Corona getallen in Nederland

Wat denken jullie eigenlijk over de momenteel weer fors omhoog gaande Corona-getallen in Nederland? Ik ben er heel bezorgd over. Ook in Duitsland gaan de getallen nu weer omhoog maar toch niet zo snel als in Nederland. Ik ben van mening dat de Nederlandse liberale regering te bang is om sterkere maatregelen in te voeren met het doel de economie in ieder geval te beschermen. Maar dat schaadt naar mijn mening vooral de mensen en hun gezondheid. Ook denk ik dat de Nederlanders niet genoeg van de politiek en de verantwoordelijken worden opgehelderd wat er kan gebeuren. Ik weet natuurlijk ook dat de Nederlanders niet zo gezaghebbend zijn als wij Duitsers. Maar ik zie bijvoorbeeld in Nederland weinig mensen afstand houden. Bij ons in Duitsland is dat naast mondkapjes dragen de belangrijkste maatregel om de besmettingen laag te houden. Ik wil absoluut niet de Duitsers in de hemel loven maar deze maatregelen zouden toch voor iedereen inzichtelijk zijn, om het ergste te vermeiden.

Wat denken jullie erover? Ik ben benieuwd op jullie reacties op dit onderwerp.

Groetjes Gabriele

3 „Gefällt mir“

Ik vind de Nederlandse oplossing sinds gisteren maar ten dele goed, maar het mond-neuskapje had verplicht moeten worden. Zowel in Nederland als ook in Duitsland lopen de mensen in de supermarkten elkaar omver zoals voor de corona, dat moet gewoon beter worden.
Het afstraffen van de voetballfans vind ik niet goed, alleen omdat de Brabanders zich één keer niet aan de regels hebben gehouden moet het hele land op de weekenden thuisblijven voor tenminste drie weken. De horeca moet om 22.00 uur sluiten, dat gaat, echter de kroegen waar het dan pas gezellig gaat worden zijn daar zwaar benadeeld.
Minister-president Rutte moet de komende weken goed oppassen, want in het voorjaar van 2021 zijn er verkiezingen en hij mag zijn meerheid niet in gevaar brengen.

Volgens mij vallen de getallen nog mee - mogelijk is het groei al niet meer exponentieel. Als Nederland morgen geen 3500 besmettingen kan halen is er sprake van een (tijdelijke?) afremming die niet alleen door het weekend te verklaren is.

Het dodengetal is ook nog erg laag. We zijn slechts geen rampen, oorlogen en dodelijke ziekten meer gewend. Als het corona virus een dodelijke killervirus was - zoals beloofd - zouden in Nederland nu minder dan 15 miljoen mensen leven. Binnen een jaar zouden nog veel meer doden vallen. In Nederland is er blijkbaar wel en kleine bevolkingskrimp maar de wereldbevolking groeit nog lekker door.

Mogelijk beschermen de maatregelen sommige mensen die kwetsbaar zijn voor het coronavirus (mogelijk niet - als de besmettingen ergens anders plaatsvinden waar geen maatregelen worden genomen - of omdat er geen handhaving is). Als je meestal thuis besmet raakt helpen mondkapjes in de supermarkt niet. In ieder geval beschermen de maatregelen mijn gezondheid niet. Die is echter fors achteruit gegaan (mijn taalvaardigheid trouwens ook).

Ik weet niet of ik kwetsbaar ben voor het coronavirus maar ik ben zeker (psychisch) kwetsbaar voor de maatregelen. Ik word gek omdat de hele wereld draait om corona. Bordjes of stikkers met „afstand houden“ overal, we moeten allemaal doodsenge mondkapjes dragen. Het nieuws doet alsof er geen belangrijker problemen zijn dan het virus. Eigenlijk wordt ons hele leven bepaald door de maatregelen. Veel te veel triggers - geen dag is het mogelijk om corona te vergeten. Veel te veel stress voor me.
Ik zie mijn collega’s bijna nooit, ik heb veel minder sociale contacten en 90% van mijn plannen gaan niet door. Theatervoorstellingen en andere mooie dingen werden afgelast maar die heb ik nodig om in balans te blijven. De mensen zijn koud en afstandelijk geworden en doodsbang voor het natuurlijkst wat er is - de dood. En ze zijn bang voor andere mensen omdat ze besmet kunnen worden. De medemens is tegelijkertijd een dodelijke vijand.

