Was ist dein niederlĂ€ndisches Lieblingsessen? 🍰

Die sehen aber wirklich klasse aus
 und man kann noch etwas dabei lernen
 :slight_smile:

2 „GefĂ€llt mir“

Mergpijpjes :yum:

Mergpijpjes sind eine tolle Sache :slight_smile:

1 „GefĂ€llt mir“

Hoi @Rike,

toen ik dat las, sah ich dich vor meinem gesistigen Auge am Kochtopf stehen und Vla kochen :wink:. Bist du fleißig, gleich drei Sorten zu kochen. :slight_smile:

Dann ist mir aber eingefallen, dass “gekocht” ja “gekauft” bedeutet :smile:

(Doch das ist doch leuk, oder? Man fĂ€hrt in die NL (boodschappen doen) und wenn man in D den vla seinen Freunden oder Verwandten serviert, hat man nicht gelogen, wenn man auf das Lob hin sagt. “selbst gekocht :wink:”

3 „GefĂ€llt mir“

haha ja @Andrea1, dat is eigenlijk ook (bijna) een valse vriend :smiley:

2 „GefĂ€llt mir“

In diesem Thread ging es um rookvlees:

Heutzutage bin ich flexitarier – ich esse also kaum Fleisch, aber den typisch niederlĂ€ndischen Aufschnitt rookvlees habe ich frĂŒher besonders gerne gegessen.

@hadedeha, @DirkS: In meinem Fall war es immer runderrookvlees, also vom Rind. Paardenrookvlees habe ich nie probiert.

1 „GefĂ€llt mir“

Ontbijtkoek, brood met pindakaas en hagelslag en natuurlijk vla 't best met slaagroom en hagelslag. Daar moet ik altijd aan mooie zeilvakanties met de Skylge denken. In het begin van de seizoen hadden we steeds veel ervan aan boord, maar het reikte niet tot naar Denemarken.

1 „GefĂ€llt mir“

Nog een paar dagen dan ga ik weer oliebollen bakken en ook het deeg zelf maken natuurlijk.
Zie hier hoe ik het ongeveer ga doen, iedereen kan het 
en dat oranjebloesemwater kan je gerust weglaten.

7 „GefĂ€llt mir“

Lunch in Eindhoven. Dit noemen ze “half-eentje”.
Sag noch einer, die niederlĂ€ndische KĂŒche sei nicht kreativ :wink::yum:

2 „GefĂ€llt mir“

Vorig week was ik op vakantie in Zuid Holland. Op de markt in Reeuwijk-Brug heb ik gefrituurd mosselen geeten --> lekker! Maar ik hou ook van bitterballen met mosterd.

1 „GefĂ€llt mir“
Kaashapje, mag ik even ietsjes corrigeren?

Vorige week was ik op vakantie in Zuid Holland. Op de markt in Reeuwijk-Brug heb ik gefrituurde mosselen gegeten --> lekker! Maar ik hou ook van bitterballen met mosterd.

patat met satésaus of patat met mayo, ketchup en fijngehakte uitjes Bij mijn bezoek in Nijmegen vorig jaar in september heb ik patat met satésaus gegeten. Héérlijk pittig.

Joppiesaus
 :yum:

1 „GefĂ€llt mir“

Joppiesaus was mij nog niet bekend. de saus ziet er wel lekker uit. De samenstelling belooft een lekkere smaak :yum:
Een beetje off topic:
Bij lekkere vloeistoffen zoals wijn luidt een Nederlands gezegde: “als of er een engel over je tong plast” wanneer de drank bijzonder goed smaakt. Ken jij die uitdrukking ook? Dat kun je niet in het Duits vertalen zonder reacties van hekel tot beleefd glimlachen.

Hoi Dirk,

ik vindt 'm idd heel lekker


En zo een gezegde bestaat volgens mij in Duitsland niet, tenminste is mij niet bekend - misschien in een andere regio wel? Maar hij is wel grappig.

voor Gabi

Maar Gabi, lekker in het Nederlands met twee K en geen C.

Autokorrektur
 :wink:

Andijvie stamppot mmmhhhhhhhh lekker !

3 „GefĂ€llt mir“

dat is nu echt Nederlands - en niet voor iedereen weggelegd
 :upside_down_face:

Twee verse haring langs een glaasje gekoelde Chardonay bij Schmidt Zeevis in Rotterdam is iets onmisbaar. Anders een kommetje uiensoep smaakt altijd heerlijk in Nederland.

2 „GefĂ€llt mir“