Ra, ra, wat is het?

Hoe noem je kabaalschoppers in een restaurant?

1 „Gefällt mir“
Tip

Acht letters en de eerste letter is een V

1 „Gefällt mir“

Mijn idee is vechtpet.

kabaalschoppers = ruziemaker

Ik dacht dat het iets te maken had met vechten.
Dus ik nam het basiswoord “vecht”.

Toen ging ik op zoek naar wat bij het restaurant past.
Dit woord past het beste bij het woord vecht. Dus ik dacht dat ja koks een pet op doen.

1 „Gefällt mir“

Nee het zit niet in de hoeden of petten van het bedienend personeel.
Na een nachtje slapen word je morgenochtend wakker, en dan schiet het antwoord je zomaar te binnen.

Wordt je??? Taaltip voor Ludo

Opletten: “wordt je” is fout, dat moet zijn: “word je” (zonder “t” op het eind)
Je weet toch dat: Als “je” of “jij” niet vóór, maar achter het werkwoord staat, dat geen eindletter “t” . Dat geldt alleen voor persoonlijke voornaamwoorden, niet voor bezittelijke voornaamwoorden.
Voorbeeld: Je komt - kom je? Je gaat - ga je? (“Je**” is hier een **persoonlijk voornaamwoord)
Maar : Je broer komt? - Komt je broer? Je broer gaat? - Gaat je broer? (“Je” is hier een bezittelijk voornaamwoord: wel de eindletter “t”.)

Hoi Ludo,
Hier heb ik hetzelfde probleem als bij de krypto. Ik heb nog geen idee.

2 „Gefällt mir“
Nou vooruit, een tip...

Hun auto staat buiten het restaurant.

2 „Gefällt mir“

Misschien iets met „vete“? Dat zou ook passen.

kabaal = ruzie = vete (Ik bedoel de eerste vier letters.)

Maar kabaal kan ook leven betekenen. Het enige woord dat ik kan bedenken, wat begint met v, is vita.
vita = leven. Dus de eerste vier letters kunnen ook „vita“ zijn.

1 „Gefällt mir“

„Kabaal-schoppers“ is samengesteld uit twee woorden, maar het kunnen ook „hooligans“ zijn.

1 „Gefällt mir“

Vandalen?

1 „Gefällt mir“
voor Andrea

Mij wil helemaal geen idee binnen te schieten! Maar ‘vandalen’ is een goed mogelijkheid. :+1:

Het tweede woord klinkt als chopper (= motorfiets) of shopper (= ik denk aan „winkelen“). :slight_smile:

Ja, dat is een goede manier om met de woorden van een opgave te spelen. Zo kan je bij die “schoppers” ook denken aan “voetballers”.
Maar in dit geval gaat het om een ander woord voor “kabaalschoppers” dat geen samenstelling is, bv ellendelingen, hooligans.
Denk ook nog even aan de tip
Hun auto staat buiten het restaurant.

Ok, ik schrijf alle woorden op die bij me opkomen: oproermaker, relschopper, herrieschopper, enz.
Maar geen woord met „v“, behalve „vandalen“.

Denk ook nog even aan de tip
Hun auto staat buiten het restaurant.

Ja, ik ben het niet vergeten. Misschien maken ze geluid met de claxon. Zodat ze de hele tijd toeteren.
Geen idee …

Hoi Andrea,
Helaas, pindakaas, de woorden die je noemt zijn allemaal samenstellingen van twee begrippen: oproer+schopper, rel+schopper, herrie+schopper.
En … niet het woord voor die rotjongens in het restaurant, maar de oplossing van de crypto heeft acht letters en begint met een „V“.
Gouden tip: Speel eens met de auto en het restaurant.
Groetjes

Hoi Ludo,
Ja, sorry, maar het Duitse woord, dat mij binnen schoot, was geen samenstelling van twee begriffen: Randalierer.

maar de oplossing van de crypto heeft acht letters en begint met een “V”

Ja, ik heb dat gelezen. Trouwens, het woord „Vandalen“ begint met een „V“ en is geen samengesteld woord.

Gouden tip: Speel eens met de auto en het restaurant.

Dat heb ik al gedaan.

Groetjes,
Andrea :slight_smile:

Ja, dat rijmt zo mooi. Trouwens, heb ik de Pindakaas van Calvé en niet van Hélaas. :wink:
Maar het belangrijkste ding : pindakaas met stukjes, toch? :yum:

1 „Gefällt mir“

Mijn naam is Haas (nee, niet Tommy)

Ik schrijf de woorden even in het Duits die me te binnen schieten voor hooligans:

Vandalen, Randalierer, Zerstörer, Demolierer, Vernichter, Verwüster

Nederlandse woorden, die met v beginnen:
vandalen, vernietiger, vernieler, verwoester, verdelger,

Misschien nog de verrader:
Naar mijn mening past het niet, maar misschien is een hooligan van „het verkeerde voetbalteam“ voor de anderen een verrader.

Alle woorden die beginnen met een V ( met acht letters zijn deze):

vandalen, verrader,

Trouwens, ik denk niet dat alle Nederlanders jouw ra-ra-tje kennen. :slight_smile:

Zelfs als ze soms doen alsof. :wink:

1 „Gefällt mir“

Nou denk ik dat er een vergissing in het spel is:

  • de oplossing heeft acht letters, en de eerste is een “V”
  • de oplossing is een samenstelling die bestaat uit iets van: een restaurant, en van kabaalschoppers
    Nu moet het goedkomen.
1 „Gefällt mir“

Nee, ik heb nog altijd geen idee, ook bij de krypto niet. :sob:

1 „Gefällt mir“

Ik ook niet. We kunnen samen met de auto en het restaurant spelen, zoals Ludo heeft voorgesteld.

Gouden tip: Speel eens met de auto en het restaurant.

Misschien betekent Ludo echt een soort auto of hij bedoelt het figuurlijk.

Een auto is snel: voor snel kunnen we nemen: vlot, vlug

of het woord auto betekent vanzelf.

Of we moeten dingen opnoemen die bij het restaurant opkomen, maar het enige dat bij „V“ opkomt is de vork om te eten.

Maar het woord moet beginnen met „V“ en mag geen samengesteld woord zijn en het betekent kabaalschopper of hooligans.

En het enige idee dat ik had, was „vandalen“. Maar Ludo neemt slechts één woord in het meervoud, als er geen woord in het enkelvoud staat.