Ruth zoekt iemand die vragen rondom brommers kan beantwoorden

Lieve mensen,

Ik hoop dat ik in deze categorie ook terecht kan met speciale taalvragen die niet zo interessant zijn voor het grote publiek? Is er iemand die iets af weet van brommers? Ik zou je heel graag een paar vragen daarover willen stellen.

Alvast van harte bedankt,

Ruth

1 „Gefällt mir“

Wil je een brommer kopen of verkopen, Ruth? Dan is dit de juiste rubriek. Anders kun je je vraag het beste in de koffiehoek stellen.

lol Nee hoor. Ik heb een paar taalvragen over brommers, ik heb er zelf geen en ik wil er ook geen hebben. Kun jij me naar de koffiehoek verhuizen?

Done :slight_smile:

Top. Dank je.

1 „Gefällt mir“

Wat wil je weten, @Ruth? Heel technische vragen kan ik waarschijnlijk niet beantwoorden, maar misschien kan ik je helpen. :slight_smile:

3 „Gefällt mir“

Da die Frage noch auf sich warten läßt stelle ich frecherweise einfach mal eine :grin:

Dürfen die eigentlich alle ohne Helm fahren oder nur die 25er?

Nur die 25er, also die mit den blauen Nummernschildern. :slight_smile: Brommers mit einem gelben Nummernschild dürfen 45 km/h fahren, deshalb müssen die Fahrer einen Helm tragen.

EDIT Voor meer info: https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Soorten-kentekenplaten-.aspx :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Ah, und den Grund für die verschiedenfarbigen Kennzeichen kenne ich nun auch.

Dankje! :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Nach allem was ich so sehe, zumindest in Zuid Limburg, halten die sich aber weitem nicht alle daran… :grimacing::motor_scooter::motor_scooter::motor_scooter:

3 „Gefällt mir“

Das ist aber keine wirkliche Überraschung, oder?

3 „Gefällt mir“

Grappig dat je juist Zuid-Limburg noemt, daar dacht ik altijd hetzelfde. :slight_smile: Als je ziet wat er allemaal in Maastricht rondrijdt en met wat voor snelheden… Snap het ook wel, die heuvels ga ik ook liever met een snelheidje op. :smile: Maar ik kreeg het toch altijd een beetje benauwd als ik een jonge gast zag op zo’n opgevoerde (Van Dale zegt frisieren?) brommer, die dan met 80 km/u over de weg denderde. Soms zelfs zonder helm… Al werden de echte snelheidsduivels er wel vrij snel uitgepikt, en dan vielen ze op de rollerbank natuurlijk door de mand.

2 „Gefällt mir“

Ik noemde Zuid Limburg omdat ik in Aken woon en de grens rechtstreeks “om de hoek” is :netherlands:
Ein Mofa “frisieren” zeggen we trouwens ook in het Duits :motor_scooter:

2 „Gefällt mir“

Nee :sweat_smile:

1 „Gefällt mir“

:fearful:Weet je dat er ook brommers zijn die voor straf een jaar of wat moeten brommen ? :grin:

2 „Gefällt mir“

:scream:
Das Synonym “brummen” für “in Haft sein” gibt es auch im Deutschen, da würde man aber eher “sitzen” dazu sagen.

Dazu passend gibt es übrigens einen netten Dialog im “Hauptmann von Köpenick” von Carl Zuckmayer, übrigens ein nettes Theaterstück, um die deutsche Obrigkeitshörigkeit des 20. Jahrhunderts besser zu verstehen:

  • "Wo hamse jedient?
  • Bei verschiedene Handwerksmeister, (…)
  • Ick meine, wo hamse jestanden?
  • Jestanden? Ick hab nur jesessen."

(Für die Nicht-Muttersprachler: das “j” ist im Berliner Slang als “g” zu verstehen, und “dienen” und “stehen” meint hier den Militärdienst)

2 „Gefällt mir“

Tot nu toe is Ruth nog niet aan de beurt geweest met haar vragen over brommers, ben daar erg benieuwd naar.
Mijn langjarige hobby is namelijk brommers restaureren.:slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Dan kun jij @Ruth vast nog verder helpen, @Haagsehans! Ik kon namelijk lang niet alle vragen beantwoorden. :slight_smile: Ze heeft ze in een persoonlijk bericht gestuurd, daarom staan ze niet in dit topic.

1 „Gefällt mir“

Wat te gek, Hans! Zou ik je dan mijn vragen via persoonlijk berichtje mogen stellen?

Geen probleem Ruth, stuur maar op. :relaxed: