Lieblingsorte: Wat is je favoriete stad (of plaats) in Nederland?

Wat leuk dat je Naarden kent, Johannes, daar kom ik vandaan. :slight_smile: Al is het niet echt een stad! Als ik aan mensen van buiten Noord-Holland uit moet leggen waar ik woon, zeg ik meestal “in de buurt van Hilversum”. :slight_smile:

Je keus voor Almere vind ik interessant - ik hoor vaker van mensen dat ze het er echt lelijk vinden. Heeft denk ik ook wel een beetje met de gemiddelde inwoner te maken. Zelf ken ik alleen kleine stukjes van Almere (het centrum, Bataviastad en een van de havens, daar lag onze boot), en kan dus weinig zeggen over de rest!

Best nog ingewikkeld, trouwens, om een favoriete stad te kiezen. Utrecht vind ik ontzettend gezellig, Leiden is prachtig, voor Maastricht heb ik nog altijd een zwak… Zelfs Amsterdam vind ik niet verkeerd. Het marineterrein (uitzicht op Nemo en de haven!) is een heerlijk plekje. Ik heb zelfs een zomer bijna naast het Rijksmuseum gewerkt en zat tijdens de lunch dan heerlijk in de tuinen of in de buurt van het water. Je moet daar alleen zo oppassen dat je niet door toeristen met selfiesticks omver wordt gelopen!

Goh… Toch een beetje heimwee… :slight_smile:

3 „Gefällt mir“

Dat hoeft toch niet, Rustaaagh. Jij bent niet verantwoordelijk voor het gedrag van anderen.

2 „Gefällt mir“

Nou, ik ben daar een beetje vooringenomen: omdat ik in Callantsoog heel veel tijd heb doorgebracht en daar ook op een of andere manier ben opgegroeid, is dat natuurlijk mijn favoriete plaats. :wink: Wanneer ik daar in de buurt ben en niet naar dit dorpje toekan, is dat een marteling voor me :open_mouth:

Verder vind ik van die grote steden Rotterdam heel mooi! :+1:

Maar ik moet wel zeggen, dat ik van Nederland nog heel wat steden niet heb gezien… daar zijn zeker nog meerdere steden/ plaatsen de moeite waard om daar naartoe te gaan.

2 „Gefällt mir“

@Maartje: Is Naarden echt zo onbekend? Ik dacht altijd, dat de volledig bestaande vroegmoderne vesting een attractie is. Maar misschien is dat mijn eigen perspectief als geograaf, daarom vind ik ook steden net als Almere of Lelystad (“Lelijkstad”) interessant.

Mooi zijn ook de oude Hanzesteden langs de IJssel: Doesburg, Zutphen, Deventer en Zwolle. Of oude Zeeuwse steden, bijvoorbeeld Middelburg, Goes of de al genoemde Zierikzee.

3 „Gefällt mir“

Hm, volgens mij kent eigenlijk iedere Nederlander Naarden, ook al zal misschien niet iedereen weten waar het precies ligt.

:joy: Wie verzinnt (?) zo iets?

Groetjes uit Bunschoten.

1 „Gefällt mir“

Dat valt helaas tegen! Vooral jongere mensen hebben er nog nooit van gehoord. Ik moe(s)t in ieder geval regelmatig uitleggen waar het ligt en waarom het zo bijzonder is.

Over Lelystad en Lelijkstad - niet zo moeilijk, als je daar wel eens rondgelopen hebt… :grin:

EDIT Sorry, nu pas gezien! “verzint”, @Rustaaagh :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Iemand, die voor het eerst naar Nederland op vakantie gaat zou ik een fietstochtje Zutphen - Deventer - Kampen aanraden. Op Amsterdam komen de mensen zelf wel, maar de overzichtelijke kleinere steden lijkt me een goede introductie in authentieke Hollandsheid.

2 „Gefällt mir“

He, nou ben ik Zwolle nog vergeten! Was geen opzet.

Die jeugd van tegenwoordig … Leren ze dan niets meer op school? :wink:

1 „Gefällt mir“

Ein super Tipp für alle, die in den Niederlanden Urlaub machen wollen, Wim! Im Osten der Niederlande kann man sehr schöne Fahrradtouren machen.

En niet te vergeten Doesburg, nog iets zuidelijk van Zutphen.

1 „Gefällt mir“

De eerste keer heb ik “Lelijkstad” in een Duitse documentatie over Nederland op WDR gehoord. Maar ik vind Lelystad niet lelijk.

1 „Gefällt mir“

Doesburg ken ik nog niet; daar zal ik ook eens gaan kijken._

1 „Gefällt mir“

IJsselstein is leuk, lekker wandelen, leuk “dorpje” (markt met uitstekende vis op vrijdag) en een uitstapje naar Utrecht zo nu en dan. IJsselstein is onze “lang weekeinde” stop als we heimwee hebben.
Amsterdam is tegek vooral als je een tijd uit Nederland weg bent geweest.

Overigens als iemand een leuke Camper plek weet in Nederland, laat me dat dan ajb weten. Wij gaan graag naar Nederland met de camper en zijn altijd op zoek naar een leuke/mooie plek om een lang weekeinde te verbrengen.

2 „Gefällt mir“

Zwolle werd al genoemd, vandaag heb ik een blog-artikel over deze oude Hanzestad geschreven.

IJsselstein is, waar de zendmast Lopik staat, of niet?

4 „Gefällt mir“

Super informativ, der Artikel über Zwolle als Hansestadt, Johannes!

2 „Gefällt mir“

Wie is al in Amersfoort geweest? Ook een mooie stad, een bijzondere kenmerk zijn de muurhuizen.

2 „Gefällt mir“

Das einzige was ich von Amersfoort weiß ist dass dort die Chocomel Zentrale ist. :grinning:

Danke für deinen Blog, werde mir morgen in Ruhe den Beitrag über Amersfoort anschauen!

Groetjes, de enig echte rustâââgh :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 „Gefällt mir“

In Amersfoort kwam ik tot voor een jaar of vier wel eens, Johannes. Een vriend van mij woonde daar. Ik heb ook wel eens een keer of twee door de binnenstad gewandeld, heel mooi en een aanrader! :sunglasses:

1 „Gefällt mir“