Stadtführung Amsterdam

In het Duits, omdat de meerderheid van de deelnemers Duitstalig is.

Meine Tochter und ich sind dabei!

2 „Gefällt mir“

Ik weet niet precies waarom, maar enigszins vind ik deze opmerking niet echt ardig. Maar misschien komt het ook alleen op mij zo over.

3 „Gefällt mir“

Dat gevoel had ik ook. Voor mezelf verklaarde ik het door alle taalspelletjes die we doen.
Gebroken Nederlands klinkt wel mooi, ook al is het gangbaar en niet als compliment bedoeld.
Kitty en ik hebben met Johannes in het Nederlands geborreld en dat ging prima. :+1:

3 „Gefällt mir“

Hallo Helga,

Het is geenszins onaardig bedoeld, het heet nu eenmaal zo in het Nederlands en men kan niet verwachten dat een Duitsertje (ook niet onaardig bedoeld) perfect mijn moedertaal spreekt,
Helaas kan ik niet zien welke moedertaal jij hebt, en daar kan het misschien aan liggen dat je een beetje overgevoelig bent op dit punt. Trouwens vind ik dat het een goede oefening zou zijn, de meesten willen toch Nederlands leren hier.

groet van Hans.

2 „Gefällt mir“

Hallo Peter,

Na mijn bericht aan Helga, zag ik dat jij ook had geschreven en dat je mijn uitdrukking misplaatst vond. Als echte Nederlander kan je mij misschien zeggen welk begrip beter gevallen was, ik ben al te lang weg uit ons land, ofschoon ik elke dag Nederlands zie en hoor op TV.

2 „Gefällt mir“

En ik begrijp “Duitsertje” toch als onaardig (of: onbeleefd), Hans. Spijt me, maar ik zal never nooit “Nederlandertje” gebruiken…

Verder heb je zeker gelijk, en toch zou ik het mooier vinden, “uitdrukkingen met een vraagteken” niet te gebruiken.

4 „Gefällt mir“

Voordat ik hier op het forum kwam was ik goed 10 jaar op het Nederlands/Duitse forum en hebben de mensen uit Duitsland nooit geklaagd over deze liefdevolle uitdrukking, ze vonden het juist leuk.
Wij Nederlanders verkleinen alles, dus mag dit niet meer ?
Ik heb jarenlang Nederlandse les gegeven op de Volkshochschule en heb eveneens nooit een klacht of een opmerking gehoord.

1 „Gefällt mir“

Hoi Hans,
Ik ben door persoonlijke omstandigheden misschien erg gevoellig geworden op het vlak van buitenlanders die Nederlands proberen te bespreken en hoe arrogant en denigrerend (sommige) Nederlanders daar mee omgaan.

Met de woorden “in gebroken Nederlands” en “Duitsertje” zet je mensen weg. We kunnen je mimiek niet zien, dus niet inschatten of het als een plagerijtje bedoeld is, of dat het echte vooroordelen zijn.

Er zit een enorm verschil tussen A1 en A2 taalniveau, (gebroken, hakkelend, met handen en voeten gesproken Nederlands), B1 en B2 (niveau dat je hebt na een Atheneum of Gymnasium opleiding), C1 (mijn niveau), C2 en Muttersprachler.

Ik ben best tevreden over hoe goed ik Duits kan praten. Het één na hoogste niveau :stuck_out_tongue_winking_eye: Toch maak ik nog best vaak fouten met simpele werkworden: du hat, er hast usw. en soms begin ik een zin en ben aan het einde ervan kwijt met welk werkwoord ik de zin ook al weer wilde eindigen. Dat moet voor Muttersprachler heel irritant zijn, toch laten de meeste Duitstaligen daar nooit iets van merken. Als ik vraag om verbeteringen, dan worden nog alleen maar de echte foute woorden verbeterd, bijvoorbeeld: schilderisch/malerisch.

PS
Ik moest even wat anders doen, en zie dat jij alweer gereageerd hebt. Ik stuur m’n antwoord toch maar.
Om op je laatste post te reageren, ik denk onze samenleving aan de ene kant verhard is, en aan de andere kant onzekerder. Dat is een slechte kombinatie om begrip voor elkaar te krijgen.

6 „Gefällt mir“

Beste Hans, tussen les geven en “face to face” met mensen praten - en hier op de Forum opmerkingen te plaatsen zit volgens mij en reuze verschil. Dus, ik zie je niet en kann niet beoordelen, hoe je de uitdrukking bedoelt. En ik weet niet, of andere mensen in een ander forum dit juist leuk vonden. Misschien zijn hier ook mensen, die het leuk vinden. Ik kann alleen voor me zelf spreken. en ik vindt het niet leuk. Ook al snap ik, dat het niet boos bedoelt was, kan ik me in jouw uitdrukking niet terug vinden.

2 „Gefällt mir“

Hallo Hans,

Leuk om te horen. :grin: Eigenlijk kon ik me van jouw kant ook geen onaardigheid bedenken omdat ik over het algemeen erg van je bijdragen hier op het forum en van je humor houd. :face_with_raised_eyebrow:

Je uiting kwam zodanig op mij over als of Nederlanders en Duitsers samen alleen maar Duits of „gebroken“ :grin: Nederlands met elkaar kunnen praten. Dat klopt gewoon niet.
Mijn moedertaal is trouwens Duits maar ik weet ook goed op z’n Nederlands te ouwehoeren. :laughing: Met accentje uiteraard. :slightly_smiling_face:

8 „Gefällt mir“
Off-topic voor Peter en Toetje

Jongens, ik snap jullie wel, maar onze @Haagsehans gebruikt die benamingen al jaren. Hij is er ooit op het oude forum van Susa mee begonnen en ik wil hem niet gaan vertellen dat dat nu opeens niet meer mag. Iedereen heeft wel een „eigenaardigheidje“ waar anderen niet zo gelukkig mee zijn, maar ik hoop dat jullie er mee kunnen leven.

Ik weet zeker dat het niet onaardig bedoeld is.

3 „Gefällt mir“
Off-Topic voor Alex

Alex, dat snappen wij inmiddels wel. Maar mijn mening mag toch ook, ja? Voor mij is deze onderwerp nu ook afgesloten. :slightly_smiling_face::bouquet:

3 „Gefällt mir“

Zurück zum Thema :sunglasses:

@JohannesH
Hoi Johannes. Even snel in het Nederlands. Ik kan zaterdag pas vanaf een uur of 4 in Amsterdam zijn. Heb jij nog tijd en zin om na te borrelen en of wat te eten?

Ik heb na de rondleiding nog een beetje tijd, tot ongeveer kwart over zeven.

1 „Gefällt mir“