Leuke kiekjes van de forumleden zelf

Voor Harmen

Je vind deze onderwerpen nogal uitgebreid in Wikipedia en er zijn ook vele links in die texten.

Friese talen - Wikipedia

Gronings - Wikipedia

:+1:

Klopt niet. Fries is géén dialect maar een eigen taal. De kenmerken van een taal zijn vastgelegte schrijfregelen én een grammaticaal stelsel die in de schrijftaal worden toegepast ook al de geproken taal ervan mag schelen. De regelen voor de schrijfttaal kunnen dus weleens aangepast worden door een taalcommissie. Er is ook een voldoende verschil tegen de buurtaal nodig om een dialect van een eigen taal te scheiden.

Saterfries, dat alleen in Friesoythe en Scharrel word gesproken is sinds kort het kleinste taaleiland met een erkend eigen taal.

Een dialect (dat is in dit geval plat) is een gesproken taal dat opgeschreven wordt „net je het luisterd“ en dus door de eeuwen heen en van plek tot plek continu veranderd. Ieder dorpje heeft gewoon zijn eigen versie ervan. Woordenboeken zijn er meer tot orientatie en niet verplicht omdat je met een dialect gewoon niet schrijftelijk communiceerd.

Dus is het Fries geen dialect meer, het plat wel.

5 „Gefällt mir“

Das ist natürlich richtig. Ich habe mich zu undifferenziert ausgedrückt, was ich sagen wollte, ist: das (ost-)friesische und niedersächsische Platt sind Teile des Niederdeutschen, das rheinische Platt ein Teil der ripuarischen Sprachfamilie, deswegen sind sie so verschieden, auch wenn beides als „Platt“ bezeichnet wird.

Ministerpräsident von NRW, Armin Laschet, vandaag, 28.10. Aktuelle Stunde 19.30 Uhr:

„… und das wird uns gelingen, wenn wir jetzt alle zusammen stehen und gemeinsam die neuen Regeln akzeptieren …“

2 „Gefällt mir“

Containerschip van een kleine schaal. Feitelijk een manier om de markt met groenten en fruit te voeren. St. John’s, Antigua.

7 „Gefällt mir“


Een beetje humor hebben we allemaal nodig

11 „Gefällt mir“

Ongelooflijk :joy:

6 „Gefällt mir“

Deutsche Gründlichkeit :face_with_hand_over_mouth: en hier nog een voorbeeld waar ik me aan stoorde en sindsdien weg is, maar nu komt het leukste. Het verkeersbord werd 3 meter verplaatst en nu staat er 80 m. op het bord :rofl:

9 „Gefällt mir“

Zelfs de luiheid moet door iets gemachtigd worden.

IMG_20210212_120452_1

4 „Gefällt mir“

Dat heb ik vandaag gezien:

5 „Gefällt mir“

Hier mee twee goeie zussen: Manga Bell en Cocco !

3 „Gefällt mir“

Leuk :slightly_smiling_face: Rechterhand is dan de moeder ? :wink:

1 „Gefällt mir“

Jazeker Wolfgang, mooie opmerking !!! :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

2 Beiträge wurden in ein existierendes Thema verschoben: Plätter

Ein Beitrag wurde in ein existierendes Thema verschoben: Plätter

Toevallig of niet bestaat er een verbining tussen hoofd vormen in de beide foto’s: ze lijken evenredig.

Ze bevinden zich niet te ver van elkaar.

5 „Gefällt mir“

Koo - Cameroen, het dorpje en zijn inwooners. De bootjes in de foto zijn de enige link met de buiten wereld.
Geen electriciteit, geen moderne confort en voorzieningen.
Het vissen is blijkbaar hun hoofd bezigheid. Met deze houten bootjes met zeils van kunststoffolie doen ze alle belangrijke werken: vissen, handel en vervoer. Dit is een zeldzame voorbeel van bijna perfecte integratie met het milieu. De CO2 voetafdruk van dit dorp ? Maar, wie kan het wat schelen?
Dit is hun eigen Paradijs. En dit is misschien de eerste keer dat iemand over ze iets zegt.

5 „Gefällt mir“

Soms is het gemakkelijker om te vliegen dan om te draaien, zei de schroef.

… maar soms wil ik een octopus worden :

Tijdens mijn laatste vlucht
gaf me mijn mobieltje wat vreemde foto’s. :slight_smile:

6 „Gefällt mir“