Umgangsformenwandel: Duzen Sie noch?

Hier im Forum duzen wir einander. Das haben wir so abgemacht. Problem ist aber, dass ich Sätze mit ‘Sie’ kaum üben kann. In Deutschland werde ich fast immer ‘Sie’ verwenden. Im Restaurant, auf dem Weihnachtsmarkt, oder ein Besuch an der Elbphilharmonie in Hamburg: immer siezen - keine Frage.

Ein Umgangsformenwandel ist nicht nötig, aber wie kann ich hier im Forum das Siezen üben?

9 „Gefällt mir“

Hoi Kitty, ja, het klopt wat je schrijft. Hier op het forum zou ik gewoon het oefenhoekje gebruiken om te oefenen met het gebruik van “Sie”. Is dat een oplossing voor je?

Es ist nicht mehr so rigide als es mal war, Kitty, aber mit einem „Sie“ zu Unbekannten ist man in Deutschland immer noch auf der sicheren Seite :wink:

3 „Gefällt mir“

Liebe Frau Madison,

wir können uns gerne eine halbe Stunde lang siezen, wenn Sie zu mir zu Besuch kommen. Auch über eine Mail von Ihnen freue ich mich jederzeit sehr.

Mit freundlichen Grüßen,

Ruth Löbner

:grin:

6 „Gefällt mir“

Liebe Kitty,

im Deutschen wird wirklich sehr oft geziezst. Im Niederländischen ist es anders. Aber dort steht das “du” oft auch einfach nur für das “man”.
Nach dem Motto: “alles wat je moet weten”. Das bedeutet: “alles, was man wissen muss”

Aber du kannst doch einfach alle von uns siezen und auch Texte mit “Sie” schreiben und korrigieren lassen. Wir könnten dich ja auch siezen.
Für die Übung. Ich hoffe, Sie sind dann damit einverstanden…

Liebe Grüsse, Nicolas

1 „Gefällt mir“

Das fände ich komisch, Nicolas. Außerdem müsste sich dann jedes Forum-Mitglied merken, dass Kitty in der Sie-Form angesprochen werden sollte …

1 „Gefällt mir“

Ich denke, dass das für manche verwirrend wirkt - und für mich auch… Die Lösung von @alex ist was das anbelangt vielleicht besser: einfach ein neue Text schreiben mit ‘Sie’.

2 „Gefällt mir“

Ik had geen beter passend onderwerp gevonden, dus nu hier in Kitty’s draad…

Een tijdje geleden was ik toch verbaast te leren, dat in Nederland kinderen hun ouders heden ten dage nog vousvoyeren. Ik had dan een niet representatief rondvraag onder mijn jongens gedaan. :wink: De helft van de kinderen in hun group vousvoyeren hun ouders en de andere helft tutoyeren hun.

Vermoedelijk in de bijbelbelt nog anders dan in de grote steden!?

2 „Gefällt mir“

Ik kann je vertellen, dat in de bijbelt nog heel veel anders is dan in de rest van Nederland. Bij voorbeeld een discussie of een pompstation of een ijscafé op een zondag mag openen…. Kom je daar vanuit een grote stad is het net een andere wereld….

Nou, dan wonen we op de juiste plek. :wink:

Ik vind het prima, als op een zondag geen winkels open hebben. Er zijn een hele boel redenen dat winkels niet op zondag open moeten zijn volgens mij. Maar ik ben mij bewust, dat niet iedereen hetzelfde over denkt. :slight_smile:

P.S.: Een ijscafe is er niet – dus moet dit niet besproken woorden. Trouwens was op de maandag van Pasen twee dorpjes verderop op de andere kant van de rivier één motorrace. Dit was aan onze kant van de rivier, zeker ook aan de andere kant in verschillende dorpjes letterlijk voor tuisende van mensen te horen en niemand was in staat in rust de dijk langs te wandelen. Dit vond ik ook echt niet gepast (of zeg je passend?) voor die dag. Natuurlijk moet er ook de mogelijkheid voor zulke evenementen zijn, maar niet alles moet volgens mij op elke dag kunnen.

2 „Gefällt mir“