Niederländische Kryptogramme

Na bijna twee weken ziekenhuisoponthoud weer een crypto:

In het mediamuseum kan men haar achternaam nog een keer eer aandoen (8 letters)

Verena

Heel vage poging: zijn het de typetjes van André van Duin? Er vind een tentoonstelling in het mediamuseum over zijn carrière plaats. Maar wat dat met de achternaam te maken heeft weet ik niet.

nee, nog even verder zoeken Verena.

Nicole poging

Vrijheid (of reken je ij als een letter?) - omdat in het mediamuseum op 14 april in het herdenken aan de Dag van de Persvrijheid een lezing plaatsvindt.

de ij is één letter en het is niet goed.

Verena

Zeker is het dan Loretta Schrijver, die afgelopen week is overleden. In het museum werd een condoleanceregister geopend, waar iedereen een paar woordjes kan achterlaten.

1 „Gefällt mir“

Inderdaad Verena :tulip:

Opschrift op afstand (9 letters)

Verena

Zeker is het de teletekst, op 1 april 45 jaar oud

1 „Gefällt mir“

Gedroogd gras dat verhoging tot gevolg heeft (10 letters) met actualiteit.

1 „Gefällt mir“
Verena

Dat is de hooikoorts. Ik heb twee achtergronden gevonden: Dit jaar zijn er bijzonder veel pollen onderweg, vanwege het droge weer. En op het ziekenhuis in Helmond hebben ze pollenpalen vernieuwd, die beter, sneller en preciezer werken dan de oude.

3 „Gefällt mir“

Hij is nu ergens anders (6 letters) met de achtergrond.

Verena

Mijn enige idee: ergens anders = elders. Omtzigt verlaat de de politiek. Hij vertrekt dus naar elders. Maar overtuigt ben ik niet van.

1 „Gefällt mir“

Zingende kelner haalt de thee. (5 letters) graag ook dit keer met de achtergrond.

Het werd dit keer niet geraden, de oplossing was „Tober“. Ronnie Tober werd vorige week 80 jaar, vandaar !

1 „Gefällt mir“

De nieuwe voor deze week luidt alsvolgt:

Kasteel dat dicht zit (4 letters)

1 „Gefällt mir“
Chris1

Ik denk maar niet dat je aan een SLOT heeft gedacht

1 „Gefällt mir“

toch wel

Leo en Cruijff op hun nummer gezet (8 letters)

Leo Beenhakker (wat en naam voor een voetballer…) en Johan Cruyff waren de nummer één, dus KAMPIOEN…?