Lieblingsorte: Wat is je favoriete stad (of plaats) in Nederland?

Ik find ook de kleine staden in het zuiden bijvoorbeeld Dreischoor(weet je, dat er een wijnhoeve is?), Schuddebeurs, Goedereede met Havenhoofd en Hellevoetsluis heel leuk. Niet te vergeten “mijn” Brouwershaven. Dit is Holland in miniatuur met haven, Markt, dorpshuis, groote kerk, molen, het water en een mooie plekje, waar je een frietje kun genieten :blush:

1 „Gefällt mir“

Giethoorn in der Provinz Overijssel finde ich auch schnuckelig.

(jedenfalls wenn man die Bilder sieht. Ich war da leider noch nicht, doch das kann man ja ändern .).

2 „Gefällt mir“

Giethoorn im April:

3 „Gefällt mir“

Urk werd hier al genoemd en is nu ook een onderwerp van mijn nieuwe blogartikel.

3 „Gefällt mir“

Goedeavond,
Mijn favoriet is ook Callantsoog.

2 „Gefällt mir“

Snap ik heel goed, Detelf!! :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:
Dus dat was „in de buurt van Den Helder“? :wink: Toen we het over Sail hadden…? @Detlef

Spannend om te lezen, ook voor Nederlanders :slight_smile:

@Manfred, heb je de tekst van Johannes ook gezien? Het gaat over je lievelingsplaats ;

1 „Gefällt mir“

Gestern war übrings der König auf Urk zu besuch gewesen…

2 „Gefällt mir“

Jep,… het klopt, en ik heb vastgesteld, ik heb te weinig vakantiedagen per jaar.

Voor mij heeft Callantsoog ondanks alle verandering nooit zijn charme verloren. @GoodbyeRoutine

2 „Gefällt mir“

[details=Kleiner Sprachtipp für Detlef][quote=„Detlef, post:49, topic:82“]
ik heb vastgesteld dat ik te weinig vakantiedagen heb …
[/quote][/details]

1 „Gefällt mir“

Leiden werd ook al genoemd, een mooie stad. Net heb ik op mijn blog iets over Leiden geschreven.

4 „Gefällt mir“

Rotterdam.

Wat vind je zo mooi, bijzonder of speciaal aan Rotterdam, Emilian?

Hallo Alex,

Ik houd van Rottedam omdat ik die meer dan andere steden uit The Netherlands ken. Mijn antwoord is zeker subjectief, maar ik kan dat met enkele woorden mijn staand punt wel ondersteunen. Ik hou van zijn modernieteit, van zijn uitstekende nieuwe architectuur en gezicht. Ik hou van zijn altijd drukke mensen en van zijn unieke groote bezienswaardigheden als de bruggen, de Euromast, de nieuwe Markt Binnenrotte Centrummarkt, de haven en de Maeslantkering.
Deze zijn maar enkele uit een lijst van honderden mooie dingen die Rotterdam aanbiedt.
In algemeen er staat een fijn mengsel van oud en nieuw, modern en klassiek die geeft een goed gevoel aan iedere bezoeker.

2 „Gefällt mir“

[details=Taaltip voor @estarling ]modernitijt > moderniteit
staand punt > standpunt[/details]

2 „Gefällt mir“

Ik woon in Nederland, maar ik kan niet zeggen dat ik hier favoriete steden heb. Misschien Haarlem, maar vaak is het mij te druk. Of IJlst, een stadje met stadsrechten, maar met het uiterlijk van een dorp. Ik houd sowieso meer van dorpen, kleine gemeenschappen waar nog rust te vinden is.

In Duitsland is dat anders. Ik kom graag in Bad Bentheim bijvoorbeeld - met zijn burcht, half verscholen in een licht glooiend landschap. Bad Bentheim is niet te groot, niet te klein, niet te druk en toch heerst daar - zo dicht bij de grens - de sfeer van Duitsland.

2 „Gefällt mir“

Iedereen ziet dingen anders. Een van mijn Nederlandse vrienden zei:

  • Voor mij Nederland is mijn werkplek. Als ik iets moois will zien, moet ik naar buitenland.
    Misschien iedere keer na enkele weken vakantie beseft hij dat hij zijn woonstad mist. :slight_smile:
2 „Gefällt mir“

Dat vind ik heel leuk om te lezen, Emilian. Ik was gewoon benieuwd om welke redenen Rotterdam je favoriete Nederlandse stad is.

Vielleicht kommen durch deine Beschreibung auch andere Forummitglieder Lust, dort mal hinzufahren :slight_smile:

Dat zal echt mooi zijn.

1 „Gefällt mir“

Was genau meinst du, Emilian?