Hoi, ik ben Merlijn,
Toen ik nog niet met AOW was, ben ik beroepsmatig vaak in Nederland en Flanderen geweest. Op die tijd heb ik ook Nederlands geleert. Ik vond dat voor de relatie met mijn Nederlandse collega’s beter. Maar dat is nu al jaren geleden en wanneer je een taal niet (meer) sprekt, dan mis je een heleboel woorden en uitdrukkingen (tenminste gaat me dat zo). Misschien is dit forum een goede kans, mijn Nederlands een beetje te verbeteren. Helaas heb ik er niet veel tijd voor, de agenda van een rentetrekker is vaak vol.
Welkom Merlijn,
Je kent Nederland en het Nederlands dus al zo;n beetje uit de tijd dat je hier was. Inderdaad wanneer je een taal niet meer om je heen hoort en moet spreken dan verlies je het contact en ga je woorden vergeten. Op dit forum kan je een en ander weer wat ophalen. Het gevoel tijd je als rentenier tijd tekort komt ken ik ook maar al te goed. Zelf heb ik gemerkt dat ik gewoon trager ben geworden, Nou ja, het is niet anders. Gelukkig ben je niet verplicht actief met het forum bezig te zijn, gewoon hier en daar wat lezen en zo nu en dan ergens op reageren.kan ook. Ik neem aan dat je op dit forum nog veel plezier kan hebben.
Ook namens mij hartelijk welkom op het forum. Wat @alex al heeft geschreven, kun je hier op het forum je teksten na laten kijken, bijvoorbeeld in het ‘oefenhoekje’.
Hallo Alex,
Dank voor jouw informatie. Je heb zeker gelijk en “met AOW zijn” is niet algemeen beschaafd Nederlands. Maar ik heb het zo van mijn Nederlandse lerares geleerd. Bij zoek in het Internet heb ik deze zegswijze ook gevonden, b.v. Alleen inwoners van Ridderkerk met een laag inkomen die met AOW zijn komen in aanmerking voor gratis reizen met de RET.
Hallo Ludo,
Bedankt voor jouw vriedelijke informatie. Het is goed dat ik in het forum niet verplicht ben al te zeer bezig te zijn. Mijn agenda is erg vol. Sport, vrijwilligerswerk, tuin enz. zijn tijdrovend. Een beetje meer tijd voor me zal zeker goed voor me zijn.
Ik vind dat je een leuke, mooie naam hebt. Je hoort hem niet zo vaak. Ook namens mij een verlaat welkom op het forum. Veel mensen die met pensioen zijn gegaan hebben het drukker dan daar voor. Ik denk dat ik m’n pensioen nog maar even uitstel Leuk dat je je toch hebt voorgesteld!
AN
Ik ben in 1970 naar school gegaan, heb daar toen ook ABN geleerd. Ik wist ook niet dat het nu geen AN meer is om ABN te zeggen.