Podcasts 📻 🎧

Lieve mensen,

Ik zou jullie graag podcasts willen aanraden om het Nederlands beter te leren (verstaan). Ik heb zo ontzettend leuke podcasts gevonden waar ik nu de halve dag naar luister - en volgens mij heeft mijn Nederlands een grote stap vooruit gedaan sinds ik dat doe.

Mijn lievelings-podcast is „echt gebeurd“. Daarin worden korte verhalen verteld door mensen die ze zelf hebben meegemaakt. Soms leest ook iemand voor uit zijn of haar puber-dagboek. Wat ik daar zo leuk aan vind is dat je de echte taal van echte mensen te horen krijgt.

Daarnaast vind ik ook „parel radio“ een echte parel. Hier vind je korte of langere verhalen en documentaires over allerlei onderwerpen. Absoluut de moeite waard!

Je kunt de podcasts direct beluisteren via je computer of natuurlijk downloaden met de podcatcher van je mobieltje.

Ik wens jullie veel plezier.

Groetjes,

Ruth

13 „Gefällt mir“

Wat een goede tip, @Ruth, bedankt!

Dit is vast ook iets voor @chris, @Ulrike en de anderen uit mijn cursus @BVA :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Dankjewel Ruth voor de tip, dat is zeer leuk :blush:

3 „Gefällt mir“

Dankjewel @Ruth. Ik houd veel van podcasts en ik luister heel wat podcasts en luisterboeken. Het overwegend deel is in het Engels of Duits.

Maar ik probeer te luisteren naar Harry Potter en de Steen der Wijzen.

4 „Gefällt mir“

Harry Potter auf niederländisch. Spannend!

1 „Gefällt mir“

Lukt het luisteren, @Daniel_H?

Naar de “Echt gebeurd” luitster ik ook heel graag.

2 „Gefällt mir“

En heel mooie podcast vind ik is „Man met de micofoon“. Chris Bajema rijdt met en bus door Amsterdam-Oost en versameld verhalen in zijn buurt.

3 „Gefällt mir“

Goeie tips, Oliver. Dank je wel!

Was meinst du, sind diese Podcasts auch empfehlenswert, wenn man noch nicht so lange Niederländisch lernt?

PS: Chris Bajema verzamelt verhalen in zijn buurt :wink:

1 „Gefällt mir“

Ik kan hem goed begrijpen, maar ik heb al veel naar de Nederlandse taal geluisterd. Hij spreekt volgens mij niet te snel, maar heeft soms interviewpartners, die er niet duidelijk of met een sterk Amsterdams accent praten. Maar de verhaalen vertellen meer, ze zijn op een en mooie manier verteld, met muziek en dialoges. Het is in ieder geval luisterplezier, ook als je niet meteen alles begrijpt.Soms luister ik naar een gedeelte nog en keer.

2 „Gefällt mir“

Het lukt wel! Na Harry Potter word ik “In de ban van de Ring - De reisgenoten” luisteren. Parallel lees ik de boeken als e-boeken. Daarmee is het eenvoudiger te woorden naslaan.

2 „Gefällt mir“

Luisteren en lezen – dat is een goede combinatie!

2 „Gefällt mir“

“Echt Gebeurd” mag ich auch total gern! Es gibt auch den Podcast “Typisch Deutsch”. Der Podcast ist so toll! Im Podcast gibt es immer Journalisten / Korrespondenten aus dem Ausland, die über ihre Erfahrungen zu einem bestimmen Thema erzählen. Sie vergleichen die deutsche Kultur mit der Kultur ihrer Heimat. Die Muttersprache der Journalisten ist zwar nicht Deutsch, aber sie sprechen sehr gut Deutsch und sie sind einfach toll und lustig.

2 „Gefällt mir“

Ik luister soms naar deze podcast. Misschien is dat ook iets voor jullie? Ze praten er langzaam wat heel goed is voor mij :slight_smile:

4 „Gefällt mir“

Vielleicht noch als kleiner Zusatz: Man muss nichts runterladen, sondern kann einfach auf das Play-Symbol drücken und online alles hören

1 „Gefällt mir“

Gisteren heb ik een nieuwe podcast ontdekt. Ik heb al twee afleveringen beluistert en ik vind hem heel spannend. Het gaat over een mysterieuze brand in het jaar 2003. Het is dus een waargebeurde verhaal. Er zijn zes afleveringen van zo’n 30 minuten. Ik ben al heel benieuwd hoe het verder gaat.

4 „Gefällt mir“

Bedankt Irini. Inderdaad, het Nederlands is veel makkelijker met deze podcasts. Ik wil zeggen dat wat tijd geleden heb ik het verhaal van Pinocchio voor het eerste in het Nederlands geluisterd, naar een audiobestand. Ik miste dat verhaal tijdens mijn kinderjaren te lezen. Ik moet er bekennen dat het een geweldige stuk theater was.

2 „Gefällt mir“

Bedankt voor de tip Jutta. :bangbang: :+1: Ik heb de app naar mijn mobiltje gedownload en heb de eerste aflevering van „De Brand in het Landhuis“ gehoord.Heel interessant.
De app biedt ook veel andere podcasts over verschillende onderwerpen. Echt geweldig. :white_check_mark:

1 „Gefällt mir“

Pinokkio. Nostalgie!

1 „Gefällt mir“

Mijn populairste podcast om te leren. De ochtendpodcast van NU.nl, met het nieuws van nu en een vooruitblik op de dag. Elke ochtend een beetje Nederlands. Voor mij altijd een goed begin van de dag.

2 „Gefällt mir“