Ra, ra, wat is het?

Het is erg leuk om te zien hoe je je in het Nederlands kan uitdrukken. Nu is het bedenken van een verhaal geen eenvoudige zaak, maar, wie weet, lukt het je. Ik ben benieuwd hoe dat afloopt.

Een nieuw geval:

  • Een wandeltocht door de Rijn.
    Ra, ra, wat is dat?

Dat was toch gewoon een grap…

Ik heb een idee:

Een andere woord voor wandelen is lopen. De loop van de Rijn is zo lang dat een waterdeeltje van de grens tot naar de Noordzee vier dagen nodig hebt.

1 „Gefällt mir“

Je bent er bjina. :crazy_face:

Tip

Laat “vierdaagse” maar buiten beschouwing. (Ik heb “vierdaagse” maar verwijderd, dat was misschien een beetje moeilijk. Dat is een vierdaagse wandeltocht rond Nijmegen, een jaarlijks evenement dat nu plaatsvindt.)

1 „Gefällt mir“

Klopt, ik heb daar voor de grap serieus op gereageerd. „ter leringhe ende vermaeck“
:slightly_smiling_face:

1 „Gefällt mir“
2 „Gefällt mir“

Misschien bedoel je het spreekwoord:
„Er zal nog heel wat water door de Rijn lopen voordat dit gebeurt“ - voordat ik het antwoord find :pleading_face:

Troost je, nog ruim voordat Pasen en Pinsteren op één dag vallen zul je de oplossing wel gevonden hebben.

Tip

9 letters

Oké, het is een EVENEMENT, maar dat is zeker niet het juiste antwoord, of wel?

Of wat denk je van WATERLOOP?

1 „Gefällt mir“
Verena

Leonard is al op de juiste spoor met lopen.
De Rijn is een rivier of een stroom.
Bedoel je misschien: De stroomloop?

2 „Gefällt mir“

De vierdaagse van Nijmegen is een evenement, maar bedoeld was: waterloop (wandeltocht => lopen; door de Rijn => water)
:grinning:

2 „Gefällt mir“

:@leon-art was er al heel dicht bij, Hij noemde reeds de „trefwoorden“ „water is lopen“ en De loop van de Rijn".
Niettemin vind ik „stroomloop“ toch ook heel leuk gevonden. (Maar daarmee wordt gewoonlijk een circuit voor elektrische stromen, een stroomkring, aangeduid.)

3 „Gefällt mir“

Hou je vast, Ludo

Een rijn of molenijzer kan ook een onderdeel van een molensteen worden bedoeld.

Wikipedia:
in een koppel molenstenen zit de rijn aan de binnenkant van de bovenste steen (de loper).

Het pasklaar antwoord is molenijzer

1 „Gefällt mir“

Ah, dat is wel fijn dat je dat van die „rijn“ nog even hebt opgezocht. Ik was dat namelijk toch even vergeten (= het was me even „ontschoten“). Wat me bij al die onderdelen van een molen opviel, was „de taats“. Die kende ik nog als het draaipuntje van een „priktol“. De taats was bij een nieuwe tol niet goed. Het opwikkelen van het touwtje mislukte doordat het touwtje over de taats losgleed. Je moest de taats uit de tol trekken en een ringetje aanbrengen om te zorgen dat het touwtje niet over de taats kon glijden.
Zo zie je maar weer hoe je van de Rijn via de rijn bij een taats terecht kan komen.

2 „Gefällt mir“

Om eerlijk te zijn ben ik een beetje teleurgesteld. Het antwoord was volgens mij zo glasgelder.

Het enige dat ik nu nog kan bedenken is de Kromme Rijn
Dat is een oud rivierloop van de Rijn.
Het oude hoofdtak, die al in de 9e eeuw begon te verzanden en in 1122 werd afgesloten. Deze oude tak loopt langs Utrecht.

Oeps, dat spijt me te horen.
Maar ik denk dat je Andrea’s goede antwoord hebt gemist, zij schreef: “Of wat denk je van WATERLOOP?” (post:421, topic:1411")
Je was er zelf al zo dichtbij toen je schreef: “Een andere woord voor wandelen is lopen. De loop van de Rijn is …” :no_mouth:

Oei, dat heb ik in de hitte van de strijd over het hoofd gezien. Dan mag @Andrea1 het volgende raadsel opgeven. Sorry hoor!

Geen probleem. Je bent er echt goed. Dat je de appelvink heeft gevonden vind ik heel knap.
Ik dacht echt dat de lijsterbes goed is. :wink:

Post voor het nieuwe onderwerp van @Oliver .
Ra, ra, wat is het?

1 „Gefällt mir“

Hm brieven voor de maan?? :first_quarter_moon_with_face:

1 „Gefällt mir“