Sinterklaas – Nikolaus in den Niederlanden

De intocht van Sinterklaas Dokkum 2017

2 „Gefällt mir“

Dit hoort er natuurlijk ook bij.

1 „Gefällt mir“

Er zijn tal van goeie en leuke Sinterklaasreclames op de TV, dit jaar niet zulke leuke, maar dit is die van vorig jaar en eigenlijk van 2014. Top !!!

4 „Gefällt mir“

Die arme Sinterklaas :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Voor diegene die graag Haags leest of tenminste probeert te lezen. Veel plezier. :wink:

Sinterklaasrijm.

Zeg, ahwuh agtelijke leip zuurdeeg,
Ja jij,met die rooiuh Meitâh en dat witte baard
ik pleur elke avond trâh men laars
voor muh eigen opuh haard
Zing mijn heiluh huig schor
totdat ik pen heb an muh aars

Maah helemaal niks, nakkâh, noppus Nadah
pleuah nah es een Tom Tom op je blonde paard
Ik werk me het heile jaah ook het schompus
Ja, juh hoart muh wel, jij daah!
Ik sla die krulluh nog eens uit je baard

en Zwarte Piet, die ibecieluh koekwous,
tief ik dan ook in één of andere hoek
En spring zelluf wel in die jute zak
want ik sta toch sta toch niet in je grote rode boek
Wanneah kennik in jah Spanje
nah es lekkâh uit men dak

En eh o ja……………,
Hahw jauw goedkaupe klote wen maah
want van die van voruhg jaah
Spatte mijn hagsus bijna uit elkaah
en meh buhkruip gein lol
aan uhn 6 deisembah vol met paraceitamol

jah vuhrjaahdag?
ik ben duhr heilemaal mei klaah
heil misschien tot volguhnd jaah
huftah, en nau opzoutuh !

6 „Gefällt mir“

Voor diegenen, die geen zoetekauwen zijn hier een recept voor de iets andere banketletter:

2 „Gefällt mir“

Dat lijkt me een soort reuzen saucijzenbroodje :wink:

1 „Gefällt mir“

Sinterklaas gestern in meinem Niederländisch-Kurs beim Bildungsverein in Hannover. Die Teilnehmer hatten eine echte Sinterklaas-Surprise gebastelt. Toll :slight_smile:

10 „Gefällt mir“

Uitzwaaien Sinterklaas vanuit Meppel 6-12-2017 terug naar Spanje.

2 „Gefällt mir“

Deze uit 1974 is onvergetelijk!

1 „Gefällt mir“

Morgen is de grote dag: zou hij komen, die lieve goede Sint? Zou ik de cadeautjes krijgen die op mijn verlanglijstje staan? Spannend, spannend.

1 „Gefällt mir“

Beste Nederlanders,

ik hoop dat de cadeautjes voor het Sinterklaasfeest (pakjesavond) allemaal volgepakt zijn en jullie zijn braaf geweest,om cadeautjes te krijgen en heerlijke gerechten worden bereid of gepland en jullie hebben een chique shirt/ jurk klaar om te dragen, sommige hebben hun haar laten mooi stylen. Omdat de zwarte Piet niets meer hoeft te doen dan je oor zachtjes in te knijpen.

1 „Gefällt mir“

Nog een uurtje en dan is het weer Sinterklaas, ik heb mijn schoenen al klaargezet bij de schoorsteen.
Ik ga gauw naar bed en hoop op lekkers morgenvroeg.
Trusteeeeeeeeeee

4 „Gefällt mir“

Als je lief en aardig was, zal er iets door de schoorsteen kommen. :gift::gift::gift:

1 „Gefällt mir“

Letztes Jahr habe ich in Deutschland mit meinen Mitbewohnern aus unterschiedlichen Ländern auch den Nikolaustag gefeiert. Es hat mich so gefreut und habe mich richtig zu Hause gefühlt als wir den Nikolaustag feierten. Mit kleinen und lustigen Geschenken (leider ohne Gedichte).

Damals habe ich im Rahmen einer Veranstaltung meines Projekts über die niederländische Sinterklaas-Tradition erzählt. Ich war so aufgeregt, weil ich Angst hatte, dass keiner sich für meinen Vortrag interessieren würde. Es gab nämlich auch Leute aus Indonesien und Malawi, die über die Traditionen in ihren Heimatländern erzählten. Indonesien und Malawi sind natürlich viel exotischer. Vor allem der Vortrag der indonesischen Frau war für mich ganz interessant. Sie hat während meines Vortrags festgestellt, dass es viele Ähnlichkeiten zwischen den niederländischen und den indonesischen Traditionen gibt (was natürlich mit der Geschichte zu tun hat). In Indonesien wird Sinterklaas auch gefeiert und er trägt, glaube ich, genau den gleichen Namen. En sowieso was het heel erg leuk om eens diepgravend onderzoek te doen naar Sinterklaas. Ik heb veel dingen ontdekt, die ik nog niet wist.

(Oke sorry, dit tweede deel is niet superrelevant of interessant. Maar ik moet gewoon meer Duits schrijven. Vandaar dat ik dit er ook even bij heb getypt.)

Ich muss morgen aber noch ein Gedicht schreiben UND ein kleines Geschenk kaufen. :disappointed_relieved:

3 „Gefällt mir“

Omdat het morgen (vandaag) Sinterklaas is een mini Duits-Nederlands-Sintgedicht. Ik weet dat niet alles perfect rijmt, maar goed, dat mag, want het is Sinterklaas. Hartelijk gefeliciteerd met Sinterklaas allemaal!!

Eine Sprache lernen
Man braucht Zeit
Ja dat is zeker
Dat is een feit
Ihr beherrscht die Sprache schon super gut
Maar dat had ik al vermoed
Und weil ich euch so sehr gern mag
Wünsche ich euch einen schönen Tag
Liebe Grüße nach Deutschland
Dat mooie land met vele kanten
Vielleicht schenke ich euch einen Elefanten

Doei und tschau
Ik moet gaan
En wel gauw

8 „Gefällt mir“

Dein Gedicht tut mir gut.
Ja, ich brauche Mut.
Es ist ja nicht „nur“
eine neue Kultur.
Jeden Tag neue Worte,
manchmal von der seltsamen Sorte.

Ja, ich weiß,
Schritt für Schritt
geht hier auf dem Forum immer jemand ein Stück mit.
Hier ein Witz,
da ein Lachen,
Ein: „Du brauchst dir gar keine Sorgen machen!“

De Nederlandse taal onder de knie te krijgen,
das ist jeden Tag ein bisschen siegen.
und der Pokal
ist: de nieuwe taal.

Vor allen Dingen aber ist es so:
de mensen op het forum zijn het grote cadeau!

7 „Gefällt mir“
Taaltip

het grote cadeau

Heel mooi geschreven :star_struck:

2 „Gefällt mir“
Voor Laila

Hoi Laila,
vor längerer Zeit hatten wir mal Witze darüber gemacht, dass du so perfekt Deutsch kannst und wir nieeeeeemals irgendetwas von dir werden korrigieren können :wink::cry: Deswegen jetzt hier doch mal zwei klitzekleine Sprachtipps (da du nach eigener Aussage Perfektionistin bist, wirst du es mir nicht übelnehmen):

Es hat mich so gefreut und ich habe mich richtig zu Hause gefühlt
(Keine Ahnung warum, aber im Deutschen muss hier nochmal ein Subjekt hin, auch wenn du vorher schon von dir gesprochen hast)

Vor allem der Vortrag der indonesischen Frau war für mich ganz interessant
—> Das ist ein Klassiker, ich denke, du meinst „sehr“ interessant, „ganz“ ist hier im Deutschen eher relativierend (im Sinne von „recht“ oder „ziemlich“ interessant), dieses Thema stellt nach eigenen Angaben selbst @alex noch manchmal vor Probleme, also ist das eine Korrektur auf allerhöchstem Niveau :wink:

3 „Gefällt mir“