Ra, ra, wat is het?

Bedankt voor de taaltip, Ludo. Dat snap ik. :smiley:

Ik denk je bedoel het hondenhok of de hondenkooi. Ik weet helaas niet precies, welk woord van die beide wordt gezocht. Ik heb hondenhok voor de TV-toestel en hondenkooi voor de slaapplaats op het zeilboot gevonden.

Ik heb hondenhok voor de TV-toestel en hondenkooi voor de slaapplaats op het zeilboot gevonden.

Ja, het woord is een beetje verborgen in de lijst. Lees de uitleg voor „hondekooi“. :wink:

In de lijst staat „hondekooi“ zonder „n“, is dit een typfout?

Off-topic

Ik zou schrijven:
Helaas weet ik niet precies welk woord door beide wordt gezocht.

(Maar ik weet het niet zeker. Laten we het aan @alex vragen.)

In de lijst had ik nog niet gekeken, maar nu denk ik dat het nu het hondenhok is. :grinning:
(Hondekooi heb ik ook allen maar in de lijst gevonden, anders woord het hondenkooi geschreven)

Ja, de goede oplossing is „hondenhok“ of „hondenkooi“ (Met een „n“ is de correcte spelling.)

  • Vroeger sliepen zeelieden niet in een „bed“ maar in een „kooi“. (Het wordt nog weleens gezegd of „onder zeil gaan.“)
  • De vorm van die oude tv-toestellen deed denken aan de hondenhokken, waarin waakhonden konden schuilen. (Komt nu niet meer voor, hoop ik.)
Info over hondenkooi:

Zoekresultaten

Info over het tv-toestel

Zoeken Beeld en Geluid

2 „Gefällt mir“

Nog een puzzeltje?
De trouwerij van twee zwaargewichten. Ra, ra hoe heet zoiets?

2 „Gefällt mir“

Oh Ludo, dat is veel te gemakkelijk. :wink:

Ik las je puzzel en wist meteen het antwoord, hoewel ik het puzzeltje niet wist.
Oké, ik hou mezelf tegen en laat de anderen raden.

Maar als ik denk aan je Bossche Bolletjes. :wink:

Ja, je weet nooit of anderen zo’n gek woord weleens tegenkomen. (Ik had er nog nooit van gehoord, maar dat zegt niets over de woordenschat van anderen, hi). Trouwens, in Duitsland is een gelijkaardig term in omloop.)
Ik kwam het vandaag tegen en dacht : ha, een ra-ra-tje.
Bedankt dat je het antwoord nog even niet verklapt, wie weet is iemand nog aan het zoeken.

2 „Gefällt mir“

Ikzelf vind het níet gemakkelijk. Ik heb nog geen idee. :thinking:

Ludo heeft geschreven:

Ik kwam het vandaag tegen.

Ik denk dat Ludo deze term vandaag in de krant heeft gelezen. Meer precies in het „Wirtschaftsteil“.

Wat is het woord in het Nederlands? Bedrijfsonderdeel?

1 „Gefällt mir“

In kranten heb katerns voor sport, financiën, economie, handel, landbouw etc.
https://nl.wiktionary.org/wiki/katern
Een „Bedrijfsonderdeel“ zou ik het niet noemen dat is wat verwarrend (dat kan de kantine zijn, of de administratie),
Ik zou het gelezen kunnen hebben in het „economiekatern“ met nieuws over bedrijven, handel en industrie.

1 „Gefällt mir“

Ik zou het zelf ook niet zo gemakkelijk kunnen raden VerenaE. Het is ook een „zeldzaam“ woord (wordt niet vaak gebruikt) en het bestaat niet letterlijk.

Taaltip

Ikzelf“ is meestal te nadrukkelijk. Gebruik het alleen nadat je de mening van iemand anders hebt gegeven maar waar je het niet helemaal eens bent. Bijvoorbeeld :"Hij kiest altijd voor de auto, ikzelf zou liever eens met de fiets op vakantie willen gaan. Of :"Ik zou zelf liever eens …, of Zelf zou ik liever eens …

1 „Gefällt mir“

Bedankt Ludo.

:netherlands: economiekatern :de: Wirtschaftsteil

Ik zou het gelezen kunnen hebben in het “economiekatern” met nieuws over bedrijven, handel en industrie.

Ich hätte es in der Rubrik „Wirtschaft“ mit Nachrichten über Unternehmen, Handel und Industrie lesen können.

Ik ben er vrij zeker van dat je het woord daar hebt gelezen. :newspaper_roll:

Ik ken het Nederlandse woord niet, maar voor Duitsers is deze term gemakkelijk te raden.

In 2015 waren er veel van.

Trouwens, je beschrijving van het woord is prima, Ludo. :+1:

1 „Gefällt mir“

Ah, nu heb ik het gesnapt!
Dat moet de ‘Elefantenhochzeit’ - ‘Mammoetfusie’ (dit woord heb ik op het internet opgezocht) zijn. :elephant: :cupid: :elephant:

2 „Gefällt mir“

Ja, het enige wat je hoeft te doen is de zin vertalen en je had al het woord “Hochzeit”, de rest was dan een makkie.

Maar jammer dat je de oplossing hebt verraden.
Het zou een goede oefening zijn geweest om hints in het Nederlands te schrijven.
Dus je zou zinnen kunnen oefenen met de “er”.

Bijvoorbeeld:
In 2015 waren er veel van.

1 „Gefällt mir“

Heel vaak gaat deze begrafenisondernemer niet stappen? Als hij dan gaat is dat …

1 „Gefällt mir“

Uitvaren? Ja, maar dat is is uitzonderlijk.

2 „Gefällt mir“

Ik vind ze beide mooi!

mijn oplossing was de tweede :slight_smile: