Youp van 't Hek

Schandpaalcolumnisme
16 maart 2024 Youp van 't Hek

Minerva? Vindicat? Nee, dit keer is het het Utrechts Studenten Corps waar een paar sneue snikkelfrustraten een bangalijstje hebben verspreid. Om precies te zijn een powerpointpresentatie. Daarop staan dertig studentes met foto, hun adres en ze zijn door de jongens gekeurd op uiterlijk en hun zogenaamde bedprestaties. Wat dat laatste inhoudt? Of ze het zo’n dronken kakker onder het dekbed een beetje naar de zin heeft gemaakt of dat ze als een angstige ijsklomp is blijven liggen tot de bronstige hockeyer uitgekreund was. Kortom: heeft meneer een beetje behoorlijk powerpoint?

Dit middeleeuwse nieuws uit de ballenbak is jaarlijks terugkerend onkruid. Niet te wieden. Ik begrijp dat er inmiddels bij de Utrechtse daders is aangebeld, maar die weigerden er uiteraard iets over te zeggen. Ongetwijfeld op aanraden van een van de ouders die een sluwe advocaat is of die wat gezellige Amsterdamse Zuidas-juristen kent. Topjongens en -meisjes die zelf ook jong en bal zijn geweest. Ons snapt ons.

Inmiddels gaat het walgelijke lijstje door het land en de genoemde meisjes voelen zich uiteraard meer dan verschrikkelijk. Het is een gruwelijke vorm van pesten en treiteren. Maar de daders zwijgen. Want zwijgen is goud.

Dat deed dat Hilversumse kopschopgajes, die die Carlo Heuvelman op Mallorca hebben doodgetrapt, ook. Net als de moordenaars van Sanda Dia, die tijdens een ontgroening in de buurt van Leuven gruwelijk is doodgemarteld. Bek dicht, filmpjes wissen, sporen wegmaken en nooit, maar dan ook nooit iets bekennen. Die rijkeluis-Belgjes kwamen weg met een taakstrafje en een lullige boete. Allemaal geen strafblad. Een Vlaamse Youtuber, die een aantal namen van de moordenaars later bekend maakte, werd daarvoor veroordeeld en hij heeft nu wel een strafblad. Hoe dat komt? Verkeerde advocaat vrees ik.

Natuurlijk waren er deze week belangrijker zaken. Wint Poetin de verkiezingen? Gaat Wilders zijn vriend Vladimir op persoonlijke titel feliciteren omdat hij van de ‘katholieke gluiperd’ Pieter Omtzigt geen premier mag worden of laat hij het zitten? Keert Ajax voor een aantal jaren terug naar de amateurs tot ze het Maurits Hendriks-syndroom van zich hebben afgeschud en gewoon opnieuw kunnen beginnen? Bestaat de NPO volgend jaar nog of zijn al die VARA-slapers, die tijdens het DWDD-debacle zaten te tukken, weggelopen en heft de omroep zichzelf automatisch op? Zit die Gerard Timmer inmiddels op de geriatrische dagopvang? Dit is toch hardcore Alzheimer? Wil er nog iemand met Eus naar de film of heb je dan een kutavond omdat hij de saaiste filmpjes spannend vindt? En welke dorpsburgemeester gaf in godsnaam opdracht om met zes gewapende agenten bij mijn collega Teeuwen een klappertjespistool in beslag te gaan nemen? En moeten we de woorden van de Israëlische president serieus nemen en voor de vrede in Gaza gaan bidden? Misschien is dat een goede tip voor dat oorlogskabinet van Netanyahu en scheelt dat binnenkort duizenden onschuldige, dode Palestijnse kinderen.

Inderdaad allemaal zaken van veel meer importantie dan die verwende ballen. Maar toch: is het een idee om de namen van de corps-studentjes, die dat stoere lijstje hebben verspreid, bekend te maken? Foto en adres erbij en dat er wat Utrechtse studentes in klinkklare woorden schrijven wat ze van het melkmuil-uiterlijk van deze jochies vinden. Plus wat deze macho’s zoal presteerden tussen de lakens. Of niet presteerden. Ik stel dit hoekje van de krant daar volgende week graag voor beschikbaar. Dat we gewoon eens landelijk zien hoe dit soort stoere jongetjes er nou toch uitzien. Ik vrees dat ze dit soort schandpaalcolumnisme niet leuk zullen vinden. Misschien krijg ik binnen een paar seconden een kort geding aan mijn broek. Dat het mij en/of de krant verboden wordt om de namen te publiceren. Dat er een stevige boete op komt te staan. Maar die betaal ik graag. Gewoon een lekker koekje van eigen deeg in de zaterdagse NRC. Ik heb er zin in. Heel veel zin zelfs. Dus dames, kom maar op met die namen. Of zijn ze al genoeg gestraft? Ze mogen namelijk niet mee op ski-reis. Zielig hè.

Wat is een bangalijstje?

