Welcher Satz ist richtig – welke zin is juist?

Oké, ik doe mijn best. (Ik ben zelf benieuwd of er een van den zinnen juist is :smile:)

a) Hoe vele kilometers per uur ben je gefietst?
b) Hoeveel kilometer per uur heb je gefietst?
c) Hoeveel kilometers per uur heb je gefietst?
d) Hoeveel kilometer per uur ben je gefietst?

1 „Gefällt mir“

Volgens mij is d correct :slight_smile:

3 „Gefällt mir“

Hoi, Susanne,

volgens mij is een andere correct. Wat zeggen de bazen :wink: ?

Zin D is in ieder geval goed :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Dat is geen gemakkelijke vraag, Ruth. Je zet ons wel aan het denken :wink:
Alex zegt dus antwoord d…ik dacht in eerste instantie aan antwoord b. Misschien zijn beide antwoorden mogelijk. Normaliter zeg je “Ik heb gefietst” (het feit dat je gefietst hebt, dan met “hebben”) en “Ik ben naar Amsterdam gefietst” (met richting, dan met “zijn”). In jouw zinnen is geen richting te bekennen, maar toch is volgens mij antwoord d ook correct. Daar ga ik even over nadenken als ik zo bij de kapper zit, daar moet ik nu naartoe. Later vandaag kom ik er nog op terug. :smiley:

1 „Gefällt mir“

Kilometer blijft in ieder geval enkelvoud (=Singular). Daarom zijn a en c niet goed.

Hoi Ralf,

Ik dacht ook dat zin b juist was. Ik heb een voorbeeldzin met “rennen” gevonden. Die was
"Je hebt net een lekker stukje hardgelopen en je wilt graag weten hoeveel km per uur je nu precies gerend hebt?". Dus dacht ik dat “hebben” ook bij het fietsen goed was, omdat het niet om de richting gaat, zoals je zegt.

Maar misschien is d desondanks ook goed?

Veel plezier bij de kapper! Ik ga naar de fysio … :wink:

Tot straks.

Zo, kale kop hier :boy:
Ik heb er nog eens over nagedacht…maar ik blijf bij antwoord b. Wel geloof ik dat je in het dagelijks taalgebruik antwoord d ook regelmatig hoort. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd…als Alex weer terug is van haar weekendje Holland zullen we het vast horen :smiley:
Fijne avond!

3 „Gefällt mir“

Ik zou zeggen: Zin B en zin D kunnen in principe allebei. Bij B leg je meer de nadruk op de tijdsduur van het fietsen, bij D op de afgelegde afstand.

De reden waarom Ralf en ik het niet zo makkelijk vonden om antwoord te geven op deze vraag is dat we deze zinnen als moedertaalsprekers niet snel zouden zeggen.

Kun je ons vertellen hoe je zin precies bedoelt, Ruth? Wat zou je in het Duits zeggen?

1 „Gefällt mir“

Ik zou het vertalen als

Mit wie viel Stundenkilometern bist du geradelt?

Maar nu ik het opschrijf begrijp ik wat je bedoelt, Alex. De zin klinkt ook in het Duits wat raar.

Wie schnell/Hoe snel … zou veel makkelijker zijn.
Dus, laat de Duiters liever geen zinnetjes bedenken. Ze halen maar alles door elkaar. :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Hier kommt eine neue Aufgabe. Welcher Satz ist richtig?

A) De door de politie gedoodde man was ongewapend.
B) De door de politie gedode man was ongewapend.
C) De door de politie gedoodde man was ongewaapend.
D) De door de politie gedode man was ontwapenend.
E) De door de politie gedood man was ongewapend.
F) De door de politie gedood man was ontwapenend.

Hoi allemaal!

Ik denk, dat alleen zin B juist is.
Want:

  1. De werkwoord is “doden” met de stam “dood”, dus is het verleden deelwoord “gedood”.
  2. Het bijvoeglijk naamwoord heeft de stam “wapen”, waar de eerste lettergreep een open lettergreep is, dus word daar alleen éen “a” geschreven.

Fijne avond nog!
Beate

2 „Gefällt mir“

Je hebt helemaal gelijk, Beate :slight_smile:

Let je er nog even op dat we in het Nederlands het werkwoord zeggen?

Oh je :scream::flushed:!
Oh ja :innocent:.

3 „Gefällt mir“

Welche Schreibweise ist richtig? Versuche am besten, das Wort laut zu sprechen.

A) heelemaal
B) heelemal
C) helemal
D) helemaal

Hier gibt es eine kleine Hilfestellung:

1 „Gefällt mir“

Niemand?

Hoi Alex,
Mag ik aan jouw vraag nog een vraag toevoegen? Misschien is één vraag niet meer genoeg uitdaging voor onze ‘forumgangers’ :wink:

Onderstaande zin bevat één fout. Welke?

“Wat vindt je vriend ervan dat je hem in dat tempo amoureuse sms’jes blijft sturen?”

Ik ben benieuwd wie durft :smiley:

Groetjes,
Ralf

1 „Gefällt mir“

Het is niet “amoureuse”, maar “amoureuze”.

3 „Gefällt mir“

En op de vraag van Alex:
Juist is “helemaal” = D, omdat de eerste en de laatste klinker lang zijn. Alleen de tweede klinker is kort.

1 „Gefällt mir“

Een fijne avond allemaal en groetjes!
Beate

1 „Gefällt mir“