung mehr (mit der man nicht konfom gehen möchte oder kann) sondern schnell ein Scheissmensch.

Man kann natürlich immer nur Schönwettersprache gebrauchen und sich aus allem möglicherweise verfänglichem raushalten. Das ist die einfachste und ungefährlichste Lösung. Würde es in einer Fremdsprache gelingen, Diskussionen (gerne auch hitzig) zu führen ohne uns gegensetig an die Gurgel zu springen, wäre der Ertrag aber ungleich höher.

Aber wahrscheinlich ist das Ziel zu hoch gesetzt, weil uns das nicht mal in unserer Muttersprache gelingt. Vieleicht haben wir es einfach nie gelernt. Dafür wäre sowas für eine wirklich lebendige Demokratie absolut notwendig.

7 „Gefällt mir“

Hallo Gaby,
ich finde es schade, wenn du das Forum verlassen möchtest, weil dir manche Diskussionen nicht gefallen.

Eine Möglichkeit wäre ggf. auch ein Thema nicht zu lesen, wo es um Covid oder andere „politische Themen“ geht!?

Ich bin die Tage über ein schönes Video gestolpert, wo es darum geht, wie man bessere Konversationen haben kann. Ich finde die Gedanken darin gut und bin da sicher nicht perfekt und werde versuchen diese zu berücksichtigen.

2 „Gefällt mir“

Hallo Manfred (wuppiman),

ik zou het fijn vinden als je nog op mijn antwoord wilt reageren. Ik snap an accepteer uiteraard wel als je dit niet wilt – ook vind ik dat jammer.

Groeten,
Peter

2 „Gefällt mir“

Een krantenartikel van vandaag uit de Aachener Zeitung

1 „Gefällt mir“

Dit is een melding die volgens mij tot de gebruikelijke berichtgeving in NL en DE past. Dat is de zicht vanuit regering. „De mensen doen niet mee“. Dus het is (bijna alleen) hun schuld als er iets mis gaat. Ik persoonlijk denk niet dat dit klopt, omdat deze uitleg te veel vragen open laat en niet kan verklaren:

Bijvoorbeeld sommige vragen die open zijn:

  • Hoezo stijgen dan de getallen ook in Duitsland - als volgens de artikel in Duitsland de mensen zoveel beter de regels naleven?
  • Hoezo stijgen de getallen in Zweden nu ook weer (maar er overlijden nauwelijks mensen daar), waar men de hele tijd geen maskers droeg!?
  • Hoezo is in al de landen wereldwijd geen correlatie van AHA maatregelen en R-warde te zien?
  • Op welke basis worden de „besmettingen“ vastgesteld? Hoeveel cycli worden voor de testen waar gebruikt? Hoezo weet iemand als van Dissel geen antwoord uit zijn hoofd op deze heel belangrijke vraag?
  • Gelukkig is de behandeling inmiddels veel beter en de doorlooptijd duidelijk korter dan in het begin van het jaar. Hoe zal dit van invloed zijn op de druk op de zorg?
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de regulaire zorg niet alweer word afgeschaald?

Wat ik erg opvallend vind is dat in NL zoveel minder IC bedden zijn dan in Duitsland. Dat snap ik niet. Ook in Italië heb je veel minder IC capaciteit. Geen wonder dat er elk jaar de ziekenhuizen overbelast raken…

De afgeschaalde zorg in NL is volgens mij vermoedelijk zelfs het eigenlijk grootste probleem…

1 „Gefällt mir“

Ich zitier’ mich mal selbst. In Ergänzung zu der Aussage. Ja, tatsächlich wird diese Information von Youtube gelöscht und sogar mehr oder weniger Verbreitern von vermeintlicher Falschinformation gedroht Kanäle zu schließen:

Da kann sich jeder seine eigenen Meinung zu bilden…

Alle Alarmsignale stehen auf Rot. Die Lage sei bedrohlicher als im Frühjahr, sagte der Amsterdamer Virologe Hans Zaaijer der Zeitung „De Telegraaf“. „Wir befinden uns im Vorlauf einer Katastrophe.“

Ik snap niet waarom het nu erger zou zijn dan in het voorjaar. Qua besmettingen wel (maar in het voorjaar werd nauwelijks getest - alleen als je in het ziekenhuis terecht kwam)

Ziekenhuisopnames, doden en IC bezetting zijn nog veel lager. (en groeien ook minder hard). Ook een viroloog heeft geen glazen bol. Niemand weet of we binnen 2-4 weken een piek bereiken of de situatie steeds erger wordt. De getallen groeien nu minder hard dan een week geleden. We zullen zien of het verder afremt of weer sneller groeit. Een ramp is het volgens mij in ieder geval niet.