Een lijstje van meisjes die o.a. aan een gangbang c.q. wilde seksfeesten mee willen doen.

1 „Gefällt mir“

Wilders zonder Wilders
11 mei 2024 Youp van 't Hek

Op het moment dat ik dit stukje schrijf is iedereen ongerust omdat onze Joost Klein niet is komen opdagen bij de generale repetitie van de finale van het Eurovisie Songfestival in Malmö. Hij zou iets geflikt hebben, maar ik ben ook niet verbaasd als ik straks hoor dat hij is ontvoerd en opgegeten door zijn fans. Of door songfestivalhooligans van de concurrentie. Want er is iets aan de hand met die vlaggen zwaaiende en kreten krijsende meute. Wat zijn dit voor patiënten? Wat doen die mensen als ze na dit weekend thuiskomen? Waar werken ze? Verkopen ze hypotheekjes aan daklozen? Zijn ze stressconsulent bij een antidepressivafabrikant? Of tatoeëren ze mensen bont en blauw tot ze op schoolbanken van opstandige pubers lijken? Ik gun iedereen alles, maar blijf wel nieuwsgierig. Er komt bij zo’n festival best veel kijken. Het gaat niet alleen om de radeloos door elkaar heen rennende zangers, maar ook om iedereen in de periferie van deze prettig gestoorde community. Zo begrijp ik dat er deskundig commentaar is gegeven op de deskundigheid van de deskundige commentatoren van de zangwedstrijd die die Zwitserse hen op zijn draaischijf gaat winnen.

Rare week: Joost in de finale, Amalia zakgeldverhoging en Sywert een jubelton. Lekker weekje voor iedereen dus. Hoewel? De Chinese Xi bezocht onzekere Europese landjes, Amsterdam werd kort en klein geslagen door ‘vreedzame’ demonstranten en Poetin kondigde de Derde Wereldoorlog aan. Plus nog het groeiende antisemitisme. Uit de grond gewrikte struikelstenen verontrusten mij zeer. Net als het in elkaar meppen van Duitse politici. Ik voel linken met negentig jaar geleden en toen liep het niet goed af.

Ik zag en hoorde het allemaal op de televisie in mijn werkkamer bij de UvA. Die kamer ligt aan het Amsterdamse Binnengasthuisterrein. Ik kon daar niet weg omdat het buiten nogal onrustig was. Ouderwetse rellen die Amsterdam lang niet gekend heeft. Mensen zijn boos en hebben geen zin om braaf volgens de regels op een of ander Malieveld hun liedje van verlangen te gaan staan neuriën. Hup de beuk erin. Er wordt op een niet al te zachtzinnige wijze een volk uitgemoord en men schreeuwt om aandacht. Of ze gelijk hebben? Ik snap de schreeuw.

Wat ik precies doe aan die universiteit? Ik ben daar hoogleraar buitenschoolse emotiebeheersing. Hoe ik aan dat baantje kom? Ooit gesolliciteerd met zowel een bivakmuts als een integraalhelm op mijn kop. Ik dekte alles trouwens ook nog af met een gezellige Palestijnentheedoek. Daarbij voerde ik het gesprek in mijn beste steenkolenengels. Of ik een diploma moest laten zien? Ik zei dat die in een kluis lag. Dat was niet erg. Als ik het papiertje maar had. Paspoort of ID? Werd niet naar gevraagd. Wie me aannam? Een bijzonder blije eikel die daar later rector magnificus is geworden. Ik herkende hem donderdagavond bij Nieuwsuur. Daar slalomde hij gezellig en behendig om de scherpe vragen van Mariëlle Tweebeeke heen. De-escaleren was zijn toverwoord en hij keek daar voortdurend optimistisch bij.

Het zijn surrealistische dagen. Vanuit mijn raam zag ik de meppende ME’ers, terwijl op tv allerhande gelegaliseerde idioten de finale van het Eurovisie Songfestival probeerden te halen. Geen idee of er hier in de buurt wel eens een ufo met buitenaardse wezens landt, maar als zij zien dat wij ons hier serieus mee bezighouden dan maken ze onmiddellijk rechtsomkeer.

Als Poetin serieus doorzet en zijn kernwapens gaat gebruiken dan eindigt binnenkort onze beschaving. Of in elk geval onze welvaart. En dan zijn dit bijzondere beelden in de toekomstige geschiedenisboekjes. Dit deden de volgevreten westerlingen vlak voor hun definitieve ondergang.

Gelukkig gaan we niet stuurloos ten onder. Komende week wordt er een vlotte, frisse, sprankelende club Nederlandse politici gepresenteerd die voor de regering Wilders zonder Wilders gaat spelen. Gevolg: een naar mest stinkend land dat door geen vluchteling gezien wordt. Want die komen er niet meer in. En die blonde Volendamse gaat het zootje leiden. Mooi moment om te vluchten. Maar waarheen? Droomland? Daar bivakkeer ik al jaren.

1 „Gefällt mir“

Kort & Klein
18 mei 2024 Youp van 't Hek

Te grappig dat de NOS vorige week zaterdag een extra Journaal besteedde aan een geblondeerde smurf met twee bochels die gediskwalificeerd was bij een of ander hysterisch zangfeestje. Vooral de felle reacties van de directbetrokkenen bij Team Joost Klein waren aandoenlijk. Of Joost wel of niet heeft lopen meppen? Bij ons thuis wordt hij voorlopig wel ‘Joost Kort & Klein’ genoemd. Een extra Journaal over een uitgesloten zanger op het moment dat de wereld moordt, brandt, huilt, schreeuwt, vlucht, bombardeert en grotendeels verhongert. Dat is toch om te huilen? Daarom heb ik maar wat mooie troostmuziek opgezet. Schubert gespeeld door het fenomenale Jerusalem Quartet, dat ik graag een keer live had willen zien. Helaas werd een optreden waar ik bij zou zijn door ons laffe Concertgebouw afgezegd. Uit veiligheidsoverwegingen. In dit geval had ik een extra Journaal onmiddellijk begrepen. Domweg omdat dit angstaanjagend is. Geen extra beveiliging, maar zwichten. Ik had graag een huilende nieuwslezer gezien met de uitsmijter: “Een concertzaal die voor tirannen zwicht zal meer dan geld en goed verliezen. Dan dooft het licht”.

Terug naar Joost. Een diep medelijden overviel me toen ik zag dat hij geland was op dat eenzame Lelystad Airport. Hij had natuurlijk gedroomd van een overvol Schiphol met duizenden dampende fans. Wel leuk voor dat desolate vliegveldje dat er nu in elk geval iemand geland is. Hebben we die 250 miljoen euro aanlegkosten toch niet voor niks uitgegeven. Hoewel? Volgens mij komt het wel goed met dat verlaten polderbaantje. Zeker nu onze nieuwe regering alle stikstofmaatregelen overboord gegooid heeft en we weer als een hondsdol volk naar kokende vakantiebestemmingen mogen fladderen. Of dat ten koste gaat van de natuur? Welke natuur? Voorlopig staat dat groene geitenwollen sokkengereutel weer lekker ouderwets op de laatste plaats in het rechtse regeerakkoord. We zijn terug bij af. Meer koeien, meer mest, dus schijt aan de natuur. Ik wens de bewoners van de Veluwe sterkte met al het toekomstige vliegtuiglawaai. Hoewel de vluchten waarschijnlijk worden stilgelegd als onze koning gaat jagen. Anders worden de babyzwijntjes nerveus en gestrest wild smaakt een beetje bitter.

Over die nieuwe regering gesproken: gaat Ronald het redden? Heeft u het gênante excuusbriefje van politieke rietstengel Plasterk aan ‘carjacker’ Pietje Omtzigt gelezen? Pieter had deze openbare boetedoening geëist. Kleuters onder elkaar. Jammer dat het een kort briefje was. Anders had onze beoogde premier ook nog even zijn excuses kunnen aanbieden aan microbioloog Jan Koster van het Amsterdamse UMC. Zowel Koster als het UMC heeft hij op gewiekste wijze voor 30 miljoen genaaid. Een stinkend zaakje dat juridisch misschien wel klopt, maar moreel gezien ruft als bange bunzing in een silo rotte eieren. Als we bij zijn beëdiging als minister-president een extra Journaal krijgen zou het leuk zijn als er daarin wordt gezegd dat hij ondanks wat smoezelig gesjoemel toch de politiek leider van ons land wordt. Dat zielige briefje in de Telegraaf vindt ome Ron hopelijk zelf ook om te huilen. Of kent zijn ijdelheid geen schaamte en gaat hij zonder blozen voor het premierschap. Misschien wil Gom van Strien hem assisteren. Dat is die alweer bijna vergeten verkenner van de PVV, die twee minuten na zijn aanstelling moest terugtreden omdat hij zich schuldig zou hebben gemaakt aan fraude en omkoping. Ronald wil hem vast wel hebben als adviseur. Kruimeldieven onder elkaar. Hoewel 30 miljoen natuurlijk geen kruimelwerk is. Volgens Sywert is onze Ronald inmiddels gillend rijk.

Inmiddels waren Ronald en Pieter gisteren in gesprek. Pieter in een luie stoel en Ronald op zijn bibberende knietjes. Waar hebben ze het over gehad? Of die dienstauto lekker trekt? Over het muffe handeltje van Plasterk? Omtzigt was ooit een principiële jongen die met zijn dossierkennis menig politicus het leven zuur heeft gemaakt. Of hebben ze het over de Volendamse Mona gehad? Zij is het enige alternatief als Ronald wordt afgeserveerd. Dus het wordt kiezen voor de minst kwade. Hoewel? Het is maar een baantje voor hooguit een half jaar.