Vaak zijn de maatregelen ook een smoes om egoïstisch te zijn. Enkele weken geleden reisde ik met een propvolle trein. Een man van dertig had wel een zitplaats. Een oude vrouw - duidelijk heel slecht ter been - vroeg of ze naast hem mocht zitten. Hij was meteen onbeleefd en zei dan er dan niet voldoende afstand was en dingen zoals: „Het gaat om MIJN gezondheid“. De gezondheid van de oude vrouw die in de gang nog veel minder afstand kon houden was blijkbaar helemaal niet belangrijk. Waarschijnlijk vinden vele mensen het alleen maar erg dat de zorg overbelast kan worden omdat ze bang zijn dat er geen plaats is in het ziekenhuis als zij aan de beurt zijn om besmet te raken. Ik ben teleurgesteld van de mensheid. Waarschijnlijk is dit nu een beetje cynisch maar als ik eerlijk ben kunnen de doden me niet meer schelen. De wereld is overbevolkt, toch?

Als we even veel geld investeren om overbevolking te voorkomen en de klimaatverandering te beperken (stoppen is al niet meer mogelijk) zouden we meer mensenlevens besparen dan door de corona maatregelen. Corona is niet maar een griepje maar ook geen ebola of de pest.

Als ik zelf het loodje zou leggen i.v.m. corona zou ik het ook niet erg vinden (geen beademing dus als ik ziek word - beter de plek besparen voor iemand anders). De corona-paniek-wereld is een nachtmerrie voor me en ik weet niet of de mensen nog eens normaal doen. Het zal nog even duren tot dat er een vaccin is en we weten nog niet zeker of er een goed werkend vaccin zal zijn. Liever nu leven dan slechts proberen om te overleven want we weten nooit hoe lang we nog leven (ook als corona niet zou bestaan)

4 „Gefällt mir“

De actuele ontwikkelingen zijn helaas niet zo positief, integendeel.

Het zogenaamde ‚dashboard coronavirus‘ geeft de cijfers goed weer:

3 „Gefällt mir“

Het dashbard ken ik. Maar nu ben ik nieuwsgierig.Wat zouden volgens jou positieve getallen zijn (maar nog wel realistisch)?

Je kan een stoomtrein niet zomaar afremmen als de enige mogelijkheid is geen nieuw brandstof in te gooien. De trein gaat nog een tijdje sneller (maar de versnelling neemt af). Als de versnelling 0 bereikt rijdt de trein meer of minder even snel als een poosje geleden. Dan begint de trein langzamer te rijden - niet eerder.

Voorbeeld:

1000 1100 1210 1331 1464 1611 1772 1949 2144
1000 1100 1210 1331 1451 1569 1677 1777 1869

De eerste rij is een toename van 10% (het volgende getal is 110% van tevoren)
De tweede rij begint met 10%. Daarna neemt het af. Maar je ziet het alleen als je goed kijkt.

Als vandaag minder dan 3500 bereikt worden dan is er mogelijk een kantelpunt. De getallen kunnen dan mogelijk straks weer fors stijgen maar mogelijk ook beginnen te dalen.

Volgens mij een ideaal moment om maatregelen te nemen. Mogelijk dalen de getallen nu zelfs zonder maatregelen - mogelijk lukt het juist door de maatregelen het tij te keren. In ieder geval is de daling dan duidelijk zichtbaar en het is een succes voor Rutte. Leuk - omdat volgend jaar verkiezingen zijn.

Als de getallen niet dalen is dit geen succes maar het kabinet kan de mensen de schuld geven omdat ze zich niet aan de maatregelen houden.

Als maatregelen „te laat“ ingaan gelooft niemand dat de maatregelen helpen omdat de getallen al eerder daalden. Dus eigenlijk heel slim om nu maatregelen aan te scherpen.

1 „Gefällt mir“

@Ringstaartmaki. Hoi. Ik vind je frustratie reel een eerlijk. Bijna iedereen heeft hetzelfde gevoel over de huidige coronacrisis. Er bestaat een zekere mate van wanhoop tussen mensen. Blijkbaar is virus een wereldwijd politiek geregeld onderwerp. Of beter gezegd een wereldwijd middel om massa te controleren. Totdat ze de doelen bereiken, moeten we ons aan de regels houden. Dit om een hooger algemeen belang te ondersteunen. Wat voor hooger algemeen belang mag zijn? We weten dat nog niet, maar laat ons aan de mensheid en de planetaire hulpbronnen bedenken. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Kein herzlich willkommen in Venlo

https://www.venloonline.nl/nieuws/2020-09-30/persbericht-duitse-feestdag

1 „Gefällt mir“

Lasst uns hier nicht darüber streiten, ob das, was die Behörden für uns entscheiden, zu wenig oder zu spät oder zu viel ist.
Es ist wie Manövrieren in unbekanntem Gewässer. Auch da würde ich eher ausgebildeten Lotsen als Laien die Führung zutrauen.