Ik vrees omdat men nu meer „besmette“ ziet. Maar dat is wel te verklaren en ook niet echt een reden om nu in paniek te raken (wel op te letten – maar te veel testen helpt zeker niet). Er is geen feit wat aandoening geeft om nu een hogere sterfelijkheid dan in het voorjaar te verwachten. In tegendeel (betere behandeling, mensen hebben Corona in de gaten, kwetsbare zijn voor een deel helaas al overleden, hogere immuniteit).

Hoe vaak zijn jullie al getest? Ik een keer (negatief). Nu ga ik niet meer met „snot neus“, omdat dit niet echt een hard teken voor Corona is. Ik zal me uiteraard laten testen indien ik Corona specifieke klachten krijg (en dan ook niet gaan winkelen… – ik zal wel altijd een rondje gaan wandelen omdat daar nul kans op besmetting van iemand anders is. De vogels en schapen houden voldoende afstand van mij, in de buitenlucht trouwens. :wink: )

Eigenlijk weet iedereen dat er in het voorjaar waarschijnlijk meer besmettingen waren. Want Corona is nu slechts iets minder dodelijk maar in maart zijn er veel meer doden en ziekenhuisopnames geweest. De ICs waren propvol.

Ik ben nog niet getest. Ik laat me niet testen als ik een of twee keer moet hoesten. Soms moet ik hoesten nadat ik een mondkapje meer dan 2-3 uren moet dragen. Als ik dan iedere keer een test aanvraag zou ik constant aan het testen zijn.

Echter had ik in maart een echt rare (droge) hoest. Waarschijnlijk ook een lichte bronchitis. Het gekste waren tintelingen in mijn gezicht. Testen kon niet omdat toen alleen personen getest werden die contact met positief geteste personen hadden of uit een (bekend) risicogebied terugkeerden. Ik ben regelmatig in Noord-Brabant geweest dus is een besmetting theoretisch mogelijk. Ik ben thuis gebleven en het werd weer beter.

Danke, Peter, dass Du Dich damit beschäftigt hast, wie man bessere Konversationen haben kann und das Video mit mir geteilt hast. Es werden dort einige nachdenkens- und nachahmenswerte Gedanken angesprochen. Ich muss es mir noch ein-, zwei-, dreimal anhören, um mir den einen oder anderen guten Rat zu eigen zu machen.
Du siehst also, ich habe noch Hoffnung und bin doch noch nicht aus dem Forum ausgetreten…

Du gibst mir den Rat, dass ich „politische Themen wie COVID“ vielleicht nicht lesen sollte. Aber erstens habe ich diese Diskussion angestoßen (siehe ganz am Anfang) und zweitens mag ich solche Themen eigentlich. Was ich nicht mag, ist, wenn diese Themen „zerredet“ werden. Sorry, Du magst anderer Meinung darüber sein und das ist Dein gutes Recht, aber ich empfinde dies nun mal so. Ich habe am Anfang festgestellt, dass die Niederlande viel mehr Corona Infektionszahlen hat als Deutschland und gefragt, woran das wohl liegen mag. Ehrlich gesagt habe ich erwartet, dass da nun so drei bis vier Antworten eintrudeln, die mir meine Frage ein bisschen erhellen.

Stattdessen folgen umfangreiche Statements pro und contra Corona, pro und contra Masken, pro und contra Schutzmassnahmen etc. Das war eigentlich nicht das, was ich gefragt hatte (siehe weiter oben). Und das meine ich: Wie in politischen Diskussionen im Fernsehen springen wir von einem Thema zum anderen und letztendlich wird auf die eigentliche Frage gar nicht mehr eingegangen. Mir ist es so ergangen, dass ich viele der Statements gar nicht mehr gelesen habe, weil sie mit meiner Frage nichts mehr zu tun hatten oder nur sehr peripher.

Nou, om voor mij een goede oefening uit dit tekst te maken, vertel ik dat nu nog eens in het Nederlands, zo als Ringstaartmaki het stimuleert heeft:

Dank je, Peter, dat jij je ermee bezig gehouden hebt, hoe men betere conversaties
kan hebben en dat jij het video met mee/ons gedeelt hebt. Er worden enige goede gedachten aangesproken om daarover naa te denken en te proberen. Ik moet naar het video nog een keer of drie luisteren om me het een of ander advies te eigen te maken.
Je ziet dus, dat ik nog hoop heb en nog niet uit het forum uitgestappt ben…

Jij adviseert mij dat ik „politieke onderwerpen zoals COVID“ misschien niet zal lezen.
Maar ten eerste heb ik deze discussie begonnen (zie helemaal in het begin) en ten tweede hou ik eigenlijk van zulke onderwerpen. Waarvan ik niet van hou is wanneer deze onderwerpen „dood gepraat worden“.

