Wat is jullie woord van de dag?

Mijn woord van de dag is „vliegschaamte“: steeds meer mensen beseffen hoe slecht vliegen voor het milieu is.

Zie ook: vliegschaamte - Taalbank

3 „Gefällt mir“

Kun je het ook uitspreken, @VerenaE ? :wink:

1 „Gefällt mir“

Diesmal ist mein Wort des Tages ´Der Schrankenwärter´. Ich hab mich schlapp gelacht :joy:

< Realer Irrsinn: Schrankenwärter Laumann | extra 3 | NDR - YouTube >

2 „Gefällt mir“

Bizar! Wel een super leuk filmpje. :+1:

2 „Gefällt mir“
Off topic:

Wie sagte schon Otto Waalkes zum wichtigen Thema des Schrankenwärters: :wink: (Achtung: Wortspiel…)

Otto - Das vierte Programm (5. Schrankenwärter) - YouTube

2 „Gefällt mir“

beschleunigen - versnellen

Misschien heb ik dit al een keer genoemd, maar “beschleunigen” doet mij eerder aan “vertragen” dan aan “versnellen” denken.

1 „Gefällt mir“
off topic: Unwort des Jahres 2018

Anti-Abschiebe-Industrie

https://www.zdf.de/nachrichten/heute/unwort-des-jahres-zweitausendachtzehn-100.html

1 „Gefällt mir“

5 Beiträge wurden in ein neues Thema verschoben: Warum „beschleunigen“ für manche Niederländer nach dem Gegenteil klingt

Mijn woord van de dag is alzijds bekend: de tulp
En waarom:Die zijn de voorbodes van de lente. Zelfs als dat nog duurt. Ik heb me vandaag tulpen gekocht en ze maken me blij. Zo eenvoudig is het. :tulip::tulip::tulip::tulip::tulip::tulip::tulip::tulip::tulip::tulip::tulip::tulip::tulip::tulip:

7 „Gefällt mir“

Ja, altijd driewerf hoera voor tulpen.

Mijn woord van de dag is die Aufregung - de opwinding.

2 „Gefällt mir“

Ich finde sondieren ein schönes und treffendes Wort. In den Niederlanden wird das Wort noch nicht ähnlich verwendet. Hier wird eher das Wort peilen gebraucht.

2 „Gefällt mir“

Lauberhornrennen. :sunglasses:

1 „Gefällt mir“

Sondieren bedeutet auch ´grondboring´ oder auch ´sondering´.

1 „Gefällt mir“

Ik moest drie keer kijken. :confounded: Daarom is mijn woord van de dag:

LABORTISCH

4 „Gefällt mir“

Heb je een nieuwe bril nodig? :sunglasses:

1 „Gefällt mir“

Misschien ja? Het was een tekst, die in grote letters was geschreven en ik heb het als bijvoeglijk naamwoord gelezen…
Ik had echt een bord voor mijn hoofd.

2 „Gefällt mir“

Mijn woord voor vandaag is: Zondag :sunny:

maar wel frisjes

1 „Gefällt mir“

Ich verstehe gut, was du meinst, Verena. Ich sah auch sofort ein Adjektiv (etwas mit Arbeit …)

1 „Gefällt mir“

Mijn woord van de dag is: ijzig.

Voor mij bloedmaan, ben extra vroeg opgestaan en in de ijskoude ochtend even een foto met de smartphone gemaakt, misschien een beetje aan de late kant echter wel goed te zien.
De opname werd gemaakt om even voor 7.00 uur in het zuidoosten van Duitsland.

6 „Gefällt mir“