Moppenverzameling – Witzesammlung

Hoi allemaal! Eindelijk heb ik ook weer even tijd voor een kleine bijdrage. Hier komt 'ie!

Tijdens onze laatste vakantie in Nederland vertelde mijn (Duitse) vriend een (in Duitsland best populaire) mop:

Was bekommt ein Niederländer, der drei Mal durch die Führerscheinprüfung gefallen ist?

Ein gelbes Nummernschild!

Ik vertaalde 'm voor mijn oma en we lagen alle drie in een deuk. Gelukkig kan mijn oma (90 jaar oud en de beste autorijdster die ik ken!) over zulke moppen lekker lachen. Kunnen jullie dat ok of vinden jullie het helemaal niet leuk wanneer een grap ten koste gaat van jullie eigen land, cultuur, taal enz.? Ik ben benieuwd naar jullie meningen en verheug me op een leuke moppenverzameling! :slight_smile:

7 „Gefällt mir“

Ik kan daar lachen als de grap echt goed is. Maar als je altijd hetzelfde hoort, is het saai.

Mijn schoonmoeder had een strandmandje gekocht voor haar terras.
Nou, oke, ik zeg gewoon niets. :slight_smile:
Maar nu wil ze hem niet meer. Dus vroeg ze mijn man als we hem niet wilden.

Ik: „Ja, geweldig. Past dus volledig in clichés. Ik ga het op deze forum plaatsen. :grinning:

Leuk thema, @Isabelle.

Goede grappen over de Duitsers die ik graag zou willen horen. :grinning:

2 „Gefällt mir“

Ik sehe das wie Andrea. Wenn ich den gleichen Witz zum gefühlt 73965. Mal höre, kann ich nur noch die Schulter zucken. Außerdem finde ich es schade, dass man bei den Witzen häufig in den üblichen Klischees stecken bleibt.

Das soll euch/uns aber auf keinen Fall davon abhalten, hier weitere Witze zu sammeln :wink:

2 „Gefällt mir“

Einen Hinweis noch zum Copyright:

Achtet bitte bei den Witzen auf das Urheberrecht. Das heißt: Postet bitte nur Witze, die ihr selbst gehört habt und nutzt dazu eure eigenen Worte.

Ich bin gespannt, was noch kommt …

2 „Gefällt mir“

Meinst du einen Strandkorb, Andrea?

Bei einem strandmandje (das Wort gibt es nicht) denkt ein Niederländer an einen Picknick-Korb für einen Strandausflug)

2 „Gefällt mir“

Das stimmt natürlich! Aber ich habe so ein schlechtes Witzegedächtnis, das mich ein und derselbe Witz auch mehrmals zum Lachen bringen kann – vor allem, wenn er einfach perfekt in den Kontext passt. :wink:

Mir fällt jetzt natürlich partout kein einziger Witz mehr ein. Geht euch das auch immer so? :smiley:

3 „Gefällt mir“

Ja, precies.:slight_smile:

Dein Buurtaal-Artikel ist prima, @alex.

3 „Gefällt mir“

Mir schon, aber die meisten Witze über die Niederländer sind blöd. Dein Witz mit der Führerscheinprüfung ist aber nicht vollständig :wink:

Hier habe ich noch einen guten Witz über Deutsche.

Ein Ami und ein Deutscher haben einen Wettstreit, wer denn als erstes ein Haus bauen kann. Nach 4 Wochen meldet sich der Ami. „Nur noch 14 Tage und ich bin mit meinem Haus fertig.“ Daraufhin der Deutsche: „Nur noch 14 Formulare dann fange ich an.“ :grinning:

7 „Gefällt mir“

Ich kenne übrigens noch den Witz über eine holländische Familie im Restaurant, die sich ein Glas Wasser bestellen “met vier rietjes”. Ob er heutzutage noch bekannt ist, das weiß ich nicht. Er stammt noch aus den Zeiten, als ich Niederländisch studierte, von meinem damaligen Dozenten. Ein Witz über die sprichwörtliche Sparsamkeit der Holländer.

Ehrlich gesagt, gibt es sogar heutzutage wirklich sehr sparsame Niederländer, jedenfalls bei den Bewertungen im Internet. Es kostet zwar nichts, jemandem im Internet eine 100%ige positive Bewertung zu geben. Eigentlich überhaupt nichts. Aber Niederländer machen so etwas nach meinem Eindruck nur selten, nur dann, wenn sie wirklich total begeistert sind. Sie wägen es sogar ab, ob sie nicht doch noch Kritikpunkte finden. Vielleicht eine etwas übertriebene Sparsamkeit…
.

.

1 „Gefällt mir“

Über heutzutage wirklich sehr sparsame Niederländer gesprochen:

Was bedeutete früher in Italien (es gab noch keinen Euros) NL?

Niente Lire

3 „Gefällt mir“

Nein Nicolas so Sparsam sind wir auch wieder nicht.
Es ist etwas anderes:
Wir sind verdammt kritisch auf alles und zeigen sehr gerne mit dem Fingerchen!

Viele Grüße,

Jan (aus Holland)

4 „Gefällt mir“

Maar jij bent Jan uit Limburg, toch? :slight_smile:

Groetjes,
Andrea

2 „Gefällt mir“

Hm? Dat klopt helemaal niet. (Äh, also das habe ich ganz anders in Erinnerung.)

1 „Gefällt mir“

Welche Erfahrungen?

Een oude kaperkapitein met een houten been, een haak aan zijn arm en een zwarte lap voor zijn rechter oog staat aan de wal en tuurt aandachtig naar de zee en denkt aan vroegere tijden.
Er komt een jongetje langs en vraagt de oude man wat er is gebeurd dat hij een houten been heeft.
De kapitein vertelt heel fascinerend hoe hij bij een zeeslag met zijn been tussen twee boten knel kwam te zitten en dat zijn been moest worden afgezet en zodoende een houten been kreeg.
Het joch, nu toch wel heel benieuwd geworden door het spannende verhaal vraagt hoe dat dan zit met die haak aan zijn arm.
Dat zit zo, zegt de kapitein geduldig, tijdens een aanval op de Atlantische oceaan werd mijn hand door een zware Engelse kogel getroffen toen ik aan het stuurwiel stond en kreeg ik deze mooie glanzende haak.
Nu helemaal in de ban van de verhalen kijkt de jongen naar het gezicht van de oude kaperkapitein en ziet die lap voor zijn oog zitten.
En wat is daar dan gebeurd, ook iets met een gevecht op zee, vraagt de jongen.
Ach nee, zei de oude man, dat was echt pech, ik stond net zoals nu aan de wal naar de zee te turen en toen scheet er een meeuw precies in mijn oog.
Dat is toch niet zo erg antwoordt het jochie, klopt zegt de kapitein, maar ik was helemaal vergeten dat ik nu een haak had.

14 „Gefällt mir“

Ich weiß jetzt nicht genau, was du meinst, @Nicolas.

Ich meine, dass die übertriebene Sparsamkeit der Niederländer nicht passt. Es hört sich so an, als wären die Niederländer knauserig und das stimmt nicht.
(Also unsere Freunde aus Drachten waren nicht übertrieben sparsam.)

1 „Gefällt mir“

Dat klopt helemaal Andrea maar het is niet ongebruikelijk dat Nederlanders zeggen dat ze Hollanders zijn.
Altijd zeg ik tegen Duitsers „Ich komme aus Holland“ of Duitsers vragen aan mij „Sind Sie Holländer?“
Aan mij is nog nooit gevraagd: „Sind Sie Niederländer?“

Ik kom dus uit Limburg
Limburg ligt in Nederland
Eigenlijk moet ik dus zeggen: „Ik ben Nederlander“.
Maar vaak wordt het „Ik ben Hollander“ en dan bedoel ik niet de provincies Noord Holland of Zuid Holland.

Liebe Grüße,

Jan

1 „Gefällt mir“

:slight_smile: Dit was geen echte vraag, @Jan. :wink:

Ik weet dat Limburg niet Holland is. :slight_smile: Maar wat zeg je op de vraag van de Duitsers:

“Sind Sie Holländer?”

1 „Gefällt mir“

Dan antworte ich: „Jaaaaa“

1 „Gefällt mir“

Ik denk niet dat het een goed idee is.
Als ik me voorstelde dat iedereen mij zou vragen: „Bent u Bayer?“ Ik zou „Nee!“ antwoorden. :slight_smile:

2 „Gefällt mir“