Sinterklaas – Nikolaus in den Niederlanden

Danke Oliver! Diese Korrektur / diesen Tipp weiß ich sehr zu schätzen. :smiley:
Dat van “ganz” wist ik echt niet. In mijn oren klinkt “ganz” nog sterker dan “sehr”.

1 „Gefällt mir“

Ja, das ist schwer nachvollziehbar, aber eine Art Redewendung. Vergleiche hier:

3 „Gefällt mir“

De kinderen liggen moe maar blij in bed. Met het liedje „Dag Sinterklaasje“ hebben we hem uitgezwaaid. Tot volgend jaar!

Al maak ik me wel een beetje zorgen dat het aantal Nederlanders dat Sinterklaas viert afneemt:

https://www.tubantia.nl/regio/bijna-helft-inwoners-overijssel-viert-geen-sinterklaas~af8a945e/

Hij zal toch wel terugkomen?

4 „Gefällt mir“

Ik denk dat hij volgend jaar terug zal komen. Ik vind dat een hele leuke traditie. Misschien is er dan een deel van de Duitsers die het met Sinterklaas willen vieren.

Vol verwachting klopt ons hart!

renske

Ik moest heel erg lachen om deze tekencolumn van Renske de Greef. (Renske de Greef is een columniste van het NRC Handelsblad).

Ik ben zelf een combinatie van nummer 1 en 2. Ik heb dit jaar een behoorlijk gemeen gedicht geschreven (en heel erg lang). Maar dat hoort wel een beetje bij een Sinterklaasgedicht vind ik (met aan het einde wel wat lieve woorden hoor). En normaal gesproken ben ik juist helemaal geen gemeen persoon geloof ik.

Om aan te geven hoe onaardig ik in het gedicht ben: hier is een stukje uit het midden van het gedicht:

"Je houdt niet van kerst
Daar schijn je niet om te geven
Toch vier je het ieder jaar weer
Met een persoon of zeven

Dat jij het niet leuk vindt
Jij commercieel ratje
Dat klopt natuurlijk van geen kant
Dus roept Sint jou op het matje"

Hier zitten lekker veel Nederlandse uitdrukkingen in. Daarom heb ik voor dit stukje gekozen.

Oke en soms maak ik ook gebruik van Micks Rijmwoordenboek. (Voor de mensen die Nederlands niet als moedertaal hebben of niet uit Nederland komen: Micks Rijmwoordenboek is een heel bekende site die gebruikt wordt voor het opzoeken van rijmwoorden. Ieder jaar weer is de site geloof ik weer overbelast op 5 december, als iedereen nog last minute zijn gedicht aan het schrijven is.

Hoe dan ook ben ik echt dol op Sinterklaasgedichten en ze rollen altijd zo uit mijn pen. :smiley:

4 „Gefällt mir“