5 „Gefällt mir“

Man muss seinem Führer aber auch vertrauen können. Spahn hat mein Vertrauen verspielt, z.B. wegen seinen Aussagen zum Urlaub in Deutschland, der grundsätzlich besser sein soll als Urlaub im Ausland (unabhängig vom Infektionsgeschehen, also jetzt z.B. auch Urlaub in Hamm besser als irgendwo im Ausland, wo es noch ruhig ist) Ein Einwohner in Flensburg soll also nach Garmisch Patenkirchen reisen statt zu schauen ob irgendwo in Dänemark ein einigermaßen sicherer Urlaub machbar ist.

Sein Handeln ist also auf jeden Fall idologiegefärbt und deshalb stecke ich ihn eigentlich schon in die selbe Schublade wie Söder.

Ich fände es besser wenn mehr auf Eigenverantwortung gesetzt wird, so wie es zumindest im Ansatz in Schweden passiert.

2 „Gefällt mir“

Ik denk eigenlijk niet dat deze feestdag relevant voor dagjesmensen is omdat het sowieso een zaterdag is. Heel iets anders dan bijvoorbeeld met Pasen toen Mark Rutte zei “Blijf thuis!”

3 „Gefällt mir“

Äh, Führer?! Ok, brechen wir es mal runter auf unsere Regierung/Behörden…

Weißt Du, keiner von uns weiß etwas genaues - und sicher meint Herr Spahn nicht, dass Du nun in Hamm Urlaub machen solltest. So ideologisch verkürzen kann man viele Aussagen. Fakt ist aber, dass z.B. eine schnelle Rückreise im eigenen Land sicher besser zu organisieren ist, als im Ausland, wenn die Grenzen dicht sind, die Fähre/der Flug abgesagt wurde usw. Eigenverantwortlich handeln kannst, sollst, darfst Du immer noch. Was natürlich auch heißt, dass Du Dir überlegst, wo Du Deinen Urlaub verbringst und eventuell reagierst, wenn es eine Situation gibt, die schnelles Handeln erfordert. Wenn heute Dänemark gut ist und in drei Tagen die Grenzen dicht sind, dann hat Spahn mit seiner Warnung recht gehabt. Es geht um die Unwägbarkeit der ganzen Situation. Darum würde ich derzeit nirgendwo Ulraub machen, ausser zuhause. Aber auch das bleibt jedem selbst überlassen. Es ist ja auch nicht verboten z.B. nach Dänemark zu reisen…

Ich bin deutlich der Ansicht, dass bei uns versucht wird, verantwortungsvoll mit der Situation umzugehen, der Förderalismus macht es natürlich nicht immer einfacher und oft halt auch unübersichtlich. Das wohnt aber unserer Staatsform inne und auch da ist die Eigenverantwortung eines jeden mitgefragt.

5 „Gefällt mir“

Ein gefährliches Thema, das unsere Nation spaltet.

Daar heb jij gelijk, Detlef. Maar ik heb het gevoel dat op dit forum bijna alle onderwerpen „gevaarlijk“ zijn. Zelfs naar mijn mening „onschadelijke“ onderwerpen worden hoog
emotioneel gediscussierd. Ik denk ik hou me in de toekomst een beetje terug of ik schrijf over sokken stoppen of bloemen kweken.

1 „Gefällt mir“

Ik zou het iets ander formuleren…
Heel iets anders dan bijvoorbeeld met/bij Pasen…

Grappig! :laughing: Bljf maar schrijven aub Gabriele.
We kunnen hier over alle dagelijkse dingen hebben.
Als er iets mis is komt de admin voor om ‚stilte‘ te maken. Fijne dag nog!

1 „Gefällt mir“

Meiner Meinung nach hat er selbst vereinfacht. Deutschlandurlaub = gut, Auslandsurlaub = schlecht, abgeraten.

Viele Dinge die einem im Ausland passieren können, können einem in einem anderen Bundesland genauso passieren. Es gab ja quasi schon „Einreiseverbote“ in einzelne Bundesländer im Bundesgebiet.

Besser wäre wirklich zu sagen „Informiert euch vorher gut über die Entwicklung in der Region wo ihr Urlaub machen wollt und überlegt was schief gehen könnte“

Klar gibt es Unwägsamkeiten, die nur im Ausland eine Rolle spielen - allen voran die Quarantänepflicht. Aber ist diese so richtig geregelt? Nehmen wir mal Städte A und B in Land 1 an. Und Städte C und D in Land 2. A/C und B/D haben jeweils gleiche Corona-Zahlen. Mit welcher Logik muss jemand der von A nach B reist und von C nach D nicht in Quarantäne, jemand der von A nach D oder von B nach C reist aber wohl? Ich sehe da keinen logischen Grund, wenn man Nationaldenke außer Acht lässt. Das belgische Coronavirus ist für den Deutschen nicht gefährlicher als für den Belgen.

