Voetbal! ⚽

Goed gevonden, Oliver. Klein vraagje: wat bedoel je met „interessante positie“? Misschien „interessante stelling“?

De koning vindt het trouwens jammer dat Arjen Robben het Nederlands elftal gaat verlaten:

Bekijk ook de video, met ondertiteling :slight_smile:

Groetjes

1 „Gefällt mir“

Ja, dat bedoelde ik. Volgens mijnwoordenboek en het Pons woordenboek is stellingname of stelling synoniem met positie, maar misschien is dat niet zo goed. In het Duits zou ik „Stellungnahme“ of „Sichtweise/Ansicht“ zeggen.

1 „Gefällt mir“

Inderdaad, “positie” kun je in bovenstaande zin niet zeggen. “Positie” kun je bijvoorbeeld gebruiken als je “een positie inneemt” (=zu etwas Stellung nehmen).

2 „Gefällt mir“

Interessant, das ist dann etwas anders als im Deutschen. Da sagt man zwar auch, dass man eine Position gegenüber etwas einnimmt oder bezieht, aber das kann auch eine bestimmte Meinung sein, die z.B. ein Autor in einem Artikel vertritt. Man kann sich grammatikalisch nicht nur gegenüber etwas positionieren, sondern man kann sich auch “einfach so” positionieren. Man kann “seine Position vertreten” (z.B. “Im Konflikt zwischen Arbeitgebern und Arbeitnehmern vertrat der Gewerkschaftssprecher eine klare Position. Er unterstrich die Gewerkschaftsmeinung, dass…”).

1 „Gefällt mir“

Nou, ik ga niet voor Duitsland juichen :stuck_out_tongue:

1 „Gefällt mir“

En ik al evenmin :wink:

1 „Gefällt mir“

Man muss auch mal gönnen können! :wink::point_up:

1 „Gefällt mir“

Ja klar. Ich gönn es der besten Mannschaft, dass sie die kampioenschap gewinnt. Aber deswegen muss ich ja nicht für eine andere Mannschaft juichen, mit der ich mich nicht identifizieren kann :wink:

1 „Gefällt mir“

Voor het geval jullie het gemist hebben: Duitsland en Nederland zijn tegenwoordig voetbalvrienden. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Nein musst du natürlich nicht. Aber ich bin eigentlich außer wenn es direkt gegen Deutschland geht immer für Oranje :soccer:️:netherlands:

2 „Gefällt mir“

Ralf, der Artikel ist hinter einer Bezahlschranke.

Klopt… :expressionless:

1 „Gefällt mir“

Oh, dat is jammer. Ik kon hem gisteren (toen ik via Google kwam, niet direct via de link) nog openen, nu niet meer.

Nou ja, de titel was in ieder geval ‘Hoe Duitsland en Nederland steeds betere vrienden werden’.

1 „Gefällt mir“

Als je deze titel markeert en dan “Nachschlagen” kiest of hem in je browser opzoekt, kan je het ook lezen

3 „Gefällt mir“

Hoe bedoel je, Oliver?

Ich meine, dass man die Bezahlschranke umgehen kann, wenn man den Titel des Artikels direkt im Browser oder bei Google sucht

1 „Gefällt mir“

Ach so, das klappt in der Tat. Danke, Oliver :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Op voorwaarde dat Nederland de kwalificatie voor het EK gaat halen… :wink:

1 „Gefällt mir“

Aus aktuellem Anlass (sicher was für @GoodbyeRoutine)… :wink::grin:

https://mobile.twitter.com/CBrausch1/status/939550381977239552/photo/1

2 „Gefällt mir“

Dit gaat dan wel niet over het Duitse of Nederlandse voetbal, maar vond ik wel erg grappig.

Deze scheidsrechter denkt dat hij een voetballer is en trapt na :slight_smile:

1 „Gefällt mir“