Voetbal! ⚽

Een forum zonder voetbal…dat kan niet. Afgelopen zondag had Feyenoord Rotterdam kampioen in de Nederlandse Eredivisie (=der niederländische Name für Bundesliga) moeten worden. Maar … ze verloren de wedstrijd van stadsgenoot Excelsior met 3-0. Komend weekend is er een nieuwe en laatste kans, dan speelt Feyenoord op zondag om 14.30u tegen Heracles Almelo. Wat denken jullie, gaan ze winnen? Houden ze de zenuwen in bedwang? Op de loer ligt Ajax Amsterdam…
@Oliver @Ruth @Guenter @Stefano @Daniel_H @Wil @Juergen @Angela

1 „Gefällt mir“

Ja ik heb het drama op NOS en ook in de Duitse media gevolgd… Dat is psychologisch helemaal erg voor Feyenoord. Ze hadden de kampioenschap al bijna bereikt, en de spelers en de supporters waren massief teleurgesteld :sweat:
Omgekeerd is het voor Ajax nu psychologisch een goede situatie want zij hebben niets te verliezen…

Voor mij is de Duitse tweede Bundesliga actueel helemaal belangrijker. Er zijn nog drie (theoretisch zelfs vier) clubs die kunnen promoveren tot de Bundesliga en het is heel vlak/eng (?) in de/het tabel/lijst (?)…
Omdat ik oorspronkelijk uit Hannover kom zou ik natuurlijk blij zijn als Hannover 96 weer tot de Bundesliga promoveert, en ik hoop dat @alex dat ook vindt omdat ze nu al zo lang in Hannover woont :wink:

2 „Gefällt mir“

Ik heb de wedstrijd niet gezien, @ralf, maar als ik dat zo lees heeft Excelsior verdiend gewonnen van Feyenoord. Ze speelden gewoon beter. Raar dat zo’n topclub als Feyenoord kennelijk zo slecht bestand is tegen druk …

… het is heel vlak/eng (?) in de/het tabel/lijst (?)…

In de tweede Bundesliga is het inderdaad erg spannend op dit moment. En ja, ik zou het stiekem best leuk vinden als Hannover 96 weer terugkomt in de „echte“ Bundesliga :slight_smile: :soccer:

http://www.bundesliga.de/de/liga2/tabelle/

1 „Gefällt mir“

In dit geval zou ik zeggen:

ze verloren de wedstrijd van stadsgenoot Excelsior met 0-3 :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Klopt :grimacing::point_up:

1 „Gefällt mir“

Hoi Oliver,

Ja…heb jij ideeën hoe ze hun zenuwen in bedwang kunnen houden? Als ik trainer was, zou ik voor een hele goede voorbereiding zorgen en misschien ook iets grappigs als een weddenschap met ze afsluiten: „Als we winnen, scheer ik mijn hoofd kaal“, of iets dergelijks.
Oh, en eigenlijk moet je zeggen: „Dat is psychologisch heel erg voor Feyenoord“.

Van de tweede Bundesliga weet ik niet veel…vind ik ook niet zo erg :slight_smile: Wel moet je hier zeggen: „Voor mij is de Duitse tweede Bundesliga nu veel belangrijker“.

Hier zou ik zeggen: „Het is heel spannend in de competitie“ of "De clubs staan vlak bij elkaar.

Komende zondag moeten jullie echt kijken (met Nederlands commentaar) of luisteren naar het live-verslag op NPO Radio 1.

3 „Gefällt mir“

Met Alex ben ik trouwens niet helemaal eens…het is een verschil of je zegt “Feyenoord verloor met 3-0” of “de uitslag Feyenoord-Excelsior was 3-0 / 0-3”. In het laatste voorbeeld wint Feyenoord dan wel Excelsior…

Het laatste voorbeeld is duidelijk, Ralf, maar je kunt alleen maar winnen als je meer punten hebt dan de tegenpartij. Anders verlies je …

Het is dus:

Excelsior won met 3-0
of
Feyenoord verloor met 0-3

1 „Gefällt mir“

Dank je voor de correctie, @ralf.
Het gebruik van “helemaal” heb ik nog niet echt begrepen, misschien kun jij of @alex dat bij gelegenheid uitleggen

1 „Gefällt mir“

In Hannover hebben ze een echt gekke motivatie gevonden voor de promotie naar de Bundesliga… misschien is dat ook iets voor Feyenoord :flushed::thinking::see_no_evil:

https://www.google.de/amp/www.sport1.de/boulevard/2017/05/sylvie-meis-besuch-bei-hannover-96-an-nackt-bedingung-gekoppelt.amp

1 „Gefällt mir“

Helemaal bedeutet ganz oder völlig, Oliver. Oft wird es als Verstärkung benutzt:

Je antwoord is helemaal goed. (in allen Hinsichten richtig)
Hij woont helemaal bovenin de wolkenkrabber. (ganz oben)
Ik heb helemaal geen zin om vandaag naar mijn werk te gaan. (überhaupt keine Lust)

In Kombination mit erg sagt man zur Verstärkung heel statt helemaal:

In psychologisch opzicht is dat heel erg voor Feyenoord.

Macht es das etwas deutlicher?

2 „Gefällt mir“

Vielen Dank, das macht es deutlicher.
Mir war nicht klar, dass helemaal so “radikal” ist in seiner Bedeutung; ich hatte es in manchen Zusammenhängen fälschlich eher so ein bisschen in der Bedeutung von “ziemlich”, “recht” oder auch “eigentlich” wahrgenommen. Das war dann offensichtlich eine Fehlinterpretation.

2 „Gefällt mir“

Ajax heeft gisteren de finale van de Europa League bereikt. Zij waren niet zenuwachtig gisteren, leek het. Nog een paar dagen, dan is Feyenoord aan de beurt…

2 „Gefällt mir“

Hmmm, ik denk wel dat Ajax een beetje zenuwachtig was tijdens de laatste minuten… :weary: De bereiking van de finale was volgens NOS „met hangen en wurgen“ (dat hebben we ook in het Duits :nerd_face:).
Als Lyon nog een doelpunt had gescoord, had er een verlenging moeten zijn (??:weary: „…hätte es Verlängerung geben müssen“, wollte ich sagen…)

1 „Gefällt mir“

Feyenoord is zijn zenuwen de baas gebleven :soccer: (zeg je dat echt zo? Staat (er?) in het Pons online woordenboek

2 „Gefällt mir“

Ja, dat kun je inderdaad zo zeggen Oliver :slight_smile: Feyenoord staat dan voor het team van Feyenoord.

Of: de jongens van Feyenoord zijn hun zenuwen de baas gebleven.

1 „Gefällt mir“

En Hannover 96 is tweede geworden in de Tweede Bundesliga :slight_smile: Een mooi resultaat!

1 „Gefällt mir“

Ja, @Oliver , ze zijn nu eindelijk weer eens kampioen, de laatste keer was in 1999. In Rotterdam is het nu één groot feest:

@Haagsehans , vier je ook een beetje mee (Rotterdam ligt toch vrij in de buurt van Den Haag, van hieruit gezien…)?

2 „Gefällt mir“

Natuurlijk Ralf, ik ben en was een fan van Feyenoord en natuurlijk van ADO en we hebben alles vervolgd via Radio NPO1 en na de wedstrijd werd het feest in de kuip live uitgezonden op NPO1.
De wedstrijd zelf kon ik niet kijken, omdat ik weliswaar een kaart van CanaalDigitaal heb, maar geen Fox Sport.

2 „Gefällt mir“

Dat is maar nog niet zeker, er is nog een competitiedag volgende week!
Maar Braunschweig heeft 0:6 verloren, dat betekent dat Hannover maar alleen een gelijkspel nodig heeft om de promotie tot de Bundesliga zeker te halen… en afhankelijk van hoe Stuttgart speelt kunnen ze zelfs nog de eerste plaats halen.

2 „Gefällt mir“