Ich glaube übrigens dass das eigene Verhalten eine viel größere Rolle spielt betreffend der Ansteckungsgefahr als die Inzidenz, solange bei der Inzidenz kein sehr deutlicher Unterschied geht. Deshalb ging auch vor kurzem die Meldung durch die Presse dass auch in Deutschland die Hauptansteckungsquelle das private / familäre ist.

Eine Bibliothek im Ausland zu besuchen, die ein Corona Manageent hat ist sicherer als eine Großhochzeit oder gar eine Corona-Party im Inland.

Spahns Aussage war also meiner Meinung nach viel zu generalisierend.

Ja, ik vond jouw trouwens artikel superleuk. Dus graag blijven schrijven. :hugs:
Solche Artikel lese ich gerne und der war auch echt gut geschrieben. :+1:

1 „Gefällt mir“

Da hast du recht.
Ich bin schon im Vorgängerforum gewesen und habe riesen Respekt vor vielen Usern hier, wie z. B, den Gründern Alexandra und Ralf, sowie Haagsehans etc… Ich habe, wahrscheinlich aus identischen Gründen, mich mehr aufs Lesen zurückgezogen. Meine Meinung ist sehr kontrovers zu deiner bzgl. der Zahlen und Maßnahmen. Ich wollte nur darauf hinweisen, dass dieses Thema das Forum belasten kann.

LG

Detlef

4 „Gefällt mir“

Eigentlich traurig, wenn dies der Fall wäre. Eigentlich sollte in zivilisierten Ländern Meinungsfreiheit herrschen. Aber hast recht, Meinungsfreiheit gilt oft nur solange man die passende Meinung hat. Wurde auch schon oft ins Querdenker-Lager verortet, obwohl mir da zuviele 5G und HCQ Leute sind.

Ich bleibe übrigens dabei dass mich die aktuellen Zahlen in NL nicht so sehr schrecken. Auch mit dem Anstieg die Tage sind die Zahlen eher noch unter meinen Erwartungen. Auch wenn ich sagen muss dass sich das Wachstum der Wochenzahlen heute das erste mal seit 23. September wieder (sehr leicht) beschleunigt hat.

Meinungsfreiheit muss es überall auf dieser Welt geben, gleichgültig wie reich, welchen Glauben, Hautfarbe oder, ja sogar politische Richtung. Um Missverständnisse zu vermeiden, sollte man zuerst schauen, dass man die gleiche Sprache spricht und, dass das was man sagt auch entsprechend verstanden wird (Falsche Freunde). Siehst du,… du schreibst, dass man dich in die Ecke der Querdenker geschoben hat und, dass dir da zuviele 5G-Gegner etc. sind. Alleine das vermischen und pauschalisieren spaltet. Meiner Meinung nach muss man jedes Thema separat betrachten. Querdenker sind Menschen aus allen Schichten, Lehrer, Ärzte, Anwälte, Schüler etc. die sich erlauben unsere jetzige Regierung und die Maßnahmen zu hinterfragen, Das muss eine Regierung aushalten in einer Demokratie, denn es geht um Gesundheit und viele Existenzen. Bzgl. 5G -so jetzt oute ich mich- bin ich extrem skeptisch. Wir haben in der Eifel ein Lichtschutzgebiet, das heißt, wir müssen unsere Umwelt mittlerweile vor Lichtverschmutzung schützen. Tiere werden in ihren Lebensraum gestört. Licht liegt in dem sichtbaren Wellenlängenbereich, darum fällt es uns auf. 5G können wir nicht sehen, -aber warum sind Mikrowellen abgeschiermt? Und damit es funktioniert müssen Sender in sehr kurzen Abständen vorhanden sein. Somit auch zum Menschen. Es gibt Studien die sehen einen engen Zusammenhang zwischen 5G und dem Insektensterben. Und das nur, damit mein Auto alleine fahren kann oder ich überall Internetspiele spielen kann. Ok die, die damit Geld verdienen sagen ganz einfach ihr seid Verschwörungstheoretiker und schon hauen alle drauf.

Zitat Sophi Scholl
Wenn ich auch nicht viel von Politik verstehe und auch nicht den Ehrgeiz habe, es zu tun, so habe ich doch ein bißchen ein Gefühl, was Recht und Unrecht ist. Denn dies hat ja mit Politik und Nationalität nichts zu tun.

3 „Gefällt mir“