Sorry, jij bent misschien van andere menig erover en daar heb je recht op, maar ik voel dat zo. Ik heb in het begin vastgesteld dat Nederland veel meer Corona besmettingen heeft als Duitsland en ik heb gevragd, wat er de reden voor zijn. Eerlijk gezegd heb ik verwacht dat ik op mijn vraag zo drie tot vier antwoorden krijg die ze een beetje opheldern.

Aan plaats daarvan volgden omvangrijke statements pro en contra Corona, pro en contra mondkapjes, pro en contra beschermingsmaatregelen etc. Dat was eigenlijk niet dat wat ik gevraagd heb (zie verder boven). En daat bedoel ik: Zoals in politieke discussies op TV springen wij van een onderwerp naar het andere en uiteindelijk wordt op de vraag van het begin bijna niet ingegaan.

Uiteindelijk heb ik vele statements niet meer gelezen, omdat zij niets meer met mijn vraag te doen hadden of alleen peripher.

Misschien begrijp je een beetje wat ik bedoel.

5 „Gefällt mir“

Hoi Gaby,

leuk dat je er nog bent en bedankt voor je gedachtes. :slight_smile: Ik zal nog antwoorden, maar weet niet of ik vandaag nog de kans heb. Vermoedelijk wordt het morgen of woensdag.

Tot dan
Peter

Blij dat je er nog wilt blijven. Er staan veel andere bijzondere onderwerpen in om verder te ontdekken. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Hoi Gaby,

nu eindelijk toch nog mijn antwoord!

Daar heb je wel gelijk dat er niet meer op je oorspronkelijke vraag ingegaan was (ook niet van mij). Ik snap ook je frustratie. In een forum is het ook een beetje de vraag of je wilt toelaten dat er over een onderwerp gepraat „mag“ worden en het onderwerp zich ook mag ontwikkelen. Zoals vaak zitten er voor- en nadelen an de twee opties. Ik had ook al een nieuwe onderwerp begonnen en het was van de admin tegen mij gezegd dat mijn onderwerp binnen een bestaand onderwerp (thread) besproken moest worden. Ik vond dit niet, omdat na mijn mening mijn gekozen onderwerp wel verschillend (genoeg) was.

Maar in jou geval – in je thread hier – was ik mij (moet ik toegeven) helemaal niet bewust dat ik een onderwerp gekaapt had. Dat was niet de bedoeling. De oorspronkelijke vraag had ik helemaal niet gelezen, omdat dit al lang geleden was en de discussie inmiddels verder was gegaan.

Gelukkig dat we nu – op een hopelijk goede manier – je gedachtes kunnen bespreken. Ik zal proberen ook meer op te letten waar ik iets schrijf. Misschien kunnen Ralf en Alex ook een beetje meer vrijheid laten nieuwe onderwerpen aan te maken, zonder te proberen de discussies in bestaande onderwerpen te stoppen. Dat helpt misschien ook. :slight_smile:

Leuk dat je er nog bent!

Mbt het onderwerp corona is het idd al lang er moeilijk een open discussie te voeren, omdat sommige mensen gewoon geen zin (meer) hebben over dit onderwerp te praten, andere erg bang voor corona zijn en in het geheel denken dat de maatregelen wel nodig zijn en ook doelgericht zijn, terwijl andere denken dat de maatregelen niet of niet voldoende doelgericht zijn, niet nodig en / of meer schade toevoegen dan winst opleveren.

Ik hoor voor de grootste deel bij de laatste groep, omdat ik de indruk heb dat politici en veel mensen niet voldoende naar het hele blaadje kijken, maar de focus nu alleen op corona liegt (wat niet betekent dat ik zou vinden dat men daar helemaal geen aandacht zou moeten besteden). Maar ik maak me wel zorgen als ik zie dat vele rechten erg ingeperkt worden – onder andere het recht van vrije meningsuiting erg onder druk komt te staan.

Laten we ons hier in het forum vooral verder open uitwisselen, en als er „ungute Gefühle“ (geen iedee wat je hier in het Nederlands zou zeggen) ontstaan, dit proberen zoals hier op te lossen! :smiley:

2 „Gefällt mir“

SUPER!
Hier wordt een groot verschil duidelijk tussen de NL-cultuur en de Duitse! Ongelooflijk goed van Lübach; hij slaat de spijker op z‘n kop.
Dank voor het delen; ookal is het al meer dan een maand oud, ik had het nog niet gezien, maar het geeft exact weet, hoe ik de verschillend tussen NL en DE ervaar in de afgelopen 8-9 maanden.
Gelukkig zijn er dus ook Nederlanders binnen Nederland, die begrijpen hoe de vork in de steel zit. (Aardig spreekwoord, bestaat er een vergelijkbaar spreekwoord in het Duits?)

1 „Gefällt mir“

Oeps, een typfoutje ontdekt: weet moet weer zijn.

En verschillend moet verschillen zijn.