En een nieuwe zin met drie taalfoutjes…
“Dat hebt er niet mee te maken”, zei de aanemer tegen de agent.
En een nieuwe zin met drie taalfoutjes…
“Dat hebt er niet mee te maken”, zei de aanemer tegen de agent.
Mijn idee is:
„Dat heeft er niets mee te maken“, zei de aannemer tegen de agent.
Ja, genau! Das hast du sehr gut gemacht!
Dank je wel, lieve @Kitty.
Aufgepasst, Umgangssprache!
Schrijf de zin eens in het Algemeen Nederlands…
Hij is weer veelste laat, hij zal zich wel verslapen hebben, denk?
Hij is weer veel te laat, hij zal zich wel hebben verslapen, denk je?
Wow, Andrea In der Tat schreibst du ‘veel te laat’ statt ‘veelste laat’.
In de Nederlandse spreektaal zul je heel vaak ‘denk?’ horen. Het is een afkorting van 'wat denk jij?", maar ook van ‘denk ik’.
Das ist offensichtlich eine relativ neue Entwicklung Kitty. Mir (als Niederländerin in Deutschland) ist das jedenfalls neu.
Met het woordje ‘denk?’ verwacht je in feite van de persoon met wie je spreekt een bevestiging. Vergelijk het met ‘nietwaar?’ In het westen - waar ik vandaan kom - hoor je relatief vaak ‘denk?’, in het noorden zul je vaker ‘no?’ horen. Dat is ook het lastige met de spreektaal, die van provincie tot provincie verschillend kan zijn.
Dank je Alex.
Iedere verwijzing bron is nuttig. Ik ga deze ook studeren.
Ik weet dat ‘‘er’’ een heel bijzonder woordje is.
Het zal me heel veel tijd nemen tot ik ‘er’ juist zal gebruiken.
Hoi hoi… kan iemand een nieuwe zin voor ons bedenken?
Dat we over de dag wakker zijn en s’ nachts slapen, is terug tevoeren op het uitsterven van de dinosauriërs zessenzestig miljoen jaren geleden. (5 fouten)
Dat we over de dag wakker zijn en s’ nachts slapen, is terug tevoeren op het uitsterven van de dinosauriërs zessenzestig miljoen jaren geleden
Dat we overdag wakker zijn en 's nachts slapen, is terug toevoeren op het uitsterven van de dinosauriërs zesenzestig miljoen jaar geleden.
Wow, bijna helemaal goed Adrea. Ik zie nog maar één foutje.
Wij in plaats van we ?
Dat klint sterker.
@estarling Du hast den Fehler in deiner ersten Version schon gesehen und markiert, nur nicht korrigiert
Dit is alleen een vermoeding. Ik ben erover niet zeker.
Dat we over de dag wakker zijn en s’ nachts slapen, is terug tevoeren op het uitsterven van de dinosauriërs zessenzestig miljoen jaren geleden
Dat we overdag wakker zijn en 's nachts slapen, is terug te voeren op het uitsterven van de dinosauriërs zesenzestig miljoen jaar geleden.
Helemaal goed, Andrea
@Alfons, heb jij zin om een nieuwe Nederlandse zin met fouten te bedenken die de Duitse moedertaalsprekers moeten zien te vinden?