Kies het beste woord

Poging Freyja

75 cm? Wat is jullie baby toch snel gegroeid.

5 Freyja

75 cm? Wat is jullie baby toch snel gegroeit.
Ja “gegroeid” is goed (wel met een “d”)

Groeien, groter worden, kan zowel met lengte als met gewicht worden aangegeven.
Hier was het gegeven: 75 cm, dus is de groei hier in lengte uitgedrukt.
:grinning:

1 „Gefällt mir“
  • Gemotoriseerde voertuigen hebben aan de achterzijde ondermeer een …
  1. stoplicht
  2. verkeerslicht
  3. remlicht
2 „Gefällt mir“
mijn poging

Gemotoriseerde voertuigen hebben aan de achterzijde onder meer* een …

 remlicht
  • Wird ondermeer zusammen oder auseinander geschrieben oder geht alles beide ?
1 „Gefällt mir“
Franzing 6

Ja, Franzing, remlicht is goed.

Verkeerslichten regelen het verkeer op kruispunten van wegen, vaak noemt men het „stoplichten.“

Ondermeer of onder meer?
Je hebt het goed gezien en terecht opgemerkt: Ondermeer is niet correct, het moet zijn „onder meer“. Neem me niet kwalijk.
Ik heb het even opgezocht op de site van Onze Taal

3 „Gefällt mir“
Mijn poging:
  1. remlicht

https://onzetaal.nl/taaladvies/stoplicht-verkeerslicht

1 „Gefällt mir“
Andrea 6

Gemotoriseerde voertuigen hebben aan de achterzijde ondermeer een remlicht

Ja, een remlicht is goed. Prima.
Een toelichting heb je ook al gevonden bij Onze Taal.
:grinning:

1 „Gefällt mir“

Dag @RalfN, @Andrea1 en @estarling,
Bedankt voor jullie inzendingen.
Conclusie zin 2 Het bestuur zal ons morgen iets belangrijks …
Er was een voorkeur voor “meedelen”, dat is een moderne vorm van “mededelen”.
(Net als bijvoorbeeld bij “leder” dat gaandeweg z’n letter d verliest en “leer” wordt genoemd. Een lederen tas is nu een leren tas.)
Ook werden goede alternatieven als bekendmaken en communiceren genoemd.
:grinning:

3 „Gefällt mir“

Graag gedaan. :wink:

Aber eigentlich müssten wir uns bei Dir für die tollen Übungen bedanken. :+1: :smiley:

3 „Gefällt mir“
Andrea1

Dag Andrea,
Het doet me genoegen dat jij en de anderen de moeite nemen om het Nederlands wat nader te te leren kennen. Dat maakt het voor mij leuk om oefenmateriaal te verzinnen/bedenken wat trouwens ook voor mijzelf weer leerzaam is. De wederzijdse informele uitwisseling van wetenswaardigheden is ook het aardige van deze site.
:grinning:

2 „Gefällt mir“

Een nieuwe zin (7):

  • Men was bang dat de bergbeklimmers door de lawine waren bedolven, maar gelukkig waren allen …
  1. veilig
  2. in veiligheid
Mijn poging

Men was bang dat de bergbeklimmers door de lawine waren bedolven, maar gelukkig waren allen … in veiligheid. (Ze hadden goddank veilig onder een overhangende rots gestaan toen de lawine neer ging.)

1 „Gefällt mir“
Mijn poging

Men was bang dat de bergbeklimmers door de lawine waren bedolven, maar gelukkig waren allen in veiligheid.

1 „Gefällt mir“
RalfN 7

Ja, prima, Ralf. En inderdaad: Ze stonden op een veilige (=ongevaarlijke) plaats.

… toen de lawine neer ging => naar beneden kwam (of viel.)
:grinning:

1 „Gefällt mir“
Franzing 7

Helemaal goed.
Toevallig waren ze op een veilige (=ongevaarlijke plaats.)
:grinning:

1 „Gefällt mir“
Freyja

Men was bang dat de bergbeklimmers door de lawine waren bedolven, maar gelukkig waren allen in veiligheid.

1 „Gefällt mir“
Freyja 7

Ja, in veiligheid is de goede keuze. De bergbeklimmers bevinden zich nu in een veilige situatie, zelf zijn ze veilig (=niet gevaarlijk.)
:grinning:

1 „Gefällt mir“
mijn poging

Men was bang dat de bergbeklimmers door de lawine waren bedolven, maar gelukkig waren allen veilig en gezond toen ze laater door de reddingsploeg ontdekt worden.

Men was bang dat de bergbeklimmers door de lawine waren bedolven, maar gelukkig waren allen in veiligheid binnen een toevlucht hut.

estarling 7

Hoi estarlng,

  1. Men was bang dat de bergbeklimmers door de lawine waren bedolven, maar gelukkig waren allen veilig[1] en gezond toen ze laater[2] door de reddingsploeg ontdekt worden[3].
  2. Men was bang dat de bergbeklimmers door de lawine waren bedolven, maar gelukkig waren allen in veiligheid binnen[4] een toevlucht hut. [5]

Je hebt er nog wat aardige uitbreidingen aan toegevoegd.
Mooi werk, hier wat opmerkingen:
Zin 1
[1] veilig betekent “ongevaarlijk” (voor zichzelf en voor anderen), in veiligheid betekent in een ongevaarlijke situatie. buien gevaar.) Daarom liever: “allen waren in veigheid”
NB Je kan wel zeggen “ze waren op een veilige plaats. Daar was voor hen geen gevaar.”
[2] laater => later (tikfoutje)
[3] Men was bang … dus => door de reddingsploeg “werden” ontdekt (of: ontdekt werden.)
[4] niet binnen maar “in”
[5] toevlucht hut Liever een “schuilhut.” (Bij hut is toevlucht een ongebruikelijk term, we kennen wel een “toevluchtsoord”.)
:grinning:

1 „Gefällt mir“
Ludo

Bedankt Ludo. Je had veel te doen om mijn zinnen te herstellen. :slight_smile: