Senior of bejaarde?

Hoi, ik ben Rainer. Leuk als een bejaarde of Senior deel te zijn van dit forum en de prima blog buurtaal. Ik vind Senior trouwens aangenamer dan bejaarde. Klingt irgendwie inklusiver. Ik heb van 1972 tot 1986 in Amsterdam gewoond en gewerkt. Sindsdien in Berlijn. Maar Nederland zal altijd mijn “Wahlheimat” zijn.

6 „Gefällt mir“

Hoi Rainer, van harte welkom hier.

Hm, senior klinkt inderdaad wat dynamischer dan bejaarde. Misschien kun je ook gewoon zeggen: als gepensioneerde. Dan weet iedereen (net als bij senior) dat je al wat ouder bent, maar niet of je nu 55, 70 of 90 bent.

Wat leuk dat je zo’n lange tijd in Amsterdam hebt gewoond. Vandaar dus ook je goede Nederlands :slight_smile:

Ben je nog wel eens in Nederland, tegenwoordig?

2 „Gefällt mir“

Dag Rainer,
Welkom in de DL-NL-club voor alle leeftijden van jong tot eh… senior, bejaarde, oude van dagen, veteraan. Zelf zit ik ook in die leeftijdsgroep en voorlopig vind ik senior nog het beste, redelijk neutraal. Dat betekent natuurlijk ook gewoon “de ouwe” maar dat is alleen op schepen te gebruiken als een soort eretitel voor de kapitein. Meestal laat het ik het gewoon ongenoemd omdat het gesprekspartner wel ziet “wat voor vlees hij in de kuip” heeft. Bij schriftelijke communicatie ligt dat wat lastiger. Wat vind je van “op leeftijd?”

2 „Gefällt mir“

Wat denken jullie van het neutrale begrip oudere?

1 „Gefällt mir“

Het maakt mij niet uit hoe mijn leeftijdscategorie genoemd wordt, Elsa. Ik ben dit jaar 70 geworden en ben nog redelijk actief, vind ik zelf. :wink:

2 „Gefällt mir“

Schlimm finde ich das (deutsche) Wort Junggebliebene …

3 „Gefällt mir“

Vijfenzestigplusser?

2 „Gefällt mir“

Hoi Rainer

hartelijk welkom en veel plezier :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Hartelijk welkom hier op dit mooie forum :wave: @Scoach
Je hebt vast goede adviezen voor diegenen, die de Nederlandse taal proberen onder hun knieën te krijgen.
Veel plezier hier!

Groetjes
Rike

3 „Gefällt mir“

Hallo Rainer,
Hartelijk welkom hier! Wat een mooie discussie al.Ik heb daar nog nooit over nagedacht… het is een interessante vraag.
Groetjes,
Jessi

2 „Gefällt mir“

Van harte welkom op het forum, Rainer. Als je vragen hebt, laat het gerust weten.
Groeten uit Aken,
Ralf

Kleiner Tipp, Rike:

Es heißt … die de Nederlandse taal onder de knie proberen te krijgen.

Toch leuk geprobeerd, ze wilde het zeker op meerdere mensen betrekken :wink:

2 „Gefällt mir“

Hoi Alex,
ja, ik ga nog regelmatig naar NL, weliswaar minder dan vroeger, maar ik ga. Hele goede vrienden in Amsterdam en een goede oude vriendin in Hoorn. Maar hier in Berlijn ken ik geen enkele Nederlander, hoewel er vanzelfsprekend tamelijk velen wonen. Ik denk ik moet eens een nederlands-duitse vereniging zoeken in het net.

2 „Gefällt mir“

Hoi Ludo,
op leeftijd bevalt me wel. Maar ook “gepensioneerde” zo als Alex voorsloeg. Maar “kapitein” is ook niet slecht. Wow, gek idee als iedereen me kapitein zou noemen. “Hei, kapitein”. Veel leuker dan “Hei, ouwe.”:wink:

1 „Gefällt mir“

Hoi Elsa, vind ik goed. “Oudere”.

1 „Gefällt mir“

Ach du liebes Lottchen! Furchtbar! Übrigens finde ich “rüstiger Rentner” auch nicht gerade charmant.

1 „Gefällt mir“

Hoi Roswitha,
“vijfenzestigplusser”? In mijn oren wel een beetje als een begrip uit het bevolkingsregister. Maar wel tamelijk neutraal.

1 „Gefällt mir“

Goeden morgen iedereen,
bedankt voor al die aardige groeten en de levendige gedachtewisseling. Vandaag 31graad. (graden?)
Uff!:sweat:

1 „Gefällt mir“

O wat leuk. Twee jaar geleden ben ik in Hoorn op vakantie geweest. Ik vond het een hele leuke stad.

Volgens mij wonen er inderdaad heel veel Nederlanders in Berlijn. Eventueel kun je informatie vinden bij het Berlijn Blog van Marjolein van der Kolk:

Noch ein kleiner Sprachtipp:

Im Niederländischen sagt man op internet oder op het internet. Op het web geht auch.

1 „Gefällt mir“