Mag ik me even voorstellen (Merlijn)

Hoi, ik ben Merlijn,
Toen ik nog niet met AOW was, ben ik beroepsmatig vaak in Nederland en Flanderen geweest. Op die tijd heb ik ook Nederlands geleert. Ik vond dat voor de relatie met mijn Nederlandse collega’s beter. Maar dat is nu al jaren geleden en wanneer je een taal niet (meer) sprekt, dan mis je een heleboel woorden en uitdrukkingen (tenminste gaat me dat zo). Misschien is dit forum een goede kans, mijn Nederlands een beetje te verbeteren. Helaas heb ik er niet veel tijd voor, de agenda van een rentetrekker is vaak vol.

Tot straks
Merlijn

7 „Gefällt mir“

Goedenavon Merlijn,

Welkom hier op het forum en veel plezier! Misschien dat er ook een stamtafel bij jouw in de buurt is, je komt er met het rondneuzen hier zeker achter.

Groetjes
Gabi

4 „Gefällt mir“

Hallo Merlijn, leuk dat je ons gevonden hebt. Het forum biedt zeker de gelegenheid om je (geschreven) Nederlands te verbeteren.

Alle kleine beetjes helpen :wink:

2 „Gefällt mir“

Welkom Merlijn,
Je kent Nederland en het Nederlands dus al zo;n beetje uit de tijd dat je hier was. Inderdaad wanneer je een taal niet meer om je heen hoort en moet spreken dan verlies je het contact en ga je woorden vergeten. Op dit forum kan je een en ander weer wat ophalen. Het gevoel tijd je als rentenier tijd tekort komt ken ik ook maar al te goed. Zelf heb ik gemerkt dat ik gewoon trager ben geworden, Nou ja, het is niet anders. Gelukkig ben je niet verplicht actief met het forum bezig te zijn, gewoon hier en daar wat lezen en zo nu en dan ergens op reageren.kan ook. Ik neem aan dat je op dit forum nog veel plezier kan hebben.

4 „Gefällt mir“

Hallo, Merlijn,

Ook namens mij hartelijk welkom op het forum. Wat @alex al heeft geschreven, kun je hier op het forum je teksten na laten kijken, bijvoorbeeld in het ‘oefenhoekje’.

Ik wens je veel plezier op het forum :smiley:

Groetjes uit Friesland,

Kitty

2 „Gefällt mir“

Hoi Merlijn,

Van harte welkom op het forum!

Ik heb alvast een paar tips voor je. Klik op het driehoekje om ze te zien:

Tips voor Merlijn

Heel veel succes met het verbeteren van je Nederlands, we helpen je graag :slight_smile:

Groetjes uit Aken,

Ralf

1 „Gefällt mir“

Das sagt man meines Erachtens auf Niederländisch nicht so.

Was geht:

Toen ik nog niet met pensioen was (als ich noch nicht in Rente war)
oder:
Toen ik nog geen AOW had …

2 „Gefällt mir“

Dat klopt wat Alex zegt, Merlijn.

Wobei beide Optionen nicht dasselbe bedeuten:

AOW bezieht sich (nur) auf die gesetzliche Altersrente in den Niederlanden

(Het) pensioen ist die Rente, die man als ehemaliger Arbeitnehmer erhält.

Hallo Alex,
Dank voor jouw informatie. Je heb zeker gelijk en “met AOW zijn” is niet algemeen beschaafd Nederlands. Maar ik heb het zo van mijn Nederlandse lerares geleerd. Bij zoek in het Internet heb ik deze zegswijze ook gevonden, b.v. Alleen inwoners van Ridderkerk met een laag inkomen die met AOW zijn komen in aanmerking voor gratis reizen met de RET.

Groeten van Merlijn

Hoi Ralf,
Ik moet me doodschamen. Dat zijn inderdaad stomme fouten :disappointed_relieved:. Dank je voor de tips.
Groeten en een prettige Hemelvaartsdag

Hallo Ludo,
Bedankt voor jouw vriedelijke informatie. Het is goed dat ik in het forum niet verplicht ben al te zeer bezig te zijn. Mijn agenda is erg vol. Sport, vrijwilligerswerk, tuin enz. zijn tijdrovend. Een beetje meer tijd voor me zal zeker goed voor me zijn.

Groeten en tot straks
Merlijn

1 „Gefällt mir“

Hoi Merlijn,

“Algemeen Beschaafd Nederlands” sagen wir nicht mehr im Niederländischen. Heutzutage heißt es Standaardnederlands.

Du kannst natürlich “dem Internet” glauben – und deiner Lehrerin – aber “met AOW zijn” ist definitiv kein gutes Niederländisch :wink:

Groetjes,
Alex

PS: Tot straks heißt bis nachher. Das meintest du nicht, oder?

1 „Gefällt mir“

3 Beiträge wurden in ein neues Thema verschoben: ABN – Algemeen Beschaafd Nederlands? („Hochniederländisch“)

Hoi Merlijn,

Ik vind dat je een leuke, mooie naam hebt. Je hoort hem niet zo vaak. Ook namens mij een verlaat welkom op het forum. Veel mensen die met pensioen zijn gegaan hebben het drukker dan daar voor. Ik denk dat ik m’n pensioen nog maar even uitstel :wink: Leuk dat je je toch hebt voorgesteld!

AN

Ik ben in 1970 naar school gegaan, heb daar toen ook ABN geleerd. Ik wist ook niet dat het nu geen AN meer is om ABN te zeggen.

2 „Gefällt mir“

Gelukkig maken mensen fouten, Merlijn. Het forum hadden we anders ook niet nodig, dat zou jammer zijn.

Jij ook een fijne Hemelvaartsdag :slight